عصر خودرو

آژانس بین المللی انرژی:

توافق برای تثبیت تولید نفت بی معناست

عصر بازار- یکی از مدیران ارشد آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد ، توافق روسیه و اعضای اوپک برای تثبیت تولید نفت در سطح ماه ژانویه بی معناست.

توافق برای تثبیت تولید نفت بی معناست
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار»  به نقل از ایرنا،  "نیل آتکینسون" رئیس بخش صنعت نفت و بازار در آژانس بین المللی انرژی در یک کنفرانس نفتی این مطلب را اعلام کرد.
    وی ادامه داد: توافقی که تولیدکنندگان سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و روسیه برای تثبیت تولید نفت خام خود به آن رسیده اند، احتمال دارد بی معنا باشد، زیرا جز عربستان هیچ یک از طرف های این توافق قادر به افزایش تولید خود به بیش از سطوح کنونی نیستند.
    این مقام آژانس بین المللی انرژی افزود: تنها عربستان از میان همه کشورهایی که قرار است در این نشست شرکت کنند، توانایی ازدیاد تولید خود را داراست، در نتیجه تثبیت تولید تا حدودی بی معناست.
    به گفته آتکینسون، این اقدام حرکتی برای ایجاد اطمینان از ثبات در بازار نفت در آینده به شمار می آید.
    وی تصریح کرد: «ما فکر می کنیم بدترین اتفاقی که می توانست برای قیمت ها در بازار بیفتد تاکنون افتاده است».
    این مدیر ارشد آژانس بین المللی انرژی خاطر نشان کرد: قیمت 40 دلار برای هر بشکه نفت ماندگار نخواهد بود، اما در سطوح 30 تا 40 دلار باقی می ماند و بازار به همین شکل ادامه می یابد مگر این که تغییر بنیادی در بازار رخ دهد.
    قیمت هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال پس از توافق روسیه، عربستان، قطر و ونزوئلا در ماه فوریه برای توقف افزایش تولید خود، حدود 50 درصد افزایش یافت و از ٢٧ دلار برای هر بشکه در ماه ژانویه که در ١٢ سال گذشته بی سابقه بود، فاصله گرفت.
    قطر از همه ١٣ عضو اوپک برای شرکت در نشست ماه آوریل دعوت کرده است، البته از لیبی خبر رسیده که این کشور در این نشست شرکت نمی کند زیرا تولیدش در ماه های گذشته بشدت کاهش داشته و تا زمانی که به سطح پیشین خود نرسد، به برنامه تثبیت تولید ملحق نخواهد شد.
    به گزارش روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز، یک مقام ارشد عربستان در اوپک گفت: ریاض آماده پیوستن به برنامه تثبیت تولید نفت بدون حضور ایران است.
    با این حال، یک نماینده لیبی در اوپک گفت: لیبی به برنامه تثبیت تولید نفت در سطح ماه ژانویه که در جریان نشست چهار جانبه ماه آوریل عربستان، روسیه، قطر و ونروئلا در دوحه مطرح شد، نمی پیوندد.
    ایران نیز اعلام کرده است که پس از رساندن تولید خود به سطح پیش از تحریم ها یعنی روزانه چهار میلیون بشکه به برنامه تثبیت تولید از سوی تولیدکنندگان بزرگ خواهد پیوست.
    گفته می شود تولیدکنندگانی که این فریز را پذیرفته اند، تحت فشار کاهش بی سابقه قیمت ها، ایران را از این برنامه مستثنی کرده اند.
    این در حالی است که ماه گذشته مقام های کشورهای خلیج فارس گفته بودند هر گونه توافقی مشروط به حضور ایران خواهد بود که البته این اظهار نظر با پاسخ محکم وزیر نفت ایران روبرو شد که گفت: ایران تنها در صورتی به این توافق تن می دهد که صادراتش را از حدود دو میلیون بشکه در روز کنونی به دو برابر افزایش دهد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو