عصر خودرو

رئیس پیشین پژوهشکده پولی و بانکی:

تاثیر مثبت کاهش نرخ سود در رشد اقتصادی

عصر بازار- رئیس پیشین پژوهشکده پولی و بانکی با بیان اینکه کاهش نرخ سود سپرده‌ها و به تبع آن نرخ سود تسهیلات می‌تواند انگیزه بیشتری برای فعالیت‌های اقتصادی ایجاد کند، گفت: با کاهش نرخ سود تسهیلات و تجهیز منابع برای تولید، اثر مثبتی در رشد اقتصادی به وجود خواهد آمد.

تاثیر مثبت کاهش نرخ سود در رشد اقتصادی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، احمد مجتهد درباره تاثیر نرخ سود سپرده و تسهیلات بر شاخص‌های اقتصاد کلان اظهار کرد: در مورد رشد اقتصادی باید گفت معمولاً کاهش نرخ سود سپرده‌ها و به تبع آن نرخ سود تسهیلات می‌تواند انگیزه بیشتری برای فعالیت‌های اقتصادی ایجاد کند. با کاهش نرخ‌های سود، افراد و نهادها تلاش می‌کنند به جای سپرده‌گذاری در بانک‌ها، به فعالیت‌های تولیدی روی آورند که بازده بیشتری داشته باشد.

    او افزود: در حال حاضر اگر مقایسه‌ای بین بازده فعالیت‌های تولیدی و سودی که افراد از محل سپرده دریافت می‌کنند داشته باشیم، به نظر می‌آید از یک سو با توجه به نبود ریسک سرمایه‌گذاری در سیستم بانکی و از سوی دیگر، به دلیل ریسک بالایی که در فعالیت‌های تولیدی وجود دارد، انگیزه برای سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های تولیدی کم است. اما به‌طور کلی می‌توان امیدوار بود با کاهش نرخ سود تسهیلات و تجهیز منابع برای تولید، اثر مثبتی در رشد اقتصادی به وجود آید.

    رئیس پیشین پژوهشکده پولی و بانکی در مورد نرخ تورم نیز گفت: در دو سال گذشته این متغیر روند نزولی را پشت سر گذاشته است. بنابراین، این موضوع باعث شده که نرخ واقعی سود سپرده‌ها (نرخ اسمی سود منهای نرخ تورم) پس از سال‌ها مثبت شود. در حال حاضر فاصله میان نرخ اسمی سود و نرخ تورم زیاد است و می‌توان با کاهش این شکاف، نرخ تسهیلات را کاهش داد تا هزینه تامین مالی برای بنگاه‌های اقتصادی کاهش یابد.

    این کارشناس ارشد بانکی افزود: این موضوع در شرایط کنونی، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، زیرا به دلیل لغو تحریم‌ها، هزینه‌های بسیاری از بخش‌ها کاهش یافته و اگر از نظر منابع مالی تجهیز شوند، می‌تواند اثر قابل توجهی در ارتقای تولید داشته باشد. به‌طور کلی، می‌توان عنوان کرد که کاهش نرخ سود بانکی، در کوتاه‌مدت اثر تورمی نخواهد داشت، اما در بلندمدت باید اثر‌گذاری سایر عوامل را در نظر گرفت و در خصوص آینده تورم به راحتی نمی‌توان اظهار‌نظر کرد.

    مجتهد درباره اثرگذاری کاهش نرخ سود بر رفتار بانک‌ها برای تسهیلات‌دهی تصریح کرد: باید گفت به واسطه برخی سیاست‌های بانک مرکزی، شرایط بانک‌ها با ماه‌های گذشته تفاوت کرده است. به‌طور کلی، با توجه به سیاست‌هایی که بانک مرکزی ظرف این چند ماه اخیر انجام داده، منابعی از طریق بانک مرکزی به بانک‌ها تزریق شده است. یکی از سیاست‌ها، از طریق کاهش نرخ سپرده قانونی رخ داده و با این سیاست، منابع بانک‌ها تا حدودی افزایش یافته است. بانک مرکزی با سیاست‌های تسهیل کمی در سپرده قانونی بانک‌ها و نقش بیشتر در بازار بین‌بانکی، توانسته پول پرقدرت را به بانک‌ها تزریق کند و با یک ضریب فزاینده، منابع پولی را برای تسهیلات‌دهی در اختیار بانک‌ها قرار دهد.

    او افزود: بانک مرکزی یک سازوکار جدید ایجاد کرده، به این معنی که مازاد برداشت بانک‌ها را به یک خط اعتباری تبدیل کرده است که باعث شده دست بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات بیشتر باز شود. بنابراین این سیاست نیز می‌تواند اثر مثبتی در رشد اقتصادی داشته باشد و روند تسهیلات‌دهی بانک‌ها را به جریان بیندازد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها