عصر خودرو

مدیریت امور ناشران شرکت بورس اوراق بهادار تهران در گفت‌وگو با «بازار امروز» ؛

بسترسازی بورس برای جذب نقدینگی در سال ۹۵

عصر بازار- رفع تحریم و گشایش‌های سیاسی و اقتصادی در حوزه بین‌المللی نوید روزهای خوشی را به بورس می‌دهد. اما با توجه به وضعیت رکودی که طی چندین ماه گریبانگیر اقتصاد کشور بود بازگشت به گذشته و رسیدن به مدار صعودی کمی زمان بر خواهد شد. از همین رو صنایع و شرکت‌های بورسی با تسهیل در روابط بین کشورها از لحاظ واردات و صادرات و از سویی دیگر، اتصال بانک‌ها به شبکه سوئیفت که زمینه برای نقل و انتقال نقدینگی ایجاد می‌کند، می‌تواند کمک زیادی را پس از گذراندن شرایطی نامناسب، در جهت رشد و توسعه بازارهای داخلی ایفا کند. در همین حال بازار سرمایه با توجه به کاهش نرخ سود سپرده بانکی که در ماه‌های اخیر اتفاق افتاد باید بسترهای لازم را برای جذب سرمایه ایجاد کرده و نقدینگی را از بانک‌ها به سمت خود به حرکت درآورد. همچنین این بازار می‌تواند با فراهم کردن زیرساخت‌های لازم زمینه جذب سرمایه‌گذاران خارجی که نقدینگی، دانش، تکنولوزی به همراه دارند را مهیا کرده و در جهت رشد و ارزندگی سهام گام بر دارد.

بسترسازی بورس برای جذب نقدینگی در سال ۹۵
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۳:۰۰

    بازار امروز در گفت‌وگو با مدیریت امور ناشران شرکت بورس اوراق بهادار تهران به تحلیل و بررسی دستاوردهای سال جاری بورس و چشم‌انداز سال 95 بازار سرمایه با در نظر گرفتن پارامترهای اساسی در سیاست و اقتصاد پرداخته است که آن را در ادامه می‌خوانید.

    سال سخت بورس
    روح الله حسینی مقدم مدیریت امور ناشران شرکت بورس اوراق بهادار تهران درخصوص دستاوردهای بازار سهام در سال 94 گفت: در سال جاری شاخص بورس و ارزش بازار که نماگر اصلی بازارسرمایه محسوب می‌شوند روند مناسبی را طی نکردند و بیشتر در شیب نزولی در کنار کاهش گردش معاملات قرار گرفتند. وی خاطرنشان کرد: کاهش عمق بازار، اقبال کم سرمایه‌گذاران نسبت به معاملات ، افزایش تعداد ابطال یونیت‌ها که نشان دهنده خروج نقدینگی است، افت در پذیرش تعداد شرکت‌ها و کاهش پذیره نویسی صندوق‌ها نشان دهنده وضعیت سخت بورس در سال 94 است. مدیریت امور ناشران شرکت بورس بیان کرد: از سویی امسال برخی اتفاقات بزرگ در بازار سرمایه رخ داد از جمله این اتفاقات، افزایش وزن بازار اوراق با درآمد ثابت، رشد صندوق‌های با درآمد ثابت، افزایش تعداد اوراق صکوک، مرابحه و استثنایی که منتشر شد نشان دهنده این امر است که بازار بدهی علاوه بر تقویت، مسیر موفق‌تری را  بر خلاف بازار سهام در پیش گرفت.
    وی گفت: اوراق استصناع یک ابزار بدهی است که کاربرد مناسب و قابل ملاحظه‌ای در دنیا دارد و در سال جاری برای اولین بار در کشور منتشر شد. از همین رو انتشار اوراق مرابحه، اوراق صکوک اجاره در سال 94 از سوی چند شرکت صورت پذیرفت و اوراق مشارکت امسال به نسبت سال گذشته وضعیت بهتری را تجربه کرد. روح الله حسینی مقدم افزود: در حال حاضر وزن بازار بدهی کمتر از بازار سهام است و باید به جایگاه بالاتر و واقعی خود در بازار سرمایه برسد.  مدیریت امور ناشران شرکت بورس اظهار داشت: وفاق بین فعالان در جهت حمایت و توسعه بازار در سال 94 صورت گرفت و امیدواریم  شاهد این قبیل اتفاقات در آینده نیز باشیم. وی تصریح کرد: بازار سرمایه با توجه به اینکه رشد قابل ملاحظه‌ای را تجربه کرده است اما در حال حاضر با جایگاه واقعی خود در اقتصاد ایران فاصله دارد.
    روح الله حسینی مقدم درخصوص اوراق خزانه نیز اذعان داشت: برای اولین بار اوراق خزانه جذب بازار سرمایه شد و دولت این اوراق را در مقابل بدهی خود به پیمانکاران اعطا کرد. در همین حال این اقدام به منزله چراغ سبز بازار سرمایه به دولت بود چرا که بازار  با توجه به شرایط موجود و داشتن توانایی لازم در جهت جلوگیری از افزایش تورم و نقدینگی، زمینه را برای تامین مالی دولت از این طریق فراهم کرد. وی گفت: طبق آمار موجود اوراق خزانه در اواخر سال 94 در گروه پررونق‌ترین اوراق با توجه به اقبال سرمایه‌گذاران به این اتفاق قرار گرفت.
    مدیریت امور ناشران شرکت بورس تعیین نرخ را از نکات مهم بازار بدهی برشمرد و اظهار داشت: در حال حاضر اوراق با نرخ ثابت معامله نمی‌شود بلکه نوسان، سررسید، نرخ خود اوراق در جهت تعیین قیمت برگه بهادار در بازار استفاده می‌شود و قیمت تعیین شده با استفاده از پارامترهای موجود به هیچ عنوان دستوری نبوده و قیمتی واقعی محسوب می‌شود. روح الله حسینی مقدم خاطرنشان کرد: باید اجازه داد تا مکانیسم بازار در راستای تعیین قیمت فعال باشد که به طور قطع اثر بخشی این مهم نسبت به سایر روش‌ها در روند معاملاتی بالاتر خواهد بود.
    رشد چشمگیر

    وی با نگاهی به اقتصاد سال 92 نیز عنوان کرد: اقتصاد با توجه به تورم 35 درصدی و  رشد منفی 6 درصدی در رکودی فراگیر قرار داشت در همین حین دولت در مرحله اول تصمیم به کنترل تورم گرفت و پس از آن با برنامه‌ریزی به سمت حل و فصل کردن موضوع رکود حرکت کرد که این اتفاق با توجه به این که نسخه کوتاه مدت محسوب می‌شد به نوعی بهترین راه انتخابی از طرف دولت بود. مدیریت امور ناشران شرکت بورس با اشاره به تغییر دولت افزود: حضور دولت جدید با توجه به برنامه‌هایی که در حوزه بین‌المللی برای تقویت رابطه اقتصادی و سیاسی با دنیا داشت باعث شد تا بازار سرمایه اقبال خوبی را نسبت به این اتفاقات نشان دهد اما در عین حال، بازار انتظار پیگیری دوساله موضوع هسته ای را نداشت و این امر موجب شده تا وارد دوره رکودی شویم. از سویی، دولت توانست بزرگترین مشکل را که تورم بود، مهار و آن را کنترل کنند.
    روح الله حسینی مقدم درباره رکود شرکت‌های بورسی بیان کرد: رکود شرکت‌های بورسی با توجه به صنایع متنوع در بازار به عینه مشاهده می‌شد. به عنوان مثال، موجودی انبار محصولات، مواد اولیه، تولید و  فروش شرکت‌ها  به شدت کاهش پیدا کرد که در نهایت روند سودآوری شرکت‌ها نیز تحت تاثیر همین عوامل نزولی شد. وی گفت: با ارزیابی قیمت‌ها و بررسی اقتصاد سال 95 و 96 مشاهده می‌شود که قیمت‌ها در حال حاضر بسیار پایین هستند این در حالی است که تحلیل‌های چند وقت گذشته فقط در خصوص کف قیمتی سهام، نبوده بلکه انگیزه برای کاهش و فروش بیشتر در روند معاملاتی بورس مشاهده می‌شد. از همین رو فعالان بازار با توجه به شرایط، انتظار کاهش نرخ بهره را داشتند چراکه کاهش نرخ بهره بین بانکی از 29 درصد به 19 درصد نشان دهنده این امر است که بانک‌ها دیگر تمایل به قرض گرفتن از یکدیگر ندارند.
    مدیریت امور ناشران شرکت بورس ابراز داشت: با حذف بزرگترین ابهام و ریسک سیاسی، بازار شروع به سرمایه‌گذاری با دید میان‌مدت و بلندمدت کرد از همین رو با رفع تحریم و اجرایی شدن برجام،  گردش، حجم معاملات و اقبال سرمایه‌گذاران در بازار افزایش پیدا کرد. وی افزود: طی چند وقت اخیر حجم معاملات از 130 میلیارد تومان در روز به 500 میلیارد تومان رسیده است و این صعود قابل ملاحظه به دلیل تغییرات در متغیرهای اقتصادی و سیاسی اثرگذار در بازار سرمایه است.
    روح الله حسینی مقدم درباره تعداد سرمایه‌‌گذاران اظهار داشت: در بهمن ماه سال 94 تعداد سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی افزایش پیدا کرد. از سویی حضور برخی از هیئت‌های خارجی در بورس بیشتر در باب آشنایی و ارزیابی وضعیت صنایع و اقتصاد کشور صورت پذیرفت.
    مدیریت امور ناشران شرکت بورس اذعان داشت: امضا تفاهم‌نامه شرکت‌های کارگزاری و تامین سرمایه با سرمایه‌گذاران خارجی نتیجه بازدید و ارزیابی هیئت‌های خارجی از بورس بود. از همین رو، خیلی از سرمایه‌گذاران اقدام به تجهیز نیرو جهت شروع  کار در ایران کردند. وی با اشاره به نقل و انتقال پول عنوان کرد: با توجه به این که بانک‌ها به شبکه سوئیفت متصل شدند حضور سرمایه‌گذاران خارجی با تسهیل شدن نقل و انتقالات نقدینگی در بازار سرمایه پررنگ‌تر خواهد شد. از همین رو پیش‌بینی می‌شود که در سال 95 بتوان به بررسی روزانه و درصد معامله سرمایه‌گذار خارجی در بازار سرمایه پرداخت. روح الله حسینی مقدم افزود: سرمایه‌‌گذاران خارجی به دلیل اینکه قیمت صنایع بزرگ در بورس پایین ارزیابی می‌شود نرخ‌های فعلی را بسیار جذاب می‌دانند. از سویی، بازار سهام باید خود را در جهت انتشار انواع اوراق بدهی، افزایش سهام شناور، پذیرش شرکت‌های بزرگ و جدید برای جذب نقدینگی آماده کند.

    چشم‌انداز 95
    مدیریت امور ناشران شرکت بورس با بررسی چند متغیر اثرگذار در سال 95 بیان کرد: نرخ بهره 18 درصدی باید کاهش پیدا کند از سویی با تک نرخی شدن تورم و جریان نقدینگی خارجی و حرکت پول از بخش‌های غیرمولد به مولد، تقاضا برای نقدینگی کمتر شده و در نتیجه نرخ بهره در روند کاهشی قرار می‌گیرد.
    وی خاطرنشان کرد: کاهش نرخ سود سپرده بانکی به طور قطع اثر مثبت در بازار سهام خواهد داشت و پیش‌بینی می‌شود که این نرخ در پایان سال 95 به 10 درصد کاهش پیدا کند. روح الله حسینی مقدم گفت: احتمال خروج نقدینگی از بانک‌ها و حرکت به سمت بازارهای دیگر با کاهش نرخ سود سپرده وجود دارد و بعضی از بازارهای سنتی همیشه مورد توجه سرمایه‌ها قرار می‌گیرند. اما در همین حال بازار سرمایه هم  بسترسازی لازم را توسط صندوق‌های با درآمد ثابت چند هزار میلیارد تومانی که از طریق شبکه بانکی به فروش می‌رسد، کرده است. در صورتی که نرخ‌های صندوق‌ها بالاتر از نرخ سپرده بانکی باشد این صندوق‌ها بزرگتر خواهند شد. مدیریت امور ناشران شرکت بورس تاکید کرد: بازار سهام و بازار بدهی در سال 95 رشد قابل ملاحظه‌ای را به دلیل استقبال سرمایه‌گذاران خارجی تجربه خواهند کرد.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها