عصر خودرو

مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران در گفت‌وگو با «عصربازار» مطرح کرد؛

توسعه ابزارهای بورس در سال ۹۵

عصر بازار- اغلب صنایع و شرکت‌های حاضر در بازار سرمایه طی چند سال اخیر با توجه به رکود، تورم و موضوعات مرتبط با مسائل هسته‌ای ضرر و زیان‌های هنگفتی را متحمل شده‌اند. از سویی با توجه به رفع برجام و تغییرات کلان سیاسی در سطح کشور و ایجاد چشم‌انداز مثبت برای سهامداران پیش‌بینی می‌شود که بازار سهام با کم رنگ شدن ریسک‌های سیستماتیک و هماهنگی دولت و مجلس دهم در خصوص قانونگذاری‌ها شاهد پیشترفت روز افزون این بازار باشیم.

توسعه ابزارهای بورس در سال ۹۵
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۰:۰۰

    پایگاه خبری «عصربازار» در گفت‌وگو با حسن قالیباف اصل مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران به تحلیل و بررسی تحولات اخیر در حوزه سیاست و اقتصاد و تاثیر آن در روند بازار سرمایه بخصوص شرکت بورس تهران، دستاوردهای سال 94 این شرکت، نوع و نحوه ارتباط بورس ایران با سایر کشورها، نحوه جذب سرمایه‌گذاران خارجی با توجه به مشکلات موجود در سیستم نقل و انتقال نقدینگی، لزوم ایجاد Custodian Sub  در کشور، چگونگی توسعه ابزار بدهی در بازار و همچنین چشم‌انداز ابزار مشتقه ارزی،  پرداخته است که آن را در ادامه می‌خوانید.

    حسن قالیباف اصل مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران درخصوص دستاوردهای سال جاری گفت: بازار سرمایه تحت تاثیر رکود اقتصادی در سال 94 قرار گرفت اما به فعالیت‌های خود ادامه داد و ابزار بدهی با همکاری موسسه تامین سرمایه نوین، اوراق استصناع برای اولین بار در بورس اوراق بهادار تهران به ارزش 162 میلیارد تومان پذیرفته شد. وی خاطرنشان کرد: حجم معاملات بازار بدهی رشد قابل ملاحظه‌ای را تجربه کرد از همین رو جمع معاملات اوراق در سال 93 یک هزارو 400 میلیارد تومان و در سال جاری به 3 هزارو 600 میلیارد تومان رسید. مدیرعامل شرکت بورس تهران اظهار داشت: در حوزه تامین مالی از طریق ابزار بدهی و افزایش سرمایه، بازار روند صعودی را طی کرد. از سویی، شرکت‌های حاضر در بورس حدود 16 هزار میلیارد تومان افزایش سرمایه را ثبت کردند و این رقم در رکود 94، برابر است با افزایش سرمایه شرکت‌های سال 92 که در رونق اقتصادی صورت پذیرفت. حسن قالیباف اصل تصریح کرد: فعالیت بورس اوراق بهادار تهران با توجه به اجرای برجام در حوزه سرمایه‌گذاران خارجی مناسب ارزیابی می‌شود چراکه بازدید 250 نفر از شرکت بورس جهت آشنایی و کسب اطلاعات برای حضور در این بازار طی سال گذشته اتفاق افتاد. وی افزود: نقطه عطف این رویداد امضا تفاهم‌نامه «MOU » بین بورس‌های ایران و استانبول است. این مقام مسئول ابراز داشت: در بازار سرمایه تنوع صنایع بسیار زیاد است و بورس تهران دارای 37 صنعت از جمله صنایع مادر و شرکت‌های بزرگ است از همین رو سرمایه‌گذاران خارجی در باب نهادها، به شرکت‌های پذیرفته شده در بازار سرمایه مراجعه می‌کنند. مدیرعامل شرکت بورس تهران با اشاره به نقل و انتقال نقدینگی بیان کرد: سرمایه‌گذاران باید به راحتی از طریق سیستم بانکی نقل و انتقال پول را انجام دهند که این امر با رفع تحریم سوئیفت محقق خواهد شد.
    نیاز اساسی بورس به Custodian Sub 
    حسن قالیباف اصل با اشاره به موضوع Custodian تاکید کرد: Custodian به معنای امانت داری در سهام از موضوعات مهم و اساسی بازار محسوب می‌شود. وی در این باره اذعان داشت: شرکت سپرده‌گذاری مرکزی باید در این خصوص  با  Custodianهای بین‌المللی ارتباط بگیرد تا آنها بتوانند نقش Custodian Sub  را در کشور ایفا کنند زیرا سرمایه‌گذاران خارجی به دنبال جایی می‌روند که از دارایی آنها امانت داری کند و بازار سرمایه برای تسهیل در ورود سرمایه‌گذار خارجی نیازمند رفع این ضعف است. این مقام مسئول در خصوص عرضه ها در سال 94 نیز گفت: در سال جاری پذیرش 5 شرکت از جمله سیمان خوزستان، پتروشیمی مبین، بیمه ما، پتروشیمی جم «انتقالی از فرابورس به بورس» و پتروشیمی فجر در بورس اوراق بهادار تهران انجام شد. مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران تصریح کرد: تمایل سهامدار عمده در زمان رونق به عرضه در بازار زیاد است اما در نقطه مقابل در بازار رکودی شرکت‌ها و سهامداران عمده تمایل به عرضه در چنین شرایطی را ندارند. وی افزود: موسسه تامین سرمایه امید در سال گذشته به عنوان اولین شرکت موسسه تامین سرمایه و یک صنعت جدید، در بورس پذیرش شد. از همین رو، این موسسه پس از طی فرآیند لازم آمادگی برای عرضه را پیدا می‌کند و احتمالا این عرضه در سال 95 صورت گیرد. حسن قالیباف اصل بیان کرد: طی جلسات هیئت پذیرش در اواخر سال 94 شرکت‌های جدید هلدینگ دارویی شفا دارو و صنعتی مینو در بورس پذیرش شدند.  این مقام مسئول در خصوص حمایت دولت و مجلس از بازار سرمایه گفت: بزرگترین کمک و حمایت از بازار سرمایه در خصوص ایفای نقش بیشتر در حوزه تامین مالی و توسعه فعالیت‌های اقتصادی در کشور تنظیم مقررات و قوانین لازم در جهت بهبود و ایجاد شفافیت در فضای کسب و کار است.  مدیرعامل شرکت بورس اظهار داشت: بازار سرمایه در جهت تامین مالی فعالیت‌های اقتصادی گام بر می‌دارد که در نهایت این اتفاق به توسعه اقتصادی کشور منتهی می‌شود. از همین رو مشکلات مربوط به پالایشگاه‌ها، ارائه بودجه و عملکرد شرکت‌ها، مسائل مرتبط با خوراک پتروشیمی‌ها و مشکلاتی از این قبیل با توجه به عزم دولت و پیگیری بازار سرمایه بر اساس سیاست‌های کلان باید به سمت شفافیت حرکت کند.
    سرمایه‌گذاران خارجی؛ افزایش نقدشوندگی
    وی تاکید کرد: در حوزه فعالیت‌های اقتصادی و مسکن شاهد رکود بودیم اما در نقطه مقابل ابزار بدهی نقش مهمی در تامین مالی دولت و بنگاه‌های اقتصادی در سال 94 نسبت به سال‌های گذشته داشت که این اتفاق از یکی از نقاط قوت سال جاری محسوب می‌شود. حسن قالیباف اصل عنوان کرد: زمینه توسعه ابزار بدهی و بازار بدهی طی سال 94 فراهم شد از سویی بازار بدهی رشد قابل ملاحظه‌ای را طی سال جاری تجربه کرد. از همین رو این بازار 3 میلیارد دلاری نسبت به 100 میلیارد دلار بازار سهام خیلی کوچک است و هنوز با جایگاه واقعی خود با توجه به پتانسیل‌های موجود فاصله دارد. این مقام مسئول در ادامه گفت: توسعه بازار بدهی از اتفاق‌های مثبت بازار سرمایه طی سال‌های آینده خواهد بود چرا که دولت در سال 94 برای اولین بار وارد تامین مالی از طریق ابزار بدهی شد اسناد خزانه اسلامی، صکوک و انتشار اوراق توسط دولت و شهرداری می‌تواند زمینه را برای توسعه این ابزارها در آینده با توجه به استقبال شرکت‌ها از این موضوع فراهم کند. مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران در خصوص چشم‌انداز بورس در سال 95 نیز ابراز داشت: بازار سرمایه فقط اوراق سهام نیست بلکه اوراق بدهی هم در این بازار وجود دارد. از همین رو توسعه ابزار بدهی با توجه به تنوع بسیار بالا برای ناشران و سرمایه‌گذاران جذاب خواهد بود. وی درباره سرمایه‌گذاران خارجی خاطرنشان کرد: ورود سرمایه‌گذاران خارجی با توجه به مذاکرات صورت گرفته امدیواریم در سال 95 تحقق یابد. زیرا حضور و فعالیت سرمایه‌گذار خارجی باعث افزایش نقدشوندگی در بازار می‌شود. حسن قالیباف اصل بیان کرد: ابزار مشتقه ارزی برای مدیریت ریسک ارز مورد استفاده قرار می‌گیرد و بورس تهران پیگیر این موضوع  است چرا که این ابزار در جهت اطمینان بخشی برای سرمایه‌گذاران کاربرد فراوانی خواهد داشت.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها