عصر خودرو

مدیر کارگروه اکتشاف خانه معدن:

هزینه بالای استخراج، فرآوری و حمل و نقل سد راه صادرات موادمعدنی

عصر بازار- مدیر کارگروه اکتشاف خانه معدن، هزینه بسیار بالای استخراج، فرآوری و حمل و نقل را در ایران از جمله بزرگ‌ترین مشکلات موجود برای صادرات موادمعدنی دانست و گفت: سرمایه‌گذاری برای تاسیس کارخانه‌های فرآوری در کشور نیز به اندازه کافی صورت نگرفته است.

هزینه بالای استخراج، فرآوری و حمل و نقل سد راه صادرات موادمعدنی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبر «عصربازار» به نقل از دنیای معدن، لاله مهرآیین افزود: معدن‌داران ایرانی به دلیل هزینه بیش از حد تولید و حمل ونقل با دو مشکل مواجه هستند، گاهی ناچار می‌شوند محصولات خود را با سود بسیار اندکی روانه بازارهای جهانی کنند و بعضی اوقات نیز به دلیل تعیین قیمت‌های غیررقابتی موفق به صادرات مواد معدنی نمی‌شوند.

    مدیرعامل شرکت کانی مهر قشم، بیان کرد: در کشور ما یک سیستم زنجیره‌ی و سراسری حمل و نقل وجود ندارد که فعالان این حوزه بتوانند مواد معدنی را از مبدا تا بندر با هزینه مناسب منتقل کنند از سوی دیگر ناوگان حمل و نقل ایران راننده‌محور است و رانندگان قیمت‌ها را به دلخواه خود تعیین می‌کنند.

    وی ادامه داد: شرکت‌هایی که دارای سیستم حمل و نقل هستند، هزینه بسیار کمتری به این منظور پرداخت می‌کنند، برای مثال شرکت کانی مهر قشم، برای هزینه حمل آهن از معدن خود در نیشابور تا بندرعباس در شرایط عادی باید برای هر تن 110 هزار تومان پرداخت کند در حالی که این شرکت اکنون با سیستم حمل و نقل داخلی خود مبلغ مورد اشاره را به 25 هزار تومان برای هر تن کاهش داده است.

    مهرآیین افزود: در این مبلغ همه هزینه‌ها از جمله سوخت و استهلاک در نظر گرفته شده‌اند بنابراین بدون شک سیستم آزاد حمل و نقل ضعف‌هایی دارد که هزینه آن بیش از چهار برابر ناوگان داخلی شرکت‌هاست.


    ضعف صادرات محصولات محدود با فرآوری ابتدایی

    عضو هیات مدیره کمیته بانوان معدنکار خانه معدن، یکی دیگر از مشکلات موجود در این حوزه را تمرکز روی تعداد محدودی از موادمعدنی دانست و گفت: در ایران بحث استخراج و فرآوری روی چند ماده معدنی که در دنیا در بورس قرار داشته متمرکز شده که از جمله می‌توان به آهن، مس، سرب و روی اشاره کرد.

    وی افزود: بیشتر معدنکاران این مواد را به صورت تجربی و غیرحرفه‌ای استخراج کرده‌اند و به دلیل نداشتن برآوردهای صحیح از هزینه‌های استخراج و فرآوری، فعالیت‌ها در این حوزه سودآور نیست.

    مدیرعامل شرکت کانی مهر قشم، ادامه داد: ایران باید از تجربه‌های موفق کشورهای دیگر درس بگیرد برای مثال استرالیا که دارای ذخایر غنی‌ از آهن عیار پایین است با انجام مطالعات گستره در مورد بهترین روش استخراج و فرآوری این ماده معدنی و با برنامه‌ریزی دقیق، اکنون حرف نخست را در بازار آهن دنیا می‌زند و توانسته‌ است آهن را با کمترین هزینه استخراج و با بهترین قیمت صادر کند.

    مهرآیین اضافه کرد: ما باید چنین برنامه‌ای را برای همه موادمعدنی موجود در کشور تدوین کنیم و تنها معیار قیمت‌گذاری نیز نباید دوری و نزدیکی معادن به بندرها باشد چرا که لازم است هزینه استخراج و فرآوری به حدی کاهش یابد که قیمت‌ موادمعدنی ایران رقابتی شود و کشور بتواند از ذخایر معدنی فراوانی که دارد بهره بیشتری بگیرد.

    مدیر کارگروه اکتشاف خانه معدن، با اشاره به این نکته که در بخش معدن خام‌فروشی وجود ندارد گفت: زمانی که ماده معدنی استخراج می‌شود نوعی فرآوری ابتدایی روی آن صورت گرفته است که در حال حاضر بخش قابل توجهی از صادرات ایران را موادی با همین نوع فرآوری تشکیل می‌دهند.

    وی افزود: باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که موادمعدنی پیش از صادرات به محصول تبدیل شوند برای مثال زمانی که کروم و آهن عیار پایین در حجم زیاد در کشور استخراج می‌شود، نباید آنها را با قیمت بسیار جزئی صادر و سپس فروکروم را با قیمت زیاد وارد کنیم.

    مهرآیین ادامه داد: در ایران سرمایه‌گذاری کافی برای تاسیس کارخانه‌های فرآوری صورت نگرفته و در سال‌های گذشته دانش فنی نیز به دلیل تحریم‌ به سختی وارد کشور می‌شد اما اکنون امکان بهره‌گیری از دانش و سرمایه خارجی وجود دارد و احداث کارخانه‌های فرآوری و صادرات محصول تولیدی آنها باید در اولویت بخش معدن قرار گیرد.

    به گفته عضو هیات مدیره کمیته بانوان معدنکار خانه معدن، معدن‌داران باید هزینه استخراج و فرآوری ابتدایی مواداولیه را کاهش دهند تا بتوانند محصولات خود را با قیمت مناسبی به کارخانه‌ها عرضه کنند و البته در این زمینه به حمایت دولتی و بانکی نیاز دارند.


    اصرار فارغ‌التحصیلان معدن بر چند شعل دولتی

    مدیرعامل شرکت کانی مهر قشم، نبود شناخت از عنوان‌های شغلی را از جمله مشکلات موجود در حوزه معدن دانست و افزود: همه فارغ‌التحصیلان این رشته به دنبال استخدام در چند عنوان دولتی هستند در حالی که در هر زمینه معدنی از جمله اکتشاف، استخراج و فرآوری، چندین شاخه شغلی وجود دارند و در هر شاخه نیز تعداد زیادی عنوان شغلی می‌توان تعریف کرد.

    مهرآیین ادامه داد: از میان هر سه گروه دانشجویان و فارغ‌التحصیلان مهندسی معدن، سرمایه‌گذاران حوزه معدنی و متخصصان حرفه‌ای که تحصیلات این حوزه را ندارند ولی از سال‌ها تجربه کار در معدن برخوردارند، افرادی می‌توانند بنگاه‌های کوچک و متوسطی را برای کسب و کار معدنی ایجاد و درآمدزایی کنند.

    به گفته وی نداشتن تجربه کافی یکی از معضلات برخی از متقاضیان اشتغال در این حوزه است چرا که سرمایه‌گذاران معمولا سرمایه خود را در اختیار یک فرد غیرحرفه‌ای قرار نمی‌دهند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها