عصر خودرو

نگاهی به روند تولید نفت خام ایران

روزهای سپید پیش روی طلای سیاه

عصر بازار- ایران نمی‌خواهد تولید نفت خامش را پس از سال‌ها تحریم حالا به تاخیر بیاندازد، این مهم‌ترین برنامه نفتی ایران به حساب می‌آید که بر سر آن مذاکره نکرده و موضعش را در این مورد ترک نمی‌کند، اما از ابتدای سالی که در تاریک و روشنای تحریم می‌گذشت، میادین نفتی ایران چه روزهایی را پشت سر گذاشتند؟

روزهای سپید پیش روی طلای سیاه
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، سناریویی که زنگنه برای نفت ایران تعریف کرده است، سناریوی افزایش تولید است، یک روز صحبت از جهش 500 هزار بشکه‌ای به محض برداشته شدن تحریم‌ها در میان بود و روز دیگر دستیابی سریع به افزایش یک میلیون بشکه‌ای، سرعت افزایش تولید نفت هرقدر آرام یا سریع باشد، قرار نیست دیگر روند عکس به خود ببیند.

    راه افزایش تولید نفت اما از ماه‌های گذشته این دولت و زمانی که هنوز برداشته شدن تحریم‌ها بحث‌برانگیزترین موضوع بود، با کندی آغاز شد. در ابتدای سال گذشته یعنی تقریبا برابر با مارس 2015 میلاد ی، تولید نفت ایران روی دو میلیون و 780 هزار بشکه بود، عددی که در ماه‌هعای بعد با افزایش مواجه شد.

    در آوریل همان سال تولید نفت به دو میلیون و 844 هزار بشکه افزایش یافت زمانی که مذاکرات هسته‌ای در قدم‌های قطی شدن حرکت می‌کرد.

    روند صعودی در ماه می و ژوئن کمی تغییر کرد، به طوریکه در این دو ماه یعنی در اواسط اردیبهشت تا اواسط تیرماه تولید نفت به ترتیب به دو میلیون و 836 هزار بشکه و سپس دو میلیون و 827 هزار بشکه کاهش یافت.

    اما در ژوئیه دوباره روند افزایشی به تولید نفت بازگشت به طوریکه تولید نفت خام ایران از میزان تولید آوریل نیز بیشتر شده و به رقم دو میلیون و 861 هزار بشکه در روز رسید.

    نوسان در مسیر حرکت تولید نفت ادامه پیدا کرد به طوریکه در ماه آگوست تولین نفت خام ایران به دو میلیون و 859 هزار بشکه کاهش و در سپتامبر به دو میلیون و 869 هزار بشکه افزایش یافت.

    در ماه اکتبر معادل با اوایل مهر ماه تا اوایل آبان ماه تولید نفت ایران به دو میلیون و 876 هزار بشکه رسید که این رقم در ماه بعد نیز ثابت ماند.

    اما آذر معادلات بازار را تغییر داد به طوریکه در این ماه متناظر با دسامبر تولید نفت خام ایران با رسیدن به عدد روزی دو میلیون و 887 هزار بشکه، توانست از میزان تولید امارات پیشی بگیرد و به این ترتیب در سبد نفتی اوپک در جایگاه سوم تولید بعد از عربستانی که بیش از ده میلیون بشکه نفت خام در روز تولید می‌کند و عراقی که توانسته با سرمایه‌گذاری در میادین نفتی‌اش تولید را به بیش ازچهار میلیون بشکه برساند، در جایگاه سوم قرار گیرد.

    سال بعد میلادی اما سال تغییرات بزرگ همزمان با اجرای گام به گام برجام شده است، ایران به نظر می‌رسد جدی تر از سابق با قرار دادهای جدید نفتی‌اش می‌خواهد تولیدش را افزایش دهد و در نخستین ماه سال میلادی یعنی اواسط دی ماه تولید ایران به دو میلیون و 944 هزار بشکه رسید.

    در فوریه نیز تولید نفت ایران همین مسیر را ادامه داده و توانست بالاخره از مرز سه میلیون بشکه در روز رد شود، در این مدت یعنی در اواسط بهمن ماه بر اساس اطلاعات به دست آمده از منابع دست دوم اوپک تولید نفت خام ایران به سه میلیون و 132 هزار بشکه در روز رسید.

    حالا اگرچه تب و تاب کنترل تولید در بازار اشباع شده نفت از سوی اوپکی ها و با همراهی روسیه به عنوان بزرگترین تولید کننده غیر اوپکی بالا گرفته است، اما شرایط ایران شرایط ویژه‌ای است که ممکن است برخی کشورها آن را بپذیرند و برخی آن را دست‌آویز رسیدن به اهداف خود کنند، اما کوتاه آمدن از موضع افزایش تولید برای ایران در شرایط جدید به نظر نمی‌رسد تصمیم مناسبی باشد.

    آنچه برای ماه‌های آینده از سوی زنگنه هدف گرفته شده است رسیدن به تولید چهار میلیون بشکه نفت خام در روز است، یعنی همان میزانی که ایران پیش از تحریم در سبد تولید اوپک به خود اختصاص داده بود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو