عصر خودرو

غرش دوباره ببر سلتیک

اقتصاد ایرلند چگونه به رشدی سریع‌تر از چین رسید؟

عصر بازار- اقتصاد ایرلند در حال رونق است. این کشور در سال گذشته تقریبا ۷ درصد رشد اقتصادی داشته است. این میزان بسیار بیش از آمریکا و بیشتر یا برابر با چین است.

اقتصاد ایرلند چگونه به رشدی سریع‌تر از چین رسید؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، ایرلند که از آن به عنوان جزیره زمرد یاد می‌شود جایزه «بهترین اقتصاد منطقه اروپا» را در دو سال گذشته از آن خود کرده و به شدت انتظار می‌رود که امسال نیز آن را کسب کند.

    موفقیت اقتصادی ایرلند به سادگی به دست نیامده است. این کشور به شدت از بحران اقتصادی و رکود بزرگ ضربه خورد بود. بانک های بزرگ ایرلندی به دلیل بدهی فراوان به خصوص در معاملات املاک در شرف فروپاشی بودند. بدهی دولت سر به فلک کشیده بود و نرخ بیکاری به 15 درصد رسیده بود.

    تنها چند سال قبل، متخصصان هشدار داده بودند که ایرلند، اسپانیا و پرتغال می‌توانند یونانی دیگر باشند. ایرلند در سال 2013 و پس از آن که بازار املاک و بانک های این کشور از هم پاشیده شدند کمک مالی بین‌المللی 67 میلیارد دلاری دریافت کرده بود. اما در حال حاضر، دلیلی مضاعف برای جشن روز سنت پاتریک دارند. نرخ بیکاری در این کشور به 8.6 درصد سقوط کرده و دیگر صحبتی از رکود در این کشور نیست. مارتین شولز، رئیس مرکز سهام بین‌المللی PNC اعلام کرد: «ایرلند پس از رکود، بهتر از هر اقتصاد دیگری شکوفا شده است.»

    ایرلند چگونه موفق شد؟
    شولز اعلام کرد: «مسیر موفقیت بسیار ساده بود: ایرلند با ایجاد اصلاحات مالی رفت و برگشتی توانست بدهی بانک های خود را از بین ببرد. دولت هزینه‌ها را کاهش داد و روی رشد صادرات تمرکز کرد.»

    اقدامات اصلاحی همواره محبوب نیستند. علی رغم اینکه «ببر سلتیک» (اقتصاد ایرلند) به طرز معجزه‌آسایی رشد کرد، نخست وزیر این کشور «اندا کنی» در جدال برای حفظ قدرت خود پس از باخت حزبش در آخرین انتخابات این کشور است.  اما همانند بسیاری از کشورهای اروپایی که برای رشد مجدد مبارزه می‌کنند، ایرلند نمادی از امید است.

    رئیس جمهور اوباما در ملاقات با کنی در روز سه‌شنبه پیشرفت قابل‌توجه اقتصاد ایرلند را تحسین کرد. این در حالی است که ایرلند عموما به عنوان یک پناهگاه مالیاتی شناخته می‌شود. بسیاری از شرکت های مشهور آمریکایی برای صرفه‌جویی در مالیات دفترهای مرکزی خود را در این کشور قرار داده‌اند. اما کمیسیون اروپایی به این نکته اشاره کرده علاوه بر کسب‌وکارهای خارجی، اقتصاد واقعی ایرلند نیز در حال رشد است.

    اتحادیه اروپا در گزارش اخیر خود اعلام کرد: «در حالی که بهبود اقتصاد در بخش خارجی آغاز شده است، تقاضای داخلی نیز در حال حاضر موجب رشد تولید ناخالص داخلی شده است.»

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها