عصر خودرو

واهمه بازار سهام از نارنجی پوش‌های خودروساز

رشد ۱۸۱ واحدی شاخص کل بورس تهران

عصر بازار- بازار سهام در آخرین روز معاملاتی سال ۹۴ همزمان با بازگشایی نماد سایپا اگرچه با نماگرهایی سبزپوش به کار خود پایان داد اما برای اغلب معامله‌گران امیدوار این بازار چندان خوش‌یمن نبود.

رشد ۱۸۱ واحدی شاخص کل بورس تهران
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس،  شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران با افزایش 181 واحدی به 80 هزار و 219 واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز با 164 واحد افزایش عدد 13 هزار و 356 واحد را برای خود ثبت کرد. شاخص سهام آزاد شناور نیز با رشد 1100 درصدی عدد 92 هزار و 556 واحد را تجربه کرد. شاخص بازار اول اما در حالی با افزایش 502 واحدی عدد 57 هزار و 3 واحد را به نمایش گذاشت که شاخص بازار دوم با 1832 واحد به رقم 170 هزار و 268 واحد دست یافت.

    امروز همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) با کاهش یک واحدی عدد 805 واحد را تجربه کرد.

    براساس این گزارش، امروز معاملات سهام در نماد معاملاتی 3 شرکت سایپا با 617 واحد، کنتورسازی ایران با 232 واحد و سرمایه‌گذاری غدیر با 60 واحد افزایش بالاترین تاثیر مثبت را در محاسبه شاخص کل بورس به نام خود ثبت کرد.

    در مقابل، معاملات سهام در نماد معاملاتی 3 شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس با 162 واحد، سرمایه‌گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تأمین با 94 واحد و گروه مپنا با 86 واحد کاهش بالاترین تاثیر منفی را در برآورد این نماگر به جای گذاشتند.

    بر اساس این گزارش، امروز همچنین ارزش کل معاملات بورس تهران به بیش از 739 میلیارد تومان بالغ شد که ناشی از دست به دست شدن 3 میلیارد و 103 میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 157 هزار و 336 نوبت داد و ستد بود.

    طی معاملات امروز، نماد معاملاتی شرکت‌های، سرمایه‌گذاری جامی، بیمه ملت، سایپا آذین، سایپا، پلی اکریل ایران، ایران مرینوس، لیزینگ خودروی غدیر سرمایه‌گذاری ارس صبا، کود شیمیایی اوره لردگان، صنایع فولادی آلیاژی یزد، بیمه اتکایی ایرانیان، پالایش نفت شیراز، ذوب‌اهن اصفهان، سرمایه‌گذاری اقتصاد نوین و حق تقدم خرید سهام آن، اوراق مشارکت لیزینگ رایان سایپا، اوراق مشارکت میدکو، از سوی ناظر بازار سهام بازگشایی و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های قند نقش جهان، حق تقدم خرید سهام کارت اعتباری ایران کیش، سرمایه‌گذاری توسعه آذربایجان متوقف شدند.

    امروز همچنین پذیره نویسی اوراق دولت آجاد14 به قیمت اسمی هر ورقه 100 هزار تومان تا ساعت 14 امروز تمدید شد.

    بر اساس این گزارش، امروز در نماد معاملاتی بانک پاسارگاد 503 میلیون سهم به ارزش بیش از 63 میلیارد و 800 میلیون تومان کد به کد شد. در نماد معاملاتی سرمایه‌گذاری پارس آریان نیز امروز 175 میلیون سهم به ارزش بیش از 22 میلیارد تومان از سوی سهامدار حقوقی کد به کد شد.

    امروز همچنین در نماد معاملاتی فولاد مبارکه نیز امروز 92 میلیون سهم به ارزش بیش از 13.5 میلیارد تومان کد به کد شد.

    در بانک صادرات اما امروز 37 میلیون سهم به ارزش بیش از 4 میلیارد تومان کد به کد شد.

    در پالایش نفت اصفهان نیز امروز بیش از 35 میلیارد تومان به ارزش بیش از 11 میلیارد و 900 میلیون تومان از سوی سهامدار حقوقی به کدهای تابعه جا به جا شد.

    در سرمایه‌گذاری دارویی تأمین نیز امروز کمتر از 21 میلیون سهم به ارزش بیش از 14 میلیارد تومان کد به کد شد.

    براساس این گزارش، امروز بازگشایی نماد معاملاتی سایپا پس از تصمیم‌گیری در خصوص افزایش سرمایه از محل تجدید عرضه دارایی‌ها در مجمع فوق‌العاده اخیر سهامداران این شرکت، بازار سهام شاهد رشد 60 درصدی قیمت پایانی این سهم در روز بازگشایی بود.  آزاد شدن دامنه نوسان قیمت این سهم در روز بازگشایی در حالی فشار عرضه از سوی سهامداران حقیقی و حقوقی را افزایش داد که در پایان معاملات امروز داد و ستد 543 میلیون سهمی سایپا به ارزش بیش از یکصد میلیارد تومان را در پی داشت.

    اغلب تحلیل‌گران نحوه بازگشایی نماد معاملاتی این شرکت را برای تداوم روند حرکتی قیمت سهام در گروه خودرویی‌ها مضر دانسته و از متولیان بازار سهام انتظار دارند نسبت به نحوهر فتار خودروسازان در بازار اقدام عملی از خود نشان دهند.

    در این گروه اطلاعیه شفاف‌سازی سرمایه‌گذاری سایپا و نحوه نگارش برخی اطلاعات رویا پردازانه و توأم با توهم باعث رد و بدل شدن کلمات کنایه آمیز و مضحک میان بازیگران حرفه‌ای بازار شده است.

    امروز همچنین در گروه برقی‌ها بازگشایی نماد معاملاتی کنتورسازی ایران پس از تحمل حدود 2 ماه و نیم توقف حیرت معامله‌گران بازار سهام را در پی داشت در حالیکه این شرکت در گزارش‌های مالی خود از اجرای پروژه صندوق‌های فروشگاهی در پایان سال مالی 94 خبرداده اما تاکنون هیچ اثری از این رویداد در واپسین روزهای باقیمانده در سال جاری وجود ندارد. با این همه رشد 245 درصدی قیمت پایانی این سهم نسبت به آخرین قیمت آن در روز توقف خوشحالی معامله‌گران صبور و درمانده بسیاری را در این سهم در پی داشت.

    امروز همچنین سهام شرکت ریل پرداز سیر برای نخستین بار در بازار دوم فرابورس به قیمت هر سهم 109 تومان کشف قیمت شد.

    بنابر این گزارش، بازار سهام امروز تحت تاثیر فضای پر تنش گروه خودرو و بازگشایی برخی نمادهای معاملاتی در کنار سنگین شدن حجم عرضه سهام از سوی برخی حقوقی‌ها دچار واهمه ریزش قیمت‌ها و به دنبال آن نماگرهای منتخب بازار بود هرچند که در کنار بازارگردانی سهام، بازگشایی نماد معاملاتی سایپا و کنتورسازی، شاخص کل بورس را در پایان سال 94 سبزپوش نگه داشت. به نظر می‌رسد بازار سهام در حالی 7 فروردین ماه 95 نخستین روز معاملاتی خود را آغاز خواهد کرد که به طور سنتی با توجه به افزایش خوش‌بینی‌ها به مجامع شرکت‌های شاخص ساز و در عین حال در نبود حقوقی‌ها بازار زمینه‌ای قابل قبول برای معامله‌گران اغلب نوسان‌گیر و حرفه‌ای بازار در بر داشته باشند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها