عصر خودرو

در معاملات روز گذشته صورت گرفت؛

قرارداد سکه تحویل اسفند در کانون توجه بازیگران آتی

عصر بازار: بازار آتی سکه روز گذشته در معاملات بورس کالای ایران متاثر از نوسانات نرخ ارز در بازار و اونس طلا با افت و خیز قیمت ها مواجه شد.

قرارداد سکه تحویل اسفند در کانون توجه بازیگران آتی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس کالای ایران، روز سه شنبه همزمان با نوسانات متغیرهای کلیدی بر قیمت سکه یعنی طلای جهانی و نرخ ارز، سکه آتی با نوسان قیمت رو به رو شد، اما این در شرایطی است که سکه نقدی نسبت به روزهای قبل ثابت باقی ماند. براین اساس هر قطعه سکه تمام بهار آزادی در بازار به قیمت 875 هزار تومان و هر قطعه سکه طرح قدیم نیز به قیمت 877هزار تومان رسید. این در شرایطی است که نیم‌سکه در بازار با قیمت 476 هزار تومان معامله شد. از طرفی ربع سکه نیز با قیمت 268 و سکه یک گرمی با نرخ 169 هزار تومان در این روز به فروش رسید.

    همچنین در معاملات آتی بورس کالای ایران نیز سکه سررسید شهریور با قیمت 858 هزار تومان معامله شد که 0/07 درصد کاهش نرخ را نسبت به روز یکشنبه تجربه کرد. همچنین قیمت سکه تحویل آبان 860 هزار تومان ثبت شد و رشد 0/06 درصدی را تجربه کرد. قرارداد تحویل دی نیز با قیمت 869 هزار تومان معامله شد و افزایش 0/01 درصدی داشت. در پایان نیز دورترین سررسید بازار آتی سکه یعنی تحویل اسفندماه امسال با قیمت 880 هزار تومان مورد معامله قرار گرفت که افت 0/18 درصدی را در معاملات روز دوشنبه به ثبت رساند.

    گفتنی است دیروز در مجموع 4 هزار و 241 قرارداد آتی سکه در بورس کالا منعقد شد که 70 قرارداد سکه برای تحویل شهریور، 115 قرارداد برای تحویل آبان، 802 قرارداد برای تحویل دی و 3 هزار و 254 قرارداد برای تحویل اسفند ماه ثبت شد تا همچنان دورترین سررسید بازار آتی به عنوان جذاب ترین قرارداد بازار مشتقه بورس کالا لقب بگیرد.

    به گفته کارشناسان بازار آتی سکه، دلیل افزایش نسبی قیمت ها در سررسیدهای آبان و دی ماه، افزایش حجم تقاضا بوده است، البته در مجموع به دلیل وجود امیدواری ها نسبت به حصول توافق جامع هسته ای، نمی توان انتظار رشد محسوس قیمت ها را داشت.

    همچنین طلای جهانی نیز مبادلات خود را طی روز گذشته با نوسان آغاز کرد و در مقاطعی این روند مثبت را ادامه می‌داد اما اندکی با کاهش نرخ هم روبه‌رو می‌شد که به هر صورت نوسان محسوسی نسبت به روزهای گذشته به حساب نمی‌آید.

    به گفته تحلیلگران بازارهای جهانی، کاهش نگرانی ها نسبت به بحران مالی و بدهی یونان، دستیابی به توافق هسته ای ایران و کاهش تقاضای فیزیکی در بازارهای چین و هند تاثیر زیادی بر افت قیمت طلا در روزهای اخیر داشته است.

    همچنین به عقیده این تحلیلگران احتمال افزایش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا تا پایان امسال نیز عامل مهم دیگری است که علاوه بر افزایش ارزش دلار موجب کاهش قیمت طلا شده است.

    برچسب ها