عصر خودرو

روزنامه آمریکایی:

ایران سهم بازار نفت خود را به آرامی افزایش می دهد

عصر بازار- روزنامه یو.اس.ای تودی آمریکا در گزارشی نوشت: بر خلاف پیش بینی کارشناسان مبنی بر اینکه با لغو تحریم ها، ایران بازارها را غرق نفت ارزان خواهد کرد، این کشور به آرامی سهم بازار نفت خود را افزایش خواهد داد.

ایران سهم بازار نفت خود را به آرامی افزایش می دهد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، انتظار می رود ایران قیمت رسمی فروش نفت خام سبک خود به آسیا در ماه آوریل (فروردین- اردیبهشت) را به 25 سنت بیش از نفت خام پایه مشابه عربستان سعودی افزایش دهد. این بیشترین اختلاف بهای نفت سبک ایران و عربستان سعودی از سال 2011 تاکنون است.
    ایران همچنین ممکن است نفت خام سبک خود را 50 سنت در هر بشکه بیشتر از میانگین نفت مشابه عمان و دوبی قیمتگذاری کند، در حالی که قیمت رسمی فروش نفت سنگین ایران ممکن است 2.60 دلار در هر بشکه کمتر از نفت مشابه عمان و دوبی باشد.
    قیمت گذاری ایران در مورد همه نفت های خام یکسان نیست و وقتی نفت پایه سنگین مطرح است، قیمت گذاری همچنان به شدت رقابتی می شود.
    این روزنامه در ادامه نوشت: نفت سنگین، نفت اصلی صادراتی ایران است که باید با نفت سنگین آمریکای لاتین، عراق و عربستان سعودی رقابت کند. وقتی نفت خام سبک ایران مطرح است، قیمتی که ایران تاکنون پیشنهاد کرده، اهداف داخلی و کاهش واردات بنزین را دنبال می کند.
    بسیاری از کارشناسان بر این باورند که ایران باید تخفیف زیادی بدهد تا سهم بازاری را که در دوران تحریم ها از دست داده بود را دوباره به دست آورد. با این همه، ایران از یک روش محاسباتی برای افزایش سهم بازار خود استفاده می کند و به دنبال تحکیم جایگاه خود نزد شرکای موجود همچون چین، کره جنوبی و هند در آسیا و افزایش صادرات به آنهاست.
    ایران انتظار دارد صادرات نفت این کشور به هند از 260 هزار بشکه در روز کنونی به 460 هزار بشکه در روز برسد. این کشور همچنین انتظار دارد صادرات نفت خام به کره جنوبی افزایش بیشتری پیدا کند. کره جنوبی بتازگی با خرید روزانه 203 هزار و 165 بشکه نفت خام از ایران، رکورد بیشترین واردات نفت از ایران از سال 2012 را برای خود به ثبت رساند.
    تقاضای نفت اروپا از ایران به دلیل بیمه نفتکش ها و مشکلات بانکی، آهسته تر از آسیا افزایش می یابد. با این وجود، نخستین محموله صادرات نفت ایران به اروپا در ششم مارس (16 اسفند) به جنوب اسپانیا رسید. انتظار می رود، سه نفتکش دیگر، به زودی به مقاصد خود در اروپا برسند.
    «پیتر سند» تحلیلگر ارشد صادرات شرکت بیمکو (بزرگ ترین انجمن بین المللی حمل و نقل) گفت: مشتریان قبلی نفت ایران مانند ایتالیا، اسپانیا و یونان که در سال 2011 مهمترین خریداران اروپایی نفت این کشور بودند، از جمله کشورهایی هستند که ممکن است مایل به خرید دوباره نفت ایران باشند.
    نشست اواسط مارس (اواخر اسفند) میان اوپک، روسیه و دیگر تولیدکنندگان بزرگ نفت فرصتی برای افزایش تدریجی تولید برای ایران فراهم می کند، زیرا کشورهای بزرگ تولیدکننده نفت با افزایش ندادن تولید موافقت کرده اند. روسیه که در صدر این کشورهاست، می خواهد با ایران برخورد متفاوتی داشته باشد تا این کشور تولیدش را به سطح پیش از تحریم افزایش دهد.
    لغو تحریم ها در بهترین زمان برای ایران اتفاق افتاد. ایران از کاهش چشمگیر عرضه نفت سود خواهد برد و اگر افزایش ندادن سطح تولید از سوی دیگر تولیدکنندگان اصلی به آن تحمیل نشود، بعید است با رقابت چندانی از سوی دیگر تولیدکنندگان بزرگ یا محدودیت های آمریکا روبرو شود.
    «بیژن زنگنه» وزیر نفت ایران گفته است: «ما با اشتیاق منتظر شروع همکاری میان کشورهای اوپک و غیراوپک هستیم و از هر سیاستی که بتواند بازار را تثبیت و قیمت ها را افزایش دهد حمایت می کنیم.»
    گرفتن سهم بازار یک چیز است، اما ایران مصالح و نیازهای داخلی خود را نیز در نظر خواهد گرفت.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها