عصر خودرو

سرمایه‌گذاری خارجی در صنعت ۲ برابر شد

عصر بازار- در ۱۱ ماهه پارسال حجم سرمایه‌گذاری خارجی مصوب در بخش صنعت، معدن و تجارت نسبت به مدت مشابه سال قبلش ۱۱۳ درصد افزایش داشته و آلمان، چین، کانادا، اتریش و ترکیه بیشترین حجم سرمایه‌گذاری را در کشور انجام داده‌اند.

سرمایه‌گذاری خارجی در صنعت ۲ برابر شد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، ‌جدیدترین آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) نشان می‌دهد که در 11 ماهه 1399،  175 مورد سرمایه گذاری خارجی به ارزش بیش از 4.3 میلیارد دلار در کل کشور تصویب شده که 135 مورد از آن‌ها با حجم سرمایه گذاری 1.8 میلیارد دلار، یعنی حدود 30 درصد از کل، در بخش صنعت، معدن و تجارت بوده است.

    همچنین از این تعداد در بخش‌های صنعت، معدن و تجارت، 55 مورد در حال بهره برداری و مابقی در حال طی مراحل اجرایی است.

    بر اساس این آمار، سرمایه گذاری خارجی مصوب در بخش صنعت، معدن و تجارت در مدت یاد شده نسبت به 11 ماهه سال قبلش از لحاظ تعداد 64 درصد و از نظر ارزش 113 درصد رشد داشته و به لحاظ تعداد پروژه‌ها، سهم بخش صنعت 88.9، معدن 5.2 و تجارت 5.9 درصد بوده است.

    در این میان از بین 135 مورد سرمایه گذاری خارجی در این بخش، 56 شرکت با 100 درصد سهامدار خارجی، 67 شرکت بصورت مشارکتی با شرکای داخل (J.V) و 12 مورد به صورت مشارکت مدنی، بیع متقابل و BOT اجرا می‌شود.

    مهم‌ترین گروه‌های کالایی سرمایه‌پذیر

    بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی وزارت صمت، بیشترین حجم سرمایه‌گذاری خارجی در دوره مورد بررسی نیز در گروه‌های ساخت مواد و محصولات شیمیایی با 549 میلیون دلار، ساخت کاغذ و محصولات کاغذی با 285 میلیون دلار، ساخت رادیو، تلویزیون و وسایل ارتباطی با 120 میلیون دلار و ساخت ماشین آلات و تجهیزات با 95 میلیون دلار بوده است.

    پنج کشور اول از لحاظ ارزش سرمایه‌گذاری خارجی مصوب نیز کشورهای آلمان با 481.9، چین با 433، کانادا با 267.6، اتریش با 116 و ترکیه با  با 87.8 میلیون دلار هستند.

    خوزستان از تهران جلو زدند

    در این میان، استان‌های خوزستان 30، سیستان و بلوچستان 26، فارس 22، تهران 13 و کرمانشاه 9 درصد از حجم سرمایه گذاری خارجی مصوب در بخش صعت، معدن و تجارت را جذب کرده اند.

    سرمایه‌گذاری خارجی مصوب شامل کلیه درخواست‌ها اعم از سرمایه‌گذاری جهت ایجاد طرح‌های جدید، خرید سهام شرکت‌های موجود و همچنین سرمایه‌گذاری‌های خارجی در قالب ترتیبات قراردادی است.

    برچسب ها