عصر خودرو

عضو اتاق بازرگانی تهران پاسخ داد

انتظار اصلی فعالان اقتصادی چیست؟

عصر بازار- عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران می‌گوید عدم اطمینان نسبت به آینده، بلای جان اقتصاد ایران شده است.

انتظار اصلی فعالان اقتصادی چیست؟
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، عباس آرگون اظهار کرد: برای آنکه بتوانیم تولید را در اقتصاد ایران رونق بدهیم، نیاز به جذب سرمایه گذاران جدید چه از داخل و چه از خارج داریم و سرمایه گذاران پیش از هرچیز برای ورود به اقتصاد نیاز به اطمینان از آینده دارند و وقتی تصویر دقیقی از این آینده وجود نداشته باشد، شرایط دشوار می‌شود.

    وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر کمتر سرمایه گذاری توانسته تصویر دقیقی از حوزه کاری خود و آینده پیش‌روی فعالیتش به دست بیاورد، بیان کرد: متاسفانه ما از سویی با مسائل مربوط به تحریم، اف ای تی اف و ارتباط اقتصاد ایران با فضای بین المللی رو به رو بودیم و در سال‌های مختلف، شرایط مختلفی بر حضور کشور در این عرصه حکم فرما بوده است. از سوی دیگر در داخل نیز برخی نهادهای تصمیم گیر با مقررات و دستورالعمل‌های مختلف و بعضا متضاد شرایط را تغییر داده‌اند تا جایی که معلوم نیست وقتی یک سرمایه گذاری آغاز می‌شود، در نهایت به چه سرنوشتی دچار خواهد شد.

    عضو اتاق بازرگانی تهران با تاکید بر اینکه بهبود شرایط تولید نیاز به برطرف کردن این نااطمینانی‌ها دارد، گفت: وقتی مقدمات تولید فراهم شود، سرمایه گذاران می‌توانند نسبت تولید و توزیع محصول خود در بازارهای داخلی و خارجی اقدام کنند که این موضوع درکنار تامین نیازهای مردم، می‌تواند به افزایش آمار صادرات غیرنفتی و ارزآوری برای کشور منجر شود.

    آرگون با بیان اینکه میدان دادن به بخش خصوصی باید دیگر اولویت مهم اقتصاد ایران باشد، توضیح داد: در سال‌های گذشته، هر بار که به بخش خصوصی میدان داده شده، فعالان این بخش توانسته‌اند از خود عملکرد قابل دفاعی برجای بگذارند. از این رو اگر بنا بر بهبود شرایط تولید است، باید تلاش کرد که با کنار زدن بخش‌های دولتی و شبه دولتی، بخش خصوصی واقعی امکان حرکت پیدا کند.

    وی اضافه کرد: ما در سال‌های گذشته با مشکلات مختلفی مواجه بوده‌ایم که از دستورالعمل‌های ارزی بانک مرکزی گرفته تا محدودیت‌هایی که در حوزه مالیات، تامین اجتماعی و تامین مواد اولیه هریک به نوبه خود تولید را دشوار کرده‌اند. باید تلاش کنیم که سیاست‌های فشار مالیاتی بر تولید کاهش یافته و به کارهای غیرمولد وارد شود و از سوی دیگر عمل به نام گذاری سال تنها در حالت شعار و سمینار و سربرگ‌های دولتی باقی نماند و تمام دستگاه‌ها طوری عمل کنند که در واقعیت زندگی مردم خود را نشان دهد. اقتصاد نیاز به آمار و گزارش ندارد و اگر طرحی موفق باشد، خود را در زندگی مردم و وضعیت فعالان اقتصادی نشان خواهد داد.

    برچسب ها