عصر خودرو

رییس اتاق بازرگانی ایران اعلام کرد

شرط صاردات پسته ایران به آمریکا

عصر بازار- رییس اتاق بازرگانی ایران به تشریح مهمترین اقلام صادراتی و وارداتی ایران و آمریکا پرداخت و از احتمال صادرات مجدد پسته ایران به آمریکا در صورت رفع موانع موجود در این زمینه خبر داد.

شرط صاردات پسته ایران به آمریکا
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، محسن جلال پور گفت: براساس اطلاعاتی که از گذشته دارم بیشترین واردات ایران از آمریکا شامل مواد غذایی می شود.

    وی با بیان اینکه از گذشته ایران به آمریکا صادرات داشته و همچنین از این کشور واردات انجام داده است، ادامه داد: طی سال های گذشته در میان انواع مواد غذایی در یک دوره‌ای گندم بیشترین واردات ایران از آمریکا بود و بعد از آن برخی اقلام حبوبات و همچنین برخی مواد غذایی مهمترین اقلام وارداتی از آمریکا بوده است.

    رییس اتاق بازرگانی ایران افزود: در سالیان گذشته بیشتر صادرات ایران به آمریکا شامل پسته، فرش و برخی کالاهای تولیدی دیگر از جمله زعفران بوده است و از سوی دیگر بیشتر واردات‌مان از آمریکا شامل تجهیزات و ماشین آلات می‌شده است که البته در سال های اخیر تقریبا قطع شده است اما صادرات مواد غذایی آمریکا به ایران که شامل تحریم نمی‌شده و در سال‌های گذشته در جریان بوده است.

    جلال‌پور همچنین درباره آخرین صادرات پسته ایران به آمریکا گفت: در سال 1362 آمریکا قانونی را تصویب کرد که بر اساس آن برای ورود پسته ایران به آمریکا تعرفه در نظر گرفت.

    وی اضافه کرد: به گفته آمریکا، ایران برای صادرات پسته دامپ می کند به این معنی که یارانه‌ به کشاورزانش پرداخت می کند. آن زمان دلار دولتی هفت تومان بود و دلار بازار آزاد 60 تومان بود و صادر کنندگان دلار را 60 تومان می فروختند و از سویی هم نرخی که بانک مرکزی آمریکا محاسبه می کرد بر اساس دلار هفت تومان بود و مطابق با دلار 60 تومانی محاسبه نمی شد. آن‌ها احساس کردند دولت ایران به صادرکنندگان یارانه پرداخت می کند، در حالی که این اتفاق نمی افتاد بلکه در واقع صادرکننده دلار را به قیمت بالاتر می‌فروخت.

    رییس اتاق بازرگانی ایران اضافه کرد: از آن به بعد کسی دنبال حل این موضوع نرفت، چرا که بازار آمریکا را بازار اصلی مان نمی دانستیم و در دوران بعد اروپا و بعد از آن هم چین تبدیل به بازار اصلی صادرات پسته ایران شد. البته اخیرا هیاتی از انجمن پسته ایران درحال پیگیری موضوع دامپ از روی پسته ایران برداشته شود. اگر این اتفاق بیفتد مطمئنا پسته ایران به آمریکا خواهد رفت.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها