عصر خودرو

اولین جرقه بهبود در بازار پتروشیمی‌ها

عصر بازار: بازگشت مجدد خریداران به بورس و بازار باعث شد تا روز گذشته شرایط معاملات بهبود یافته، حجم معاملات افزایش یابد و همچنین قیمت‌ها نیز برای برخی گریدها به‌رغم افت قیمت‌های پایه، افزایش یابد. به نظر می‌رسد بازار محصولات پتروشیمی با افزایش حجم معاملات در مسیر بهبود قرار گرفته است.

اولین جرقه بهبود در بازار پتروشیمی‌ها
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، در بازار داخلی با وجود کاهش قیمت‌های پایه، باز هم بسیاری از کالاها در روز سه‌شنبه افزایش قیمت داشتند که نشان می‌دهد هنوز قیمت‌های بورس به بازار تزریق نشده است. مهم‌ترین‌ دلیل این وضعیت را باید پایین بودن موجودی انبارها و بازگشت مجدد خریداران به شمار آورد که باعث شده تقاضا بر عرضه پیشی بگیرد و در نهایت قیمت‌ها افزایش یابد. این در حالی است که در صورت تزریق کالاهای مورد معامله در بورس به بازار، باز هم پتانسیل کاهش قیمت‌ها وجود خواهد داشت.

    روز گذشته حجم عرضه در بورس کالا قابل توجه بود و به بیش از 72 هزار و 800 تن بالغ شد که به نسبت هفته پیش و عرضه بیش از 57 هزار تن، افزایش عرضه مطلوبی را نشان می‌دهد. در کنار تعطیلات پیشین، این حجم عرضه نشان می‌دهد که شرکت‌های بزرگ پتروشیمی، هم نگران کاهش بیشتر قیمت‌ها هستند و هم بالاخره به این نتیجه رسیده‌اند که با افزایش حجم عرضه، حجم تولید خود را افزایش دهند و دیگر برای رشد قیمت‌ها متوسل به بهانه و بازارسازی نشوند. همچون رخدادی که در پایان سال گذشته برای پلی اتیلن‌ها تجربه شد. به نظر می‌رسد این رویکرد یعنی افزایش حجم تولید و فروش در بازار داخلی در شرایط فعلی و ضعف روزافزون تقاضای صادراتی می‌تواند بهترین تاکتیک باشد زیرا تمامی بخش‌های اقتصاد را به حرکت در می‌آورد.

    از سویی در بازارهای جهانی قیمت نفت هنوز در مسیر کاهش قرار دارد تا جایی که تا شکسته شدن کف 47 دلاری برای نفت خام آمریکا فاصله زیادی نداریم. البته دلار هم باز رشد قیمت داشت و به بالای 3300 تومان بازگشت. با توجه به رشد شاخص بورس و بازگشت نسبی خریداران و همچنین برخی مراودات سیاسی به نظر می‌رسد ثبات در حال بازگشت به بازار است که می‌تواند برای تمامی بازارها مفید واقع شود. مهم‌ترین‌ رخدادها در بازار محصولات پتروشیمی در روزهای اخیر عبارتند از:

    - افزایش نسبی حجم تقاضا که نشان‌دهنده جذابیت بیشتر بازار است.

    - احتمال بازگشت خریداران در روزهای اخیر که امیدواری به بهبود حجم تولید در صنایع پایین‌دستی را تقویت می‌کند.

    - بالابودن جذابیت عرضه‌های OFF گرید همچون گذشته.

    - خودنمایی ضعف انبارها که در کنار امید به بهبود حجم تولید در صنایع پایین‌دستی باعث ثبت چندین رقابت در تالار شد.

    - پراکندگی تقاضا و گستردگی معاملات که نشان می‌دهد خریداران متنوعی در بازار اقدام به خرید کرده‌اند.

    - افزایش مجدد و البته محدود قیمت دلار و ادامه کاهش قیمت‌های جهانی به دنبال سقوط قیمت نفت.

    - توجه بازار به پلی‌پروپیلن‌های نساجی و پلی اتیلن سبک فیلم 0200 و 0075 و بازگشت مجدد تقاضای EX3 و گزینه‌های سنگین تزریقی و سنگین لوله.

     

    برچسب ها