عصر خودرو

رشد اقتصادی خاکریز مثبت را از دست نداد

نرخ منفی کدام حوزه اقتصاد نگران کننده است؟

عصر بازار- باقی ماندن نرخ رشد در محدوده بالای صفر با توجه به درآمدهای نفتی نزولی قطعا دستاورد بزرگی است گرچه نرخ شدیدا منفی تشکیل سرمایه ثابت می تواند پیامدهای ناگواری برای اقتصاد کشور در آینده داشته باشد.

نرخ منفی کدام حوزه اقتصاد نگران کننده است؟
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از خبرآنلاین، مرکز آمار در واپسین روزهای سال 94 نرخ رشد اقتصادی و جزئیات سهم هر بخش را از این نرخ طی ماهه سال جاری منتشر کرد.

    بر اساس اعلام مرکز آمار، رشد 9 ماهه سال جاری 0.7 درصد بوده است. نرخ رشد بخش کشاورزی در این مدت 3.2 درصد، بخش صنعت و معدن منفی 1.2 و نرخ رشد بخش خدمات منفی 0.3 گزارش شده است.

    بر اساس این گزارش، هزینه مصرف نهایی خصوصی در رشد ناخالص داخلی در سه ماهه سوم سال جاری به 107,975 میلیارد ریال رسیده است. این هزینه 2.9 درصد رشد داشته است.  هزینه مصرف نهایی خصوصی در رشد ناخالص داخلی 68.8 درصد سهم داشته است.

    هزینه مصرف دولت اما در پاییز 94 حدود 7.1 درصد افزایش داشته و سهمی 9.7 درصدی در رشد ناخالص داخلی داشته است.

     

    یکی از نگران کننده ترین آمارهای اعلام شده مربوط به تشکیل سرمایه ثابت در9 ماهه سال 94 است؛ در پاییز امسال 35,034 میلیارد ریال سرمایه ثابت تشکیل شده است. رشد تشکیل سرمایه ثابت در این مدت 11.5 درصد منفی بوده و این در حالی است که در تابستان و بهار 94 نیز این نرخ به ترتیب 12.1 و 5.5 درصد منفی بوده است. سهم تشکیل سرمایه ثابت در رشد ناخالص داخلی 22.5 درصد گزارش شده است.

    رشد بخش تشکیل سرمایه ثابت ساختمان هم در این 9 ماهه منفی 4.3 درصد، حمل و نقل، انبارداری و ارتباطات منفی 6.9 و واسطه گری مالی منفی 4.3 درصد اعلام شده است.

    صادرات کالا و خدمات هم در پاییز 94 با کاهشی منفی 3.6 درصدی به 33,613 میلیارد ریال رسیده است. صادرات کالا و خدمات در چاییز 94 سهمی 9.5 درصدی در تولید ناخالص داخلی داشته است.

    در این مدت امور عمومی، آموزش، بهداشت و مددکاری از گروه خدمات بیشترین رشد را با 7.5 درصد و ارزش 13,922 میلیارد ریال داشته و بیشترین رشد منفی را هم استخراج نفت و گاز طبیعی با منفی 9 درصد و ارزش 3,953  میلیارد ریال ثبت کرده است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها