عصر خودرو

از بازگشایی سوئیفت تا بازسازی اعتماد بانک‌های خارجی

عصر بازار- قطع ارتباط ۴ ساله باعث از دست رفتن اعتماد بانک های خارجی و همچنین نقاط تماس مشترک شده و کاملا روشن است که در حوزه مالی این اعتماد یک شبه بازسازی نخواهد شد، به تدریج و با گذشت زمان قطعا این مسیر برای بانک های تحریم شده باز خواهد شد.

از بازگشایی سوئیفت تا بازسازی اعتماد بانک‌های خارجی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از پول نیوز، سوئیفت یک انجمن تعاونی غیرانتفاعی است که در ماه مه 1973 میلادی توسط 239 بانک از پانزده کشور اروپایی و آمریکای شمالی راه اندازی گردید و هدف از آن جایگزینی روشهای ارتباطی غیر استاندارد کاغذی و یا از طریق Telex در سطح بین‌المللی با یک روش استاندارد شده جهانی بود. درحال حاضر بیش از 9700(عنوان) بانک و مؤسسه مالی در 209 کشور جهان عضو آن انجمن می‌باشند.

    طرح عضویت ایران در شبکه سوئیفت، در سال 1364 توسط کارشناسان بانک مرکزی ایران ارائه شد ولی با توجه به شرایط جنگی ایران، این طرح به فرجام نرسید تا اینکه در سال 1369، بانک مرکزی، این موضوع را در دستور کار خود قرار داد و پس از آماده‌سازی سیستم بانکی ایران در این خصوص، تقاضای خود مبنی بر عضویت خود را در اواخر 1370 ارائه داد. در آذر 1371، درخواست ایران پذیرفته شد و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، به همراه بانک‌های صادرات، ملی، تجارت، ملت و سپه به عضویت این شبکه درآمدند.

    با اوج گرفتن منازعات در خصوص برنامه هسته‌ای ایران، شبکه سوئیفت ایران از روز شنبه 27 اسفند 1390 ساعت 4 عصر به وقت گرینویچ در راستای تحریم‌های اروپایی قطع شد.
    با دستیابی به توافق جامع و نهایی هسته‌ای وین در خصوص برنامه هسته‌ای ایران بین ایران و کشورهای گروه 5+1 (یا 3+3) شامل جمهوری خلق چین، فرانسه، آلمان، فدراسیون روسیه، انگلیس و ایالات متحده آمریکا در روز سه شنبه 23 تیر 1394، ولی‌الله سیف رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران درباره امکان اتصال سوئیفت به همه بانک‌های کشور، اظهارداشت:

    سوئیفت به عنوان مرکز نقل و انتقالات بانکی از هم‌اکنون می‌تواند عملیات خود را در ایران آغاز کند و در نهایت در تاریخ 27 دی 1394 در ساعت هشت و چهل و پنج دقیقه به وقت تهران با اجرای برجام تحریم سوئیفت از ایران برداشته شد. همچنین پس از لغو تحریم ها بانک های تجارت، رفاه کارگران، توسعه صادرات، سپه، پست بانک، صنعت و معدن، بانک ایران و اروپا، بانک توسعه همکاری، سینا، ملت و ملی از طریق شرکت خدمات انفورماتیک و تحت نظارت بانک مرکزی روز دوشنبه 26 بهمن به شبکه سوئیفت متصل شدند. لازم به ذکر است پیش از این، بانک های دی، سامان، پاسارگاد، پارسیان، مسکن و کشاورزی به سوئیفت متصل بوده اند.

    دو سوالی که در اینجا مطرح است بترتیب عبارتند از 1. آیا بانک های تحریم شده به شبکه سوئقت متصل شده اند؟ که جواب بلی است با نظارت بانک مرکزی و همکاری شرکت خدمات انفورماتیک ایران، زیر ساخت مناسب جهت اتصال بانک های تحریم شده به شبکه سوئیفت فراهم شده و عملیات Join To Swift که یک روند حداقل یک ماهه برای اتصال به سوئیفت می باشد با همکاری نماینده منطقه ای سوئیفت در کمتر از دو هفته زمینه اتصال بانک های مورد تحریم به سوئیفت را فراهم کرد.

    سوال دومی که هم اکنون می توان مطرح کرد اینست که آیا سوئیفت در حال حاضر همان کارکرد قبل از تحریم را برای بانک های ایران داراست؟ جواب متاسفانه خیر است. از انجا که سوئیفت تنها یک بستر امن و کارآمد را برای مبادله پیام های بانکی بین المللی فراهم می کند و هیچ گونه دخالتی در چگونگی و نحوه تعاملات مالی ندارد، لذا بانک های خارجی براساس اعتماد و ارتباطات دو جانبه ای که طی چندی دهه بانکداری حضور بانک های ایرانی در عرصه بین المللی ایجاد شده بود علاقه‌مند تبادلات دو طرفه بودند و سوئیفت این بستر ارتباطی را فراهم می کرد.

    اما قطع ارتباط 4 ساله باعث از دست رفتن اعتماد بانک های خارجی و همچنین نقاط تماس مشترک شده و کاملا روشن است که در حوزه مالی این اعتماد یک شبه بازسازی نخواهد شد، به تدریج و با گذشت زمان قطعا این مسیر برای بانک های تحریم شده باز خواهد شد. مضاف اینکه نسخه جدید سوئیفت (SAA7) تفاوت هایی با نسخه قبلی (SAA6) دارد که بانک مرکزی به صورت جدی در حال آموزش کاربران سوئیفت بانک ها بوده و سعی در بروز کردن کاربران دارد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها