عصر خودرو

بازارهای جهانی منتظر بیانیه فدرال رزرو هستند

نوسان‌های انتظاری اونس طلا

عصر بازار- طلای جهانی آخرین هفته سال خورشیدی را با افت ارزش آغاز کرد، اما آنچه بیشتر از این افت به چشم می‌آید، تشدید نوسان‌ها در آستانه انتشار داده‌های مهم است.

نوسان‌های انتظاری اونس طلا
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، سه‌شنبه، بانک مرکزی ژاپن، چشم‌انداز تازه‌ای از این اقتصاد رکودزده ارائه داد و امروز، بانک مرکزی آمریکا بیانیه‌ای تازه منتشر می‌کند. فردا پنج‌شنبه هم بانک‌های مرکزی سوئیس و انگلستان درباره سیاست پولی ابراز نظر خواهند کرد. این‌ها به معنی ادامه نوسان‌ها در هفته کاری جاری است. هر اونس طلا که هفته گذشته را با قیمت 1259 دلار به پایان رسانده بود، روز دوشنبه به قیمت 1235 دلار سقوط کرد. روز سه‌شنبه هم با قیمت 1228 دلار شروع شد و با نوسان‌های قابل توجه ادامه پیدا کرد. قیمتی که تا ساعت 7 شب روز گذشته برای اونس ثبت شد، 1232 دلار بود، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی دومین روز کاری هفته ثبت شده باشد.

    سقوط 24 دلاری اونس در روز دوشنبه عمدتا ناشی از سودگیری معامله‌گران و عوامل خارجی کاهشی بود. افت روز دوشنبه عقب‌نشینی اصلاحی معامله‌گران فنی را نیز نشان می‌داد. این عقب‌نشینی ناشی از ماندن طلا در اوج 13 ماهه در روز جمعه بود. همزمان، رشد شاخص دلار و افت بهای نفت خام هم به افت شدید طلا کمک کرد. روز دوشنبه بیشتر بورس‌های جهان شاهد رشد بودند؛ چراکه ریسک‌پذیری در این بازارها افزایش یافته بود. این وضعیت فشار روی طلا را افزایش داد. دیگر خبر روز دوشنبه، اعلام رشد 1/ 2 درصدی تولید صنعتی منطقه یورو در ماه ژانویه نسبت به ماه قبل بود. در مقایسه با ژانویه قبلی هم رشد 8/ 2 درصدی ثبت شده است. این بهترین داده در 6 سال گذشته بود، با این همه یورو همچنان ضعیف ماند.

    اونس روز سه‌شنبه را با نوسان پیرامون مرز 1230 دلار آغاز کرد، در حالی که بیشتر بازارها بر داده‌های ژاپنی و انتظار برای داده‌های آمریکایی متمرکز بودند. بانک ژاپن سیاست‌های پولی خود را در نشست سه‌شنبه تغییر نداد، اما همین ثبات سیاستی، خود خبر مهمی بود؛ چراکه این امر نتیجه مطمئن نبودن این بانک از اوضاع بود. بانک مرکزی ژاپن که اکنون نرخ‌های بهره منفی را مدیریت می‌کند، شاهد اثرگذاری این سیاست انبساطی نبوده است. ین ژاپن در ماه‌های گذشته به‌دلیل نگرانی‌های منطقه‌ای و جهانی به شدت تقویت شده است. این خبر باعث رشد بورس‌های آسیایی شد که تا حدی نگران موج تازه‌ای از تغییرات بودند. البته بورس‌های ژاپن که از محرک‌های تازه محروم شده بودند، رو به افت گذاشتند. پس از انتشار این خبر، بازارها بر نشست کمیته بازار آزاد فدرال رزرو متمرکز شدند، نشست دو روزه‌ای که امروز چهارشنبه با صدور بیانیه‌ای به کار خود پایان خواهد داد. به گزارش «ایسنا» به نقل از رویترز، افزایش بیشتر نرخ‌های بهره آمریکا هزینه نگهداری طلا را که دارایی بدون بازده است افزایش می‌دهد و به جذابیت سرمایه‌گذاری این فلز لطمه می‌زند و در مقابل از ارزش دلار حمایت می‌کند. اگر مقامات بانک مرکزی آمریکا تایید کنند این بانک همچنان در مسیر افزایش نرخ‌های بهره قرار دارند احتمال دارد طلا دست‌کم بخشی از روند افزایش کنونی خود را از دست دهد و بازار طلا شاهد فروش گسترده باشد، اما اگر مقامات بانکی آمریکا لحن چندان موافق افزایش نرخ‌ها نداشته باشند این فلز ارزشمند ممکن است مورد حمایت قرار بگیرد و شاهد بهبود قیمت باشد.

    گرچه قیمت جهانی طلا از ابتدای امسال تاکنون تحت‌تاثیر عوامل مختلفی با افزایش 16 درصدی روبه‌رو شده، ولی برخی تحلیلگران اقتصادی نسبت به احتمال کاهش شدید قیمت این فلز گرانبها هشدار می‌دهند. به گزارش سایت طلا به نقل از پایگاه اینترنتی «مارکت واچ»، مایکل اورورک تحلیلگر ارشد اقتصادی موسسه «کلوزینگ پوینت» دراین‌باره می‌گوید: «به نظر می‌رسد روند صعودی قیمت طلا هم‌اکنون متوقف شده و این احتمال وجود دارد که با بهبود شاخص سهام و تقویت ارزش دلار قیمت طلا با افت شدیدی روبه‌رو شود.» با این همه، نباید فراموش کرد که نگرانی‌های عمده‌ای که در اقتصاد جهان وجود دارد، می‌تواند خرید طلا را به‌عنوان سرمایه امن بالا نگه دارد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها