عصر خودرو

سایه بحران نفت بر اجلاس سران گازی

عصر بازار- هنوز قائله تحریم‌هایی که ایران را بیش از هرچیز از بازارهای نفتی و گازی بیرون رانده تمام نشده بود، که تهران میزبان گردهم‌آیی کشورهای صادر کننده گازی شد.

سایه بحران نفت بر اجلاس سران گازی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا،GECF مجمعی است که می‌خواهد اوپک گازی شود، مجمعی که در آن کشورهای بزرگ صادرکننده گاز گردهم می‌آیند تا بازار گاز و چشم‌اندازش را رصد کنند و احتمالا می‌خواهند در آینده نقش مدیریتی را نیز به این مجمع اضافه کنند.

    ایران نیز به عنوان دومین کشور دارنده منابع گازی بزرگ پس از روسیه عضو این مجمع است، اما تا کنون نتوانسته صادرکننده‌ای جدی در این حوزه باشد.

    تحریم‌ها نه تنها فروش نفت ایران دچار اختلال کرد بلکه صادرات گاز رانیز با مانع مواجه کرد، البته تحریم‌ها تنها مانع صادرات گاز برای دومین کشور دارنده منابع گازی نیست بلکه مصرف داخلی بالا نیز یکی از این موانع است.

    اما افزایش صادرات گاز با اولویت کشورهای همسایه از برنامه‌های جدی پساتحریمی است که البته با تکیه بر تکمیل فازهای پارس جنوبی قرار است صورت گیرد و این موضعی است که ایران آن را در هفدهمین نشست GECF به رقیبان گازی‌اش اعلام کرد.

    تهران در آستانه لغو تحریم‌ها میزبان هیات‌های عالی رتبه و وزرای انرژی از حدود 12 کشور دنیا شد و به این ترتیب برای نخستین بار از زمان تشکیل مجمع کشورهای صادرکننده گاز، در تهران سه اجلاس گازی جهان، سه اجلاس سران، فوق العاده و عادی وزیران با حضور سران ٩ کشور برگزار شد.

    مهمترین تصمیم این مجمع ادامه دبیر کلی محمدحسین عادلی بود که دو سال گذشته نیز همین سمت را عهده‌دار بود، اما توافقات حاشیه‌ای ایران با کشورهای حاضر در این مجمع نیز اهمیت داشت.

    روسیه اگرچه بازار گازی بزرگی را در اروپا و بیرون از آندر اختیار دارد اما یکی از شرکای مهم ایران در حوزه انرژی به حساب می‌آید، شریکی که رفاقت با آن در این نشست تحکیم شد و زنگنه صراحتا گفت مراودات ایران با این کشور که در دوران تحریم ما را کنار نگذاشته است ادامه پیدا می‌کند.

    صادرات گاز به قط دیگر تصمیم مهم حاشیه‌ای این نشست بود که رنگ و بوی جدی‌تری به خود گرفت، ایران با مذاکره با قطر در حاشیه GECF توافقاتی را برای صادرات گاز به این کشور و در ادامه استفاده از ظرفیت خالی آن برای تولید LNG به دست آورد.

    عراق دیگر مقد صادراتی ایران برای گاز معرفی شد که ایران در حاشیه نشست مجمع کشورهای صادرکننده گاز از برنامه‌هایش برای صادرات گاز به بصره و بغداد در آینده خبر داد.

    اما در کنار تمام تصمیمات و توافقات گازی، مجمع کشورهای صادرکننده گاز بیش از همیشه تحت تاثیر بلاتکلیفی و بحران قیمت نفت بود.

    کشورهای صادرکننده گاز که اکثرا منابع و صادرات نفتی نیز دارند، این گرد هم آیی را پیش از برگزاری نشست اوپک فرصتی یافتند برای تعیین موضع و ابراز نگرانی برای آینده بازار نفت، نگرانی‌هایی که از لزوم بازگرداندن نقش مدیریتی اوپک تا هشدار در مورد نفت بشکه‌ای 20 دلار را در برمی‌گرفت.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها