عصر خودرو

چینی‌ها با تمام ابعاد اقتصاد آزاد آشنا می‌شوند

سقوط ۸ درصدی قیمت سهام در چین با وجود دستکاری

عصر بازار: چینی‌ها به مرور می‌فهمند که پیوند با اقتصادهای بزرگ مثل امریکا استفاده همیشگی ندارد و روزهایی می‌رسد که بازار سهام چین به تحولات نرخ بهره‌ در امریکا واکنش نشان می‌دهد و سقوط می‌کند.

سقوط ۸ درصدی قیمت سهام در چین با وجود دستکاری
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ساعت 24، کارشناسان تداوم رکود اقتصادی در چین و بی‌اعتمادی سهامداران نسبت به تلاش‌های دولت برای نجات بازار را از مهم‌ترین علل سقوط بازار بورس شانگهای عنوان کرده‌اند.
    بر اساس این گزارش، بازارهای سهام چین دوشنبه بدترین روز خود را از سال 2007 تاکنون تجربه کردند به طوری که بازار سهام شانگهای حدود 10درصد از ارزش خود را تنها طی روز دوشنبه از دست داد. بر همین اساس شاخص سهام شانگهای با کاهش 345واحدی روبه‌رو شد که از فوریه سال 2007میلادی بیشترین سقوط ارزش این شاخص محسوب می‌شود. از روز پنج‌شنبه این شاخص تاکنون 10درصد سقوط کرده است.
    نکته قابل توجه این است که هیچ بخشی از اقتصاد چین نتوانست از این سقوط در امان بماند به گونه‌یی سهام بخش‌های انرژی، صنعت، مواد، بهداشت، فناوری و ارتباطات بیش از 8درصد افت ارزش داشته‌اند. به عنوان مثال سهام 50 SSE این کشور که متشکل از 50 شرکت بزرگ چینی است بیش از 9درصد افت ارزش را تجربه کرده است. از سوی دیگر سهام CSI300 نیز که شامل 300شرکت عرضه شده در بازار شانگهای می‌شود نیز با سقوط روبه‌رو شده است.
    دستکاری آمارهای رسمی
    هانگ‌ های، استراتژیست اقتصادی در این باره به رویترز می‌گوید: «سقوط اخیر بازار سهام سریع و شدید بوده بنابراین به یک اصلاح تکنیکی کارآمد نیاز دارد.» به‌گفته وی، جرقه این ریزش سهام وقتی زده شد که انتظارات نسبت به افزایش نرخ بهره امریکا توسط فدرال رزرو در سه ماهه چهارم تقویت شد. این مساله به همراه افزایش بهای برخی اقلام مصرفی، نگرانی‌ها نسبت به توانایی دولت در ادامه سیاست‌های پولی را به ‌شدت افزایش داده است. بنا بر این گزارش، مقام‌های چینی با در پیش گرفتن برخی سیاست‌های پولی ازجمله کاهش نرخ بهره تلاش کرده‌اند تا ثبات اقتصادی را حفظ کنند که به‌ نظر می‌رسد، موفق نبوده است. سرمایه‌گذاران پیش از این با مشاهده نواسانات جدی در بازار سهام چین که از اواخر ژوئن و اوایل جولای شروع شد نسبت به شرایط اقتصادی چین هشدار دادند، هشدارهایی که در نهایت به کاهش قیمت نفت، طلا و مس (پیش از ریزش فعلی بورس) منتهی شده بود. رشد اقتصادی چین به پایین‌ترین سطح خود از سال 2009 تاکنون رسیده و سرمایه‌گذاران معتقدند واقعیت موجود در اقتصاد چین از آمارهای اعلامی وخیم‌تر است؛ زیرا دولت چین آمارهای رسمی را دستکاری می‌کند.
    سی‌ان‌ان پیش‌تر با اشاره به افزایش بدهی‌های چین گزارش داده که کندی رشد اقتصادی، نگرانی‌ها نسبت به بدهی‌های چین را افزایش داده تا حدی که برخی این شرایط را با اتفاقات 2008 و بحران بزرگ اقتصادی امریکا مقایسه می‌کنند. در آن سال عدم کنترل دقیق در اعطای وام‌های مسکن و به‌ دنبال آن انتشار بی‌رویه اوراق بهادار مبتنی بر آن همچنین داد و ستد این اوراق شرایط را به نوعی برای انتقال نکول این وام‌ها به طیف وسیعی از معامله‌گران مهیا کرد. با ترکیدن حباب به وجود آمده در بازار مسکن، قیمت مسکن به‌ شدت کاهش یافت به طوری که بسیاری از دریافت‌کنندگان وام‌های مسکن در بازپرداخت آن دچار مشکل شدند و این امر در نهایت منجر به بدهکاری مردم به سیستم بانکی شد. لذا سودآوری اوراق بهادار متکی بر این وام‌ها به سرعت کاهش یافت و بسیاری از بانک‌ها و موسسات مالی که اقدام به خرید این اوراق کرده بودند ورشکست شده یا به مرز ورشکستگی رسیدند و با مشکل کمبود نقدینگی روبه‌رو شدند. درنهایت بحران در بانک‌ها و موسسات ورشکسته به سرعت به سایر نهادهای مالی سرایت کرد و با توجه به وابستگی بازارهای مالی به یکدیگر توانست از امریکا به سایر کشورهای جهان به ‌ویژه کشورهای صنعتی سرایت کند.
    اخبار ضد و نقیض و رضایت 90 درصدی
    شاخص سهام بازار بورس چین در روز دوشنبه در شرایطی سقوط کرده که نظرسنجی یک موسسه امریکایی از رضایت 90درصدی شهروندان چینی از وضعیت کنونی و آینده اقتصاد کشورشان خبر داده است. به گزارش خبرگزاری شینهوا، مرکز تحقیقاتی «پیو» اعلام کرده که نتایج نظرسنجی این موسسه نشان می‌دهد حدود 90درصد شهروندان چینی از عملکرد اقتصادی این کشور رضایت داشته و وضعیت آن را خوب توصیف می‌کنند.
    نتایج این نظرسنجی همچنین نشان داده حدود 88درصد از مردم چین، آینده پر رونق و شکوفایی را برای کشور خود پیش‌بینی می‌کنند. این درحالی است که رشد اقتصادی چین در سه ماهه نخست سال جاری میلادی با وجود پیش‌بینی‌ها به هفت درصد رسیده که کمترین رقم توسعه اقتصادی از سال 2009 به این سو است. موسسه «پیو» همچنین گزارش داده، اغلب شهروندان کشورهای اروپایی، امریکای لاتین و خاورمیانه از وضعیت اقتصادی کشورهای خود رضایت ندارند. این موسسه میزان این افراد را 70درصد در اروپا، 67درصد در خاورمیانه و 63درصد در امریکای لاتین عنوان کرد. این درحالی است که بیش از نیمی از جمعیت مردم کشورهای شرق آسیا به اقتصاد کشورهای خود نمره مثبت می‌دهند. موسسه پیو همچنین درباره میزان رضایت از اقتصاد اول دنیا یعنی امریکا گزارش داد حدود 56درصد از مردم این کشور معتقدند، وضعیت کنونی نا به‌سامان بوده و دولتمردان به خوبی عمل نکرده‌اند. بنا بر این گزارش حدود 60درصد از مردم امریکا بر این باورند آینده اقتصادی کشورشان شرایط مطلوبی نخواهد داشت.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو