عصر خودرو

کارشناس ارشد بازار سرمایه مطرح کرد؛

کاشته های امسال بورس کالا، سال ۹۵برداشت می شود

عصر بازار- بورس کالای ایران طی یک سال گذشته با وجود اوضاع نابسامان بازار کالاهای اساسی و نفت در بازارهای جهانی، با تقویت ابزارهای مالی توانست به رفع برخی تنگناها و موانع در بازارهای کالایی بپردازد.

کاشته های امسال بورس کالا، سال ۹۵برداشت می شود
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۴:۰۰

    کارشناس ارشد بازار سرمایه با بیان مطلب فوق گفت: در سال 94 شاهد سقوط قیمت ها در بازار کالاها و نفت و همچنین ادامه رکود اقتصادی در کشور بودیم که این امر به طور طبیعی معاملات بورس کالای ایران که تابعی از واقعیت های اقتصادی است را تحت تاثیر قرار داد.

    میثم باقری، مدرس دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: اما بورس کالای ایران در این دوران با تقویت ابزارهای مالی برگ برنده ای را رو کرد که توانست مرهمی بر مشکلات نقدینگی و تامین مالی صنایع باشد؛ البته به نظر می رسد اقدامات امسال بورس کالا همچون تقویت معاملات اوراق سلف موازی، راه اندازی معاملات گواهی سپرده محصولات کشاورزی و سکه طلا، رونق معاملات آنلاین آتی سکه و همچنین برنامه برای معاملات تالار صادراتی براساس ارزهای خارجی در سال آینده به بار بنشیند و شاهد توسعه ابزارهای مالی و معاملات در بورس کالا باشیم.

    مشاور بورس کالا و انرژی کارگزاری بانک مسکن به لزوم تقویت ابزارهای مالی تاکید کرد و گفت: وجود نابسامانی هایی در بخش عرضه، تقاضا، نوسانات قیمت و همچنین برخی از نارسایی ها و ناکارآمدی های بازارهای سنتی، راه اندازی و توسعه ابزارهای مالی جدید را ایجاب می کند که رویکرد جدید بورس کالا و قرار گرفتن در مسیر توسعه ابزارهای مالی علاوه بر اینکه مزیتی بزرگی برای بورس کالا به شمار می رود، توانمندی های این نهاد برای رفع مشکلات صنایع را بیشتر از گذشته می کند.

    باقری افزود: در واقع بورس کالا با ایجاد ساختاری سازمان یافته و شفاف برای داد و ستد و توزیع کالاها و تسهیل ورود خریداران و فروشندگان به این بازار در بخش فیزیکی، اکنون در مسیر تقویت بازارهای مالی قرار گرفته که امیدوارم با رفع برخی موانع در سال جدید، شاهد رونق بازارهای کالایی در کشور باشیم. 

    به گفته این کارشناس بازار سرمایه، رشد و توسعه بازارهای کالایی به رشد اقتصادی کشور می انجامد به طوریکه از طریق ابزارهای مختلف مالی همچون گواهی سپرده کالایی و اوراق سلف موازی، می توان به تامین مالی تولیدکنندگان کمک کرد و زمینه را برای معاملات اوراق مبتنی بر کالاها در بستری نظامند و شفاف فراهم کند.

    وی در رابطه با اطلاع رسانی ابزارهای مالی اظهار داشت: البته ابزار مالی گواهی سپرده کالایی برای این که شناخته شود، اندکی نیاز به زمان دارد ولی در عین حال تاکنون با استقبال خوبی در بخش کشاورزی رو به رو بوده است.

    باقری تاکید کرد: با توجه به مزیت های اثبات شده بورس های کالایی برای اقتصاد کشورهای پیشرفته و نوظهور، اگر در روند توسعه بورس کالای ایران برخی حاشیه ها ایجاد نشود، به نظر می رسد در سال های آینده شاهد پتانسیل ها و ظرفیت های جدیدی در این بازار خواهیم بود.

    مدرس دانشگاه علامه طباطبایی در پایان گفت: چشم انداز بازار سرمایه و به خصوص بورس کالا در سال 95 روشن است و معتقدم بروز رسانی ابزارهای مالی در هر بازار و عرصه ای، می تواند نقش مهمی در توسعه اقتصادی ایفا کند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو