عصر خودرو

طرح جدید دولت روحانی برای افزایش سهم شرکت نفت از درآمد نفت به ۲۰ درصد

عصر بازار- در حال حاضر طرح جدیدی مطرح شده که سهم شرکت ملی نفت ایران از درآمدهای حاصل از فروش نفت خام از ۱۴.۵درصد به ۲۰ درصد افزایش یابد، این طرح هم‌اکنون در سطح دولت و مجلس شورای اسلامی مطرح است و مخالفان و موافقانی دارد.

طرح جدید دولت روحانی برای افزایش سهم شرکت نفت از درآمد نفت به ۲۰ درصد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، سهم شرکت ملی نفت ایران در قالب قانون بودجه از فروش نفت خام 14.5 درصد است. این سهم پس از واریز درآمد حاصل از فروش نفت خام به خزانه ملی، به حساب شرکت ملی نفت ایران واریز می شود تا صرف توسعه و تأمین مالی بخشی از پروژه‌ها که از بودجه عمومی سهم می‌برند، باشد.

    طرح جدیدی در دولت و مجلس شورای اسلامی مطرح شده تا در سال 95 سهم شرکت ملی نفت ایران از درآمد حاصله از فروش نفت خام از 14.5 درصد به 20 درصد افزایش پیدا کند. این طرح هم اکنون در خلال بررسی لایحه بودجه سال 95 در دولت و مجلس مطرح است و طرفداران و مخالفانی دارد.

    پیگیری ها حاکی از این است که احتمال طرح این مسئله در خلال بررسی لایحه بودجه سال 95 در هفته‌های کاری مجلس شورای اسلامی پس از تعطیلات نوروز قوت گرفته است.

    دو تن از طرفداران این طرح، «رکن‌الدین جوادی» مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران و «علی مروی» رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی هستند.

    مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در این خصوص معتقد است: "سهم 14.5درصدی شرکت ملی نفت ایران از درآمدهای نفتی با توجه به کاهش قیمت نفت، کمک چندانی به تأمین نیازها نمی‌کند و باید راهکارهای ارایه شده از سوی صنعت نفت به مجلس توسط نمایندگان بررسی و در قانون بودجه و برنامه ششم توسعه اقتصادی لحاظ شود".

    رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی نیز در این خصوص گفت: "افزایش سهم شرکت ملی نفت ایران از 14.5 درصد به 20 درصد می‌تواند رویکرد مناسبی در تأمین مالی صنعت نفت باشد؛ اما با توجه به اینکه بودجه دودوازدهم سال 95 ظرف روزهای آینده و پیش از پایان سال نهایی می‌شود و در سه‌ماهه اول سال 95 نیز به‌دلیل مشغله‌های زیاد مجلس، بعید به نظر می‌رسد بررسی جامع چنین طرحی و تصویب آن محقق شود؛ باید دید نمایندگان مجلس دهم در این زمینه چه اقدامی انجام خواهند داد".

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها