عصر خودرو

رئیس موسسه مطالعات راهبردی پاکستان:

سفر روحانی، قفل چندساله بر تجارت ایران-پاکستان را خواهد گشود

عصر بازار- رئیس موسسه مطالعات راهبردی پاکستان با اشاره به اهمیت فوق العاده سفر قریب الوقوع رئیس جمهوری اسلامی ایران به پاکستان در زمینه های اقتصادی، تجاری، سیاسی و منطقه ای، گفت: از ترکیب هیات همراه روحانی در این سفر، مشخص است که رئیس جمهوری ایران کلید قفل های چندساله بر روابط اقتصادی و تجاری دو همسایه را با خود به اسلام آباد می آورد.

سفر روحانی، قفل چندساله بر تجارت ایران-پاکستان را خواهد گشود
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا،حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران قرار است در دهه نخست فروردین سال 1395 در راس یک هیات بلندپایه اقتصادی-سیاسی و به همراه یک هیات بزرگ تجاری متشکل از دهها نفر از فعالان عرصه بازرگانی و نمایندگان بخش های خصوصی به اسلام آباد سفر کند.

    'مسعود خان'،  با اشاره به اینکه روحانی اولین مقصد سفر خود به کشورهای جنوب آسیا پس از لغو تحریم ها را، پاکستان قرار داده است، گفت: این سفر در شرایط زمانی بسیار مناسبی انجام می شود زیرا دیگر مانعی به نام تحریم در روابط دو کشور دوست و همسایه وجود ندارد و همه چیز برای فراهم شدن زمینه جهش در همکاری های اقتصادی، مبادلات تجاری و تحکیم بیش از پیش روابط خوب سیاسی دو کشور آماده است.
    وی درخصوص مهم ترین موضوع هایی که باید در دستور کار رایزنی های دوجانبه دو کشور در جریان سفر روحانی به اسلام آباد قرار گیرد، گفت: بدون تردید در شرایط کنونی، موضوع قرارداد خط لوله گاز ایران-پاکستان، مهم ترین موضوعی است که باید در اولویت دستور کار این سفر قرار گیرد.
    به گفته این مقام رسمی پاکستان، اولویت بعدی، تلاش دو کشور برای فراهم کردن زمینه جهش در مبادلات تجاری و مناسبات اقتصادی فیما بین است. 'پتانسیل ها و ظرفیت های فراوانی در دو کشور وجود دارد که باید به دقت شناسایی و عملیاتی شود.'

    ** زمان انقلاب تجاری میان ایران و پاکستان فرا رسیده است
    نماینده سابق پاکستان در سازمان ملل درباره اهمیت نقش بخش های خصوصی ایران و پاکستان در ارتقای حجم تجارت دوجانبه گفت: واقعیت این است که حجم کنونی مبادلات تجاری ایران و پاکستان ، برای هیچ یک از طرفین اصلا رضایتبخش نیست. با ورود فعال بخش های خصوص به صحنه همکاری های تجاری، شناسایی زمینه های همکاری و فراهم کردن اطلاعات لازم برای بخش های خصوصی درباره داشته ها و ظرفیت های هر دو کشور که می تواند مورد علاقه و عرصه تاخت و تاز بخش خصوص باشد، یک تحول بزرگ و انقلاب تجاری و اقتصادی میان دو کشور رخ خواهد داد و دسترسی به تجارت چند میلیارد دلاری در آینده ای نزدیک میان ایران و پاکستان، دور از دسترس نیست.
    وی افزود: پاکستان به عنوان کشور دچار بحران کمبود انرژی، علاوه بر اینکه به گاز، نفت و برق ایران نیاز دارد، می تواند نیازهای خود در زمینه فولاد و مواد پتروشیمی را هم به آسانی از طریق ایران تامین کند و ایران با جمعیت بیش از 80 میلیون نفر، می تواند بازار خوبی برای محصولات دامی، کشاورزی، غذایی، وسایل ورزشی، تجهیزات جراحی و... پاکستان باشد.
    مسعود خان با اشاره به مرز مشترک طولانی میان ایران و پاکستان هم گفت: با ایجاد گذرگاه های جدید مرزی میان دو کشور، این امکان وجود دارد تا مرز دو کشور به یک قطب اقتصادی و تجاری تبدیل شود و با رونق گرفتن فعالیت های تجاری و اقتصادی در مناطق مرزی دو کشور، نه تنها وضعیت معیشتی مرزنشینان بهبود خواهد یافت، بلکه پدیده های شوم و ناهنجاری هایی مثل قاچاق و ناامنی در مناطق مرزی از بین خواهد رفت.

    ** ارتباط قلبی میان مردم ایران و پاکستان، از بزرگترین سرمایه های مشترک دو کشور
    رئیس مرکز مطالعات راهبردی پاکستان همچنین عشق و علاقه و حسن نیت مردم دو کشور نسبت به یکدیگر را مورد اشاره و تاکید قرار داد و گفت: وجود ارتباط قلبی میان مردم ایران و پاکستان، یکی از بزرگترین سرمایه های مشترک دو کشور است که روابط خوب سیاسی دولت های ایران و پاکستان را تکمیل می کند.
    وی افزود: مشترکات فراوان فرهنگی، تاریخی، زبانی و دینی میان ایران و پاکستان و حسن نیت مردم دو کشور نسبت به یکدیگر، پیوندهای عمیق و ناگسستنی میان ایران و پاکستان ایجاد کرده و همواره مشوقی برای رهبران سیاسی دو کشور برای حرکت در مسیر توسعه همکاری ها بوده است.

    ** اهمیت منطقه ای سفر روحانی به پاکستان
    این دیپلمات ارشد پاکستان با بیان اینکه اهمیت سفر روحانی به اسلام آباد صرفا به روابط دوجانبه محدود نخواهد بود و به لحاظ تحولات منطقه نیز از اهمیت فوق العاده برخوردار است، جنبه های منطقه ای این سفر را با توجه به شرایط و تحولات جاری در منطقه، بسیار مهم دانست.
    رئیس موسسه مطالعالات راهبردی پاکستان با اشاره به اینکه در طول سفر روحانی به اسلام آباد، تصمیم ها و توافق های مهمی از سوی دو کشور در حوزه روابط دوجانبه و نیز تحولات منطقه ای انجام خواهد شد، گفت: با توجه به سفر حدود دو ماه پیش محمد نواز شریف نخست وزیر پاکستان به تهران و ریاض برای میانجی گری میان ایران و عربستان، پاکستان همچنان به دنبال رفع تنش میان ایران و عربستان است و معتقد است این تنش باید هرچه سریع تر از طریق گفت و گو به شکل مسالمت آمیز حل و فصل شود.
    مسعود خان گفت: سفر قریب الوقوع روحانی فرصتی خواهد بود تا پاکستان علاوه بر پیگیری موضوعات دوجانبه و مورد علاقه دو کشور، موضوع میانجی گری میان ایران و عربستان را نیز دنبال کند.
    وی گفت: یکی دیگر از موضوعاتی که می تواند در جنبه منطقه ای سفر رئیس جمهوری ایران به پاکستان قرار گیرد، موضوع افغانستان و روند صلح این کشور است.
    این دیپلمات پاکستانی گفت: ایران و پاکستان هر دو از همسایگان افغانستان و میزبان میلیون ها پناهجوی افغان هستند ضمن اینکه تحولات، مسایل و مشکلات جاری در افغانستان ، خواه ناخواه می تواند بر ایران و پاکستان به عنوان کشورهایی که مرز طولانی با افغانستان دارند، اثر گذار باشد.
    مسعود خان، به موضوع تروریسم و ضرورت تقویت همکاری های منطقه ای برای مبارزه با این پدیده شوم، به عنوان یکی دیگر از موضوعاتی اشاره کرد که باید در جریان سفر روحانی به اسلام آباد، مورد توجه دو کشور قرار گیرد.
    وی با بیان اینکه ایران و پاکستان از کشورهای پیشرو در حوزه مبارزه با تروریسم هستند، به عملیات 'ضرب عضب' ارتش پاکستان علیه تروریست ها در این کشور اشاره کرد و گفت که طرف پاکستانی، دستاوردهای بزرگ این عملیات را برای رئیس جمهوری ایران تشریح خواهد کرد.
    رئیس دفتر مطالعات راهبردی پاکستان همچنین با اشاره به تحولات خاورمیانه از جمله مسایل جاری در سوریه و عراق، گفت: ایران به عنوان یکی از امن ترین و باثبات ترین کشورهای منطقه، نقش و ماموریت مهمی در توسعه امنیت و ثبات در منطقه و خاورمیانه دارد و هنگامی که سخن از ثبات و امنیت منطقه به میان می آید، نمی توان نقش ایران را نادیده گرفت. لذا انتظار می رود سران ایران و پاکستان در ملاقات های آتی خود در اسلام آباد، به این موضوع مهم نیز بپردازند و در این زمینه گفت و گو و تبادل نظر کنند.
    وی تاکید کرد: هرگونه تلاش منطقه ای و بین المللی برای حل مسئله سوریه، باید با در نظر داشتن حقوق و خواست مردم و جناح های مختلف این کشور انجام شود و مبارزه با تروریست های داعش عزم جدی و واقعی تمام کشورها را می طلبد.

    ** خردورزی رهبری و حضور گسترده مردم در صحنه، عامل اصلی ثبات و امنیت ایران
    این دیپلمات کهنه کار پاکستان که کشورش مثل برخی دیگر از کشورهای منطقه و اطراف ایران از ناامنی و تروریسم رنج می برد، در پاسخ به این سوال که چه عامل یا عواملی باعث شده تا ایران در میانه گرداب ناامنی ها و آشوب های منطقه، امن ترین و باثبات ترین کشور باشد، گفت: من به شخصه به خردورزی رهبری و مسئولان ایران که توانسته اند این کشور را به لنگرگاه امنیت و ثبات منطقه تبدیل کنند، احترام می گذارم و آن را بسیار قابل تقدیر می دانم.
    وی همچنین همدلی و یکپارچگی میان مسئولان و مردم در ایران و وجود همصدایی در این کشور را یکی دیگر از عوامل اقتدار، ثبات و امنیت ایران در شرایط ناآرام و نامتعادل منطقه دانست.
    مسعود خان با اشاره به حضور گسترده مردم در دوره های مختلف انتخابات در ایران به ویژه انتخابات اخیر، این حضور را از دیگر دلایل استواری نظام جمهوری اسلامی و ثبات و امنیت در ایران دانست و حضور گسترده و هماهنگ مردم ایران در عرصه های گوناگون سیاسی و همراهی آنان با دولتمردان را دلیل بر موفقیت های بزرگ سیاسی، امنیتی و اقتصادی ایران با وجود شرایط سخت جنگ تحمیلی در سال های گذشته و بیش از یک دهه تحریم در سال های اخیر دانست.
    این دیپلمات پاکستانی رویکردهای هوشیارانه حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی را به عنوان چراغ راه ایران و بسیاری از امت های مسلمان منطقه، بسیار قابل تقدیر دانست و گفت: حضور آیت الله خامنه ای بعد از آیت الله خمینی (ره) بنیانگذار فقید جمهوری اسلامی، موجب شد تا اصول و سیاست هایی که آیت الله خمینی انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی ایران را بر پایه آن بنا کرده بود، ادامه پیدا کند و اقتدار، امنیت و ثبات امروز ایران، نتیجه ادامه همان اصول و رویکردها است.

    ** افق روشن روابط ایران و پاکستان
    رئیس موسسه مطالعات راهبردی پاکستان با بیان اینکه افق روشنی به خصوص درحوزه های اقتصادی و تجاری در انتظار روابط دوستانه ایران و پاکستان است، گفت: با توجه به سفر قریب الوقوع و فوق العاده مهم روحانی به اسلام آباد، می توان پیش بینی کرد که روابط دو کشور در تمامی زمینه ها به سرعت گسترش خواهد یافت . تفاهم و مناسبات خوب سیاسی میان دولت های ایران و پاکستان وجود دارد و دو کشور نیازمند این هستند که مناسبات تجاری و اقتصادی خود را متناسب با مناسبات سیاسی خوب و دوستانه خود گسترش دهند و امروز این زمینه فراهم شده است.
    وی با اشاره به طرح عظیم راهروی اقتصادی مشترک چین-پاکستان که قرار است بندر گوادر در نزدیکی مرز ایران را به منطقه سین کیانگ در چین متصل کند، گفت: پاکستان به دنبال آن است تا ایران نیز به این راهروی اقتصادی بزرگ ملحق شود و این طرح بزرگ، می تواند گام بلندی در توسعه روابط اقتصادی و تجاری میان ایران، پاکستان، چین و دیگر کشورهای منطقه باشد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها