عصر خودرو

هدف گذاری وزارت بهداشت برای سه سال آینده اعلام شد:

صادرات ۵۰۰ میلیون دلاری دارو

عصر بازار: مدیرکل نظارت بر داروی سازمان غذا و دارو چشم انداز صنعت دارویی کشور را تا پایان سال مثبت ارزیابی کرد و گفت: در قضیه تحریم ها شرکت های وارداتی، زمان واردات ۱۰ تا ۱۵ درصد هزینه اضافی به بانک های واسط می پرداختند که حذف این هزینه بعد از لغو تحریم ها حاشیه سود دارویی ها را بالا خواهد برد .

صادرات ۵۰۰ میلیون دلاری دارو
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، دکتر مهدی پیرصالحی گفت: سال گذشته هم تقریبا همه صنایع دارویی سودآور بودند و در میان شرکت هایی که در بورس بوده اند، شرکت زیانده نداشتیم .

    وی افزود: تنها در بحث واردات، شرکت های دارویی نگرانی هایی احساس می کردند که داروهای وارداتی می تواند رقیب محصولات آنها باشد. با این حال، هم اکنون هم به لحاظ عددی حدود 97 درصد بازار دارویی را تولید داخل پوشش می دهد.

    مدیرکل نظارت بر داروی سازمان غذا و دارو،  با اشاره به آمار واردات دارو در سال های گذشته گفت: واردات دارویی کشور  در سال 92 حدود یک میلیارد  و  300 میلیارد دلار بوده است که  تقریبا نصف این مقدار، فراورده هایی بوده اند که مشابه داروهای تولید داخل بوده اند، اما نیمی دیگر را باید در فراورده هایی که تولید مشابه داخل ندارند ادامه واردات بدهیم ؛ چون بیمارانی هستند که  به آن نیاز دارند. 

    دکتر پیرصالحی ادامه داد:  از سال گذشته سیاست کاهش و محدودسازی واردات تولید داروهای مشابه داخلی را از سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت پی گیری کردیم که توانستیم در سال 93 این واردات را به یک میلیارد دلار برسانیم . یعنی ما  واردات دارو را 300 میلیارد دلار کاهش دادیم که  این سیاست،  امسال هم ادامه خواهد یافت و دارویی که مشابه تولید داخل داشته باشد، بدون سقف نمی تواند وارد شود .

    مدیرکل نظارت بر داروی سازمان غذا و دارو اظهار داشت: الان سقفی را که برای واردات داروهای مشابه تولید داخل گذاشته ایم،  در داروهای اورجینال برند 10 درصد بازار  و  در داروهای غیر اورجینال برند 5 درصد بازار است . یعنی عملا یک بازار امن را برای صنایع دارویی خود ایجاد کرده ایم تا بتوانند در این بازار رقابت کنند .

    وی تعداد شرکت های تولید کننده دارویی را حدود 100 شرکت ذکر کرد و گفت: از شرکت های دارویی ما حدود 25 شرکت، بورسی هستند.

    دکتر پیرصالحی همچنین کل بازار دارویی کشور در سال 93 را حدود 11 هزار میلیارد تومان اعلام کرد  که 67 درصد آن فراورده های تولید داخل  و 33 درصد آن فراورده های وارداتی بوده است.

    وی با بیان اینکه در دو سه سال اخیر برخی شرکت های خصوصی به صنعت دارویی ما اضافه شده اند که عمدتا دانش بنیان و با فعالیت های جدید بوده اند، تصریح کرد:  این شرکت ها، هم دارند از شرکت های قدیمی سهم می گیرند و هم رشد خیلی خوبی ایجاد می کنند و اتفاقا در بحث صادرات این شرکت ها خیلی موفق تر بوده اند.

    این مقام مسوول در ادامه افزود: ما شرکت دانش بنیان جدیدی داریم که سال گذشته 30 میلیون دلار صادرات دارو به روسیه داشته است . اما متاسفانه تراز صادرات ما همچنان نسبت به واردات منفی است . ما سال گذشته بیشترین آمار صادرات را در سال های اخیر داشته ایم که  به 180 میلیون دلار رسیدیم و هنوز در مقابل یک میلیارد دلار واردات، عدد کوچکی است .

    به گفته مدیرکل نظارت بر داروی سازمان غذا و دارو، هدف گذاری وزارت بهداشت این است که در سه سال آینده، صادرات دارویی ما حداقل به 500 میلیون دلار برسد. به ویژه آنکه جلسات خیلی خوبی با کشورهای همسایه  از جمله  وزیر بهداشت عراق برگزار شده است .

    دکتر پیرصالحی، عراق را یکی از بازارهای بکر دارویی منطقه دانست که ایران هنوز آن چنان که باید در آن وارد نشده است.

    وی افزود: بازار دارویی عراق با جمعیتی تقریبا یک سوم ایران برابر بازار کشورمان است و اگر بتوانیم سهمی از بازار دارویی عراق را بگیریم، قطعا شرکت های دارویی ایرانی وضع بهتری خواهند داشت.

    دکتر پیرصالحی در پاسخ به این سوال که دلیل کاهش فروش شرکت های دارویی در سال 93 چیست، گفت : شرکت هایی که در فراورده های جدید سرمایه گذاری کردند، موفق بودند ؛  اما شرکت هایی که روی داروهای سنتی خود ماندند و سبد کالایی خود را افزایش ندادند، به دلیل تعدد تولید کنندگان نتوانسته اند بازار را بگیرند.

    وی تاکید بازار دارویی دنیا در فراورده های جدید را  روی بازار بیوتکنولوژی  دانست و گفت: در کشور ما هم  شرکت هایی که بر روی داروهای جدید ضدسرطان و آنکولوژی کار می کنند یا داروهای بیماران خاص را تامین  می کنند، از حمایت های ویژه برخوردار خواهند شد.

    برچسب ها