عصر خودرو

یک تحلیلگر بازار سرمایه :

برجام چگونه باعث رشد صنایع بورسی شد؟

عصر بازار- یک کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: اجرایی شدن برجام و برداشته شدن محدودیت‌ها چه از لحاظ تامین مالی کردن، چه مبادلات با شرکت‌ها و کشورهای دیگر و چه از لحاظ ورود دانش جدید قطعا بر همه صنایع تاثیر می‌گذارد و به این صورت نیست که صنعت خاصی بالا برود و صنعت دیگری رشد نداشته باشد.

برجام چگونه باعث رشد صنایع بورسی شد؟
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، ابوالفضل ابراهیم‌زاده اظهار کرد: اجرایی شدن برجام و برداشته شدن محدودیت‌ها چه از لحاظ تامین مالی کردن، چه مبادلات با شرکت‌ها و کشورهای دیگر و چه از لحاظ ورود دانش جدید قطعا بر همه صنایع تاثیر می‌گذارد و به این صورت نیست که صنعت خاصی بالا برود و صنعت دیگری رشد نداشته باشد.

    این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: در حال حاضر با توجه به شرایطی که اقتصاد کشور دارد و پایه و اساس آن نفت است؛ صنایع نفت، پتروشیمی و مشتقات نفتی ایران تاثیر بهتری داشتند و تاکنون خروجی و رشد آنها در بازار رفتار منطقی داشته است؛ یعنی نه رشدی داشته که حبابی باشد و نه از بازار عقب مانده‌اند.

    او افزود: صنایعی همانند بانکی‌ها ‌و خودرویی‌ها نیز تاثیر بسیاری از این مساله می‌پذیرند. بانکی‌ها، به دلیلی که می‌توانند مبادلات ارز راحت‌تری انجام دهند و صنایع خودرویی با اخباری در خصوص ورود تکنولوژی‌های جدید، تجهیزات و قطعات جدید، همکاری و قرارداد بستن با شرکت‌های خارجی توانسته‌اند روندی رو به رشد داشته باشند.

    ابراهیم‌زاده ادامه داد: اما از آنجا که این گروه‌ها در سال 92، 93 و حتی شش ماه‌ اول 94 با ریزش‌های بسیاری همراه بودند، به خصوص سهم‌های خودرویی‌ها؛ مشاهده شد، این سهم‌ها وقتی بازار ریزش می‌کند بسیار بیشتر از شاخص ریزش می‌کنند؛ پس طبیعی است در مواقعی هم بسیار بیشتر از رشد شاخص رشد کنند.

    این تحلیل‌گر بازار سهام گفت: در حال حاضر همه سهام خودرویی‌ها رشد شارپی نداشته‌‌اند. یک‌سری از سهام آنها بیشتر از رقم میانگین و یکسری کمتر تغییر داشته‌اند که این مساله نشان می‌دهد اتفاقاتی که رخ می‌دهد تنها در یک‌سری شرکت‌‌های خاص خودرویی‌ها بوده است. برای مثال در حال حاضر سایپایی‌ها اموری در خصوص جابه‌جایی و فروش سهام انجام دادند تا این شرکت از زیان دربیاید؛ که این اتفاق بزرگی است تا بتوانند بدین‌وسیله زیان‌انباشته‌شان و ساختار مالی‌شان را برطرف و اصلاح کنند. چون هنگامی که یک بانکی می‌خواهد از یک مجموعه تامین مالی کند، فاکتور مهمی است که آن مجموعه زیان‌انباشته نداشته باشد. اگرچه با فروش مجموعه‌های سایپا قسمتی از زیان‌ها جبران می‌شود اما این تنها یک اتفاق غیرعملیاتی است.

    ابراهیم‌زاده گفت: اما در هرصورت، در این رشد هیجان هم تاثیرگذار بوده است و اگرچه بازار یک سری مسائل را پیش‌خور کرده اما هیجانی نیز رفتار می‌کند و باید با مراقبت وارد بازار سهام شویم.

    او گفت: اما پایدار بودن رشد این گروه‌ها نیز، بستگی به عملیاتی شدن همکاری‌های آنها با شرکت‌های دیگر دارد. برای مثال قرار است قرارداد ایران‌خودرو و رنو از سال 2017 اجرایی شود و به تولید خودروهای جدید بپردازند.

    این کارشناس بازار سرمایه افزود: به طور کلی اجرایی شدن برجام یک طرف و بحث عملیاتی شدن آن و اینکه اقتصاد کشور تا چه میزانی راندمان دارد طرف دیگر است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها