عصر خودرو

بازار فلزات اساسی چشم‌انتظار تصمیم فدرال رزرو

عصر بازار- بازار داخلی فلزات پایه در شرایطی روزهای پایانی سال را پشت‌سر می‌گذارد که روند بازار به‌شدت تحت‌تاثیر اخبار مربوط به نشست فدرال رزرو و روند نزولی بهای نفت قرار گرفته است.

بازار فلزات اساسی چشم‌انتظار تصمیم فدرال رزرو
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، انتشار اخبار مربوط به نشست بانک مرکزی آمریکا که از روز چهارشنبه آغاز شده و تا پنج‌شنبه (امروز) نیز ادامه خواهد داشت بسیاری از معامله‌گران را با تردید برای خرید مواجه کرده است، چرا که تصمیمات اتخاذ شده برای بازارهای مالی بسیار حائز اهمیت خواهد بود. از سویی گزارش‌های اقتصادی مهم خصوصا اشتغال هفته گذشته، بر تصمیم اعضای فدرال رزرو موثر خواهند بود. با این حال، به عقیده بسیاری از کارشناسان شانس افزایش نرخ بهره در این نشست کاهش یافته است. آخرین بار در نشست ماه دسامبر نرخ بهره هدف پس از حدود یک دهه افزایش یافته و بین 25/ 0 تا 5/ 0 درصد تعیین شد. بر این اساس انتشار این اخبار باعث شد بازار فلزات و البته مس دستخوش تغییر شود. به‌طور کلی پیش از برگزاری نشست‌های این نهاد پولی‌مالی در ایالات متحده، بازار فلزات دچار رکود نسبی در فعالیت می‌شود؛ چرا که سرمایه‌گذاران تا مشخص‌شدن نتایج جلسات این نهاد از هرگونه سرمایه‌گذاری خودداری می‌کنند. این‌بار هم سرمایه‌گذاران در انتظار افزایش نرخ بهره و به تبع آن کاهش قیمت دلار، فعالیت‌های خود را کاهش دادند. اما پس از برگزاری جلسه فدرال رزرو و انتشار بیانیه سیاست‌گذاری این بانک، فعالان بازار به این نتیجه رسیدند که فدرال رزرو به دنبال افزایش نرخ بهره نیست.

    به این ترتیب طی هفته گذشته بازار فلزات جهانی به اخبار مثبت و افزایش نرخ دلار روی خوش نشان نداد و روند نزولی در پیش گرفت، این در شرایطی است که مبادلات فلزات داخلی از شروع هفته با روند کاهشی آغاز شد و قیمت اغلب محصولات اعم از قلع و نیکل در بازار داخلی نسبت به دو هفته گذشته کاهش 100 تومانی را در هر کیلو تجربه کرد؛ به‌طوری که قلع در محدوده 60 هزار تومان و نیکل زیر 50 هزار تومان در هر کیلو به فروش می‌رسید. این روند نزولی که از افت قیمت‌ها در روز جمعه گذشته نشات گرفته بود، چندان دوام نداشت و قیمت‌ها در بازار داخلی از روز یکشنبه با تاثیر از افزایش نرخ ارز مسیر صعودی در پیش گرفت، به‌طوری که مس طی روز یکشنبه با افزایش 200 تومانی در هر کیلو رو‌به‌رو شد و بهای 16 هزار و 200 تومان را تجربه کرد. همچنین قیمت‌های سرب، روی و آلومینیوم نیز هر‌کدام به ترتیب رشد دو، سه و یک هزار تومانی را تجربه کرد. در حال‌حاضر نیز این سه فلز اساسی در محدوده 7 هزار تومان در هر کیلو به فروش می‌رسند. کارشناسان معتقدند مراجعه متقاضیان خرید در روزهای پایانی در بازار فلزات اساسی در مقایسه با کسادی هفته گذشته، هم‌اکنون فروشندگان را امیدوار به بهبود فضای معاملاتی کرده است.

     

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها