عصر خودرو

رویترز؛

افت تقاضای سه ماهه طلا به کمترین سطح آن در ۶ سال گذشته

عصر بازار: خبرگزاری رویترز اعلام کرد، در سه ماهه دوم سال ۲۰۱۵، تقاضای جهانی طلا به کمترین سطح خود از سال ۲۰۰۹ رسید، زیرا بزرگترین مصرف کننده طلا در جهان، یعنی چین، از بازار طلا به بازار سهام روی آورد.

افت تقاضای سه ماهه طلا به کمترین سطح آن در ۶ سال گذشته
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از رویترز، یک گزارش صنعتی نشان داد، سرمایه ها در چین از بازار طلا به بازار سهام منتقل شده است.

    مشاوران گروه تخصصی جی.اف.ام.اس از شرکت چند رسانه ای تامسون رویترز آمریکا اعلام کردند، در سه ماهه دوم امسال، سرمایه گذاری های خرد انجام شده روی طلا در چین کاهش پیدا کرده است. تقاضای زیورآلات طلا در این کشور در طول ماه های آوریل (فروردین)تا ژوئن (خرداد) 23 درصد کاهش یافته است.

    آنها می گویند، افت مکرر ارزش سهام شرکت های چینی از اواسط ژوئن نیز به رونق گرفتن بازار طلا کمک نکرده است، زیرا برخی سرمایه گذاران بازار طلا را رها کرده اند در حالی که برخی دیگر به دلیل شرایط حساس و آسیب پذیر بازارهای مالی، در مورد ترک بازار طلا و ورود به بازار دیگر دارایی ها نگران هستند.

    بهای طلا پس از 12 سال متوالی افزایش قیمت تا سال 2011، اینک روبه کاهش است. هفته گذشته، به دنبال فروش گسترده طلا در نیویورک و شانگهای و ایجاد مازاد عرضه در بازار، قیمت جهانی طلا به یک هزار و 77 دلار در هر اونس کاهش یافت که کمترین قیمت در پنج سال و نیم گذشته است.

    نگرانی سرمایه گذاران در مورد رشد اقتصادی چین و چشم انداز افزایش نرخ بهره در آمریکا موجب گرانتر شدن دلار و کاهش جذابیت طلا شده است.

    اندرو ایلند از تحلیلگران گروه جی.اف.ام.اس که از برجسته ترین گروه های مشاوره اقتصادی در جهان به شمار می رود، گفت: طلا در دوره های سه ماهه اخیر، به طور قطع، جذابیت خود را در چین از دست داده است.

    وی افزود: فکر می کنم کاهش تقاضای طلا در چین، به جای اینکه عامل کاهش قیمت ها در این کشور باشد، واکنشی نسبت به آن است. بازده مورد انتظار بازار سهام و دلار آمریکا هر دو از طلا بیشتر است و این سبب شده که سرمایه گذاران از طلا رویگردان شوند.

    جی.اف.ام.اس، با احتیاط نسبت به افزایش تقاضا و قیمت طلا در سه ماهه چهارم سال میلادی جاری خوشبین است.

    چین و هند بزرگ ترین مصرف کنندگان طلا در جهان هستند.

    بنابه اعلام این گروه، تقاضای جهانی طلا و سکه در سه ماهه دوم سال میلادی جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، 12 درصد و در مقایسه با رکورد دو سال پیش طلا، 63 درصد کاهش پیدا کرده است.

    در بزرگترین بخش مصرف طلا، یعنی زیورآلات، مصرف 9 درصد و تولید شش درصد کاهش یافته است. تقاضای زیورآلات طلا در سه ماهه دوم سال میلادی جاری به 858 تن رسیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 14.2 درصد کاهش دارد. 

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو