عصر خودرو

حقوقی‌ها قیم بازار نیستند

موج سواری بر نوسان قیمت، بزرگترین آسیب امروز بازار سهام

عصر بازار: یک مقام مسئول با ابزار نگرانی از رفتار معامله گران بازار سهام بر اساس دیدگاه نوسان گیری ، گفت: نگرانی و ترس از آینده باعث شده تا اغلب بازیگران بورس به دنیال موج سواری در بازار سهام باشند و نگاه قیم مآبانه به حقوقی‌ها باعث عدم تحقق انتظار شده است.

موج سواری بر نوسان قیمت، بزرگترین آسیب امروز بازار سهام
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، بهروز خدا رحمی دبیر کانون نهاد های سرمایه گذاری با انتقاد از حاکم شدن دیدگاه کوتاه مدت و مبتنی بر نوسان گیری بر معاملات کل بورس، عنوان کرد: بزرگترین آسیب بازار سرمایه این روزها حرکت بازار روی محور نوسان گیری و انتظار از حقوقی‌ها به عنوان قیم بازار برای حمایت از نوسان گیران است.
    وی با بیان اینکه ارزش بورس تهران در مقایسه با بورس های دنیا بسیار ارزان برآورد می شود ، عنوان کرد: از واقعیت امروز مبنی بر اینکه بازار سهام با مشکل نقدینگی مواجه شده، گریزی نیست، اما اینکه رفتار معامله گران با وجود ارزان شدن قیمت سهام صرفاً به سمت موج سواری و نوسان گیری سوق یابد، بزرگترین آسیبی است که می تواند بازار سهام را از مسیر واقعی خود خارج کند.

    این مقام مسئول با اشاره به جلسه دیروز نمایندگان شرکت های سرمایه گذاری و حقوقی با متولیان بازار سرمایه، افزود: در حالی که مقصر رکود بازار سهام همواره شرکت های حقوقی عنوان می شوند، اما تمرکز صرف بر این موضوع باعث می شود که بازار به بیراهه برود.

    وی افزود: اینکه بازار سرمایه انتظار داشته باشد که در بازه زمانی بلند مدت همواره حقوقی ها با عدم فروش سهام از بورس حمایت کنند تا معامله گران حقیقی بازار فروشنده سهام نباشند انتظار درستی نیست و بازار را به بی راهه خواهد کشاند.

    به گفته وی توافق هسته‌ای فرصت بی نظیری را برای بازار سرمایه کشور فراهم آورده تا بتوان سهم این بازار را در اقتصاد افزایش داد. باید دید چنانچه سرمایه گذاران خارجی به بازار سهام راه یابند چگونه با ریسک های کنونی مواجه می شوند.

    خدا رحمی افزود: فرض کنید امکان کسب بازدهی 50 درصدی از یک دارایی به شرط صرف زمان در بازه 6 ماهه وجود داشته باشد، در حالی که کسب همین بازدهی با صرف دو یا سه روز در بازار از طریق نوسان گیری براحتی فراهم باشد. اغلب سرمایه گذاران  در شرایط فعلی حالت دوم را ترجیح می‌دهند و بیشتر حقیقی‌ها و حقوقی‌ها به دنبال نوسان گیری کوتاه مدت گرایش پیدا کرده اند.

    دبیر کل کانون نهاد های سرمایه گذاری با بیان اینکه نگرانی نسبت به آینده همواره بازار سهام را آزار داده است، عنوان کرد: صرف اینکه دیدگاه نوسان گیری از سوی حقیقی ها و حقوقی های بازار تا چه حد در بورس دنبال می‌شود، تداوم آن به جایگاه بازار سهام آسیب رسانده است.

    خدارحمی گفت: اینکه به محض منفی شدن نماگرها باید شرکت های حقوقی به عنوان قیم های بازار اقدام به جمع آوری و خرید سهام کنند به یک سنت اشتباه تبدیل شده که از گذشته به ارث رسیده است. این نگاه قیم مآبانه برای به تاخیر انداختن واکنش های منطقی بازار سهام در دوره های زمانی مختلف باعث بروز آسیب های بی اعتمادی و توام با ترس امروز در بورس شده است.

    وی گفت: این در حالی است که نمی توان همواره چشم انتظار اقدام حقوقی ها برای  حمایت از بازار سهام بود. در عین حال اگر هیچ گونه برنامه ریزی برای خرید و فروش سهام از سوی حقوقی ها وجود نداشته باشد، هر گونه تقدم و تاخر در روند معاملات بازار سهام نتیجه بخش نخواهد بود.

    خدارحمی افزود: اگر امروز به حقوقی گفته شود که عرضه سهام را متوقف کند، اقدام وی تنها برای دوره کوتاه مدت می تواند مسکنی برای توقف روند منفی بازار و در بر گیرنده شوک روانی برای بازار سهام باشد، اما اگر به اینکه شرایط خاصی بر اقتصاد کشور حاکم شده معتقد باشیم، نحوه ورود حقیقی یا حقوقی برای حمایت از سهام هیچ اثری برای بازار در بر ندارد. در این شرایط پس از آنکه بازار سهام خود را پیدا کرد با صبر پیشه کردن، منتظر جان گرفتن دوباره بازار و سپس عرضه سهام در موقعیت مناسب خواهد ماند.

    وی گفت: در این شرایط پشتیبانی کردن یا عدم حمایت از بازار سهام و زمان ورود و خروج دولت به بازار آن هم در موقعیتی که هیچ دلیل عقلایی در زمان بروز بحران های مقطعی وجود ندارد ، کارساز نیست.

    برچسب ها