عصر خودرو

دبیر ستاد تنظیم بازار خبر داد:

تخصیص ارز برای واردات کالا در شش ماهه نخست سال آینده

عصر بازار- دبیر ستاد تنظیم بازار، از همکاری خوب بانک مرکزی و وزارت صمت جهت تخصیص ارز برای واردات کالا خبر داد و با اشاره به میزان تولیدات داخل و میزان واردات کالاهای اساسی به کشور، نسبت به بهبود وضعیت بازار داخلی ابراز امیدواری کرد.

تخصیص ارز برای واردات کالا در شش ماهه نخست سال آینده
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از شاتا، عباس قبادی در جمع خبرنگاران در خصوص آخرین تصمیمات ستاد تنظیم بازار، با اشاره به ترخیص بیش از چهار میلیون تُن کالا از بنادر کشور در 2 ماه گذشته گفت: علاوه بر کالاهایی که بر روی کشتی‌ها و در حال ورود به بنادر هستند، حدود چهار میلیون تُن کالا در بنادر وجود دارد؛ و با توجه به این ارقام به‌نظر می‌آید برای ورود به سال آینده از پشتوانه خوبی در این زمینه برخوردار هستیم.

    دبیر ستاد تنظیم بازار میزان واردات کالاهای اساسی در سال جاری را 21 میلیون تُن با ارزش تقریبی 10 میلیارد دلار اعلام کرد و افزود: میزان وزنی واردات کل کالا در مقایسه با سال گذشته، حدود 25 درصد کاهش داشته است؛ درحالیکه گروه کالایی یک و 22 که شامل کالاهای اساسی ،نهاده‌ها و‌مواد اولیه تولید هستند، از نظر وزنی رشد 10 درصدی داشتند و واردات کالاهایی با اهمیت کمتر در گروه 26 و 27 از نظر تناژ با کاهش 23 همراه بوده است.

    وی در ادامه با استناد به گزارشات وزارت جهاد کشاورزی، شرایط بازار مرغ و تخم‌مرغ را مناسب توصیف کرد و افزود: با توجه گزارشات مربوط به میزان ورودی مرغ به بازار کشور، در روزهای آینده شاهد تعدیل قیمت مرغ خواهیم بود.

    طبق توضیحات قبادی، هماهنگی خوبی بین وزارت صمت و جهاد کشاورزی در زمینه تامین نهاده برای مرغداران شکل گرفته است و با توجه به گزارشات وزارت جهاد کشاورزی، در حال حاضر مشکلی در تامین نهاده وجود ندارد و نوسانات اخیر قیمت مرغ به دلیل اقدامات وزارت جهادکشاورزی در خصوص زمینه سازی برای تنظیم بازار موثر این کالا برای ایام نوروز و ماه مبارک رمضان بوده که به صورت موقتی در برخی استان‌ها نوسانات افزایش قیمت مرغ شد.

    دبیر ستاد تنظیم بازار در بخش دیگر صحبت‌های خود از همکاری خوب بانک مرکزی در خصوص تخصیص و تامین ارز خبر داد و گفت: با همکاری خوبی که با بانک مرکزی شکل گرفت برای شش ماهه نخست سال آینده تخصیص ارز از امسال شروع شده و مراحل ثبت سفارش برای واردات کالاهای اساسی در حال انجام است.

    وی ذخیره‌سازی برای تامین کالا از محل تولیدات داخلی جهت تنظیم بازار موثر میوه ایام عید و کالاهای مورد نیاز ماه مبارک رمضان خبر را مناسب توصیف کرد و ادامه داد: فرآیند حمل و نقل سیب‌ و پرتقال برای استان‌های متقاضی آغاز شده است و در صورت درخواست و اعلام نیاز مازاد ، امکان تامین این اقلام وجود دارد.

    قبادی در ادامه ضمن تکذیب موضوع کمبود روغن خوراکی در کشور متناسب با نیاز واقعی کشور، میزان مصرف ماهیانه روغن کشور را 150 هزار تُن و میزان تولید روغن در ماه گذشته را بیش از 170 هزار تُن اعلام کرد و اظهار داشت: به دلیل فضای روانی که ایجاد شد، شاهد افزایش تقاضای مصارف خانوار و تبدیل نیاز آتی به تقاضای حال این کالا بودیم؛ ما در کشور کمبود روغن خوراکی نداریم و با توجه به شرایط فعلی و ادامه سیاست تخصیص ارز ترجیحی به کالاهای اساسی ،قیمت این کالا برای سال آینده افزایشی نخواهد بود. ضمنا باید توجه داشته باشیم که افزایش قیمت جهانی روغن خام طی ماه جاری رکود داشته و بشدت افزایشی است.

    دبیر ستاد تنظیم بازار در پایان با اشاره به تاثیرات شیوع کرونا بر اقتصاد جهانی و افزایش 70 درصدی قیمت کالاها در سایر کشورها، نسبت به بهبود شرایط بازار در آینده ابراز امیدواری کرد و افزود: در کنار همه مشکلاتی که وجود داشت، واردات گوشت قرمز از 900 میلیون دلار در سنوات گذشته به کمتر از 200 میلیون دلار در سال جاری کاهش پیدا کرده است و نیاز بازار از محل تولیدات داخل تامین شده است و تلاش ما در ستاد تنظیم بازار استفاده از ابزار و سیاست های کاهش نوسانات و تلاطم های احتمالی قیمت‌ها و تامین کالا به مقدار کافی برای مصرف کننده است.

    برچسب ها