عصر خودرو

مذاکرات ایران و ایتالیا برای سرمایه‌گذاری مشترک در صندوق ۲ میلیارد دلاری

عصر بازار- در جریان دیدار رئیس صندوق استراتژیک ایتالیا با مقامات صندوق توسعه ملی ایران، مذاکرات بین کشور برای سرمایه‌گذاری در صندوق مالی مشترک دو میلیارد دلاری آغاز شد.

مذاکرات ایران و ایتالیا برای سرمایه‌گذاری مشترک در صندوق ۲ میلیارد دلاری
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، سید صفدر حسینی در جریان بازدید موریزیو تاماگنینی- مدیرعامل صندوق استراتژیک ایتالیا(FSI)- با اشاره به گشایش‌های قانونی صورت گرفته در مسیر توسعه فعالیت‌های صندوق توسعه ملی ایران، اظهار کرد: در برنامه ششم توسعه، ضمن این که صندوق از فشار قوانین بودجه و عادی در امان خواهد بود، تمامی چالش های حقوقی و قانونی آن نیز مرتفع شده و مدیریت منابع آن نیز مستقل تر از تمام دوران فعالیتش شده است.

    رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی ایران افزود: همچنین با افزایش سهم صندوق توسعه ملی ایران از منابع حاصل از صادرات نفت و گاز و فرآورده های آنها به بالای 30 درصد و نیز آغاز لغو تحریم های ظالمانه اقتصادی علیه ایران، شرایط برای توسعه فعالیت های بین المللی این صندوق کاملا مهیا شده است.

    حسینی با اشاره به سابقه همکاری اقتصادی دو کشور و نیز اشتیاق فعالان اقتصادی ایتالیا در دوره پسابرجام برای سرمایه گذاری در ایران، گفت:صندوق توسعه ملی ایران در دوره جدید فعالیت در تلاش است تا در زمینه سرمایه گذاری خارجی و اهرمی کردن منابع فعال تر عمل کند. این در حالی است که در حال حاضر از آمادگی کامل برای مشارکت با نهادهای مالی ایتالیا برای تامین مالی پروژه های بخش خصوصی در ایران و نیز همکاری در سرمایه گذاری های مشترک در دوکشور برخوردار است.

    رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی ایران در ادامه سخنان خود به معرفی پروژه های جذاب ایران برای سرمایه گذاری نهادهای مالی ایتالیا پرداخت و گفت: چندین پروژه جذاب در بخش نفت و گاز، زیر ساخت حمل و نقل ریلی و تولید گلخانه ای در بخش کشاورزی وجود دارد که صندوق توسعه ملی ایران می تواند محور تامین مالی آنها از طریق موسسات مالی ایتالیا شود.

    دعوت ایتالیا برای سرمایه گذاری در صندوق مشترک

    بنابرگزارش صندوق توسعه ملی، در جریان این نشست، موریزیو تاماگنینی، مدیرعامل صندوق استراتژیک ایتالیا(FSI) هم ضمن قدردانی از مشارکت صندوق توسعه ملی ایران در توسعه روابط اقتصادی دو کشور ایران و ایتالیا اظهار کرد: برنامه صندوق ایتالیا برای گسترش فعالیت با طرف ایرانی در سه محور خلاصه می شود که یک بخش آن سرمایه گذاری مشترک با شرکت های ایتالیایی است، محور دوم، همکاری برای یافتن شریک برای شرکت های ایتالیایی متقاضی سرمایه گذاری در ایران و نیز طرح ایدهای جذاب سرمایه گذاری به آنها و سوم، دعوت از صندوق توسعه ملی ایران برای سرمایه گذاری مشترک در یک صندوق مالی 2 میلیارد دلاری است.

    مدیرعامل صندوق استراتژیک ایتالیا(FSI) افزود: در حال حاضر شرکت های معتبر و بین المللی این کشور، برای سرمایه گذاری در سه بخش تامین زیرساخت های خدمات بانکی، توسعه صنایع تبدیلی وابسته به صنعت نفت و گاز و مدرنیزاسیون بخش کشاورزی ایران، آمادگی لازم را دارا هستند.

    موریزیو تاماگنینی تاکید کرد: با توجه به نزدیک بودن سفر نخست وزیر ایتالیا به تهران، اولویت ما بررسی طرح سرمایه گذاری مشترک در صندوق بین المللی با حضور سایر صندوق های ثروت ملی است که امیدواریم طرح نهایی آن در جریان مذاکرات رییس جمهوری ایران و نخست وزیر ایتالیا در تهران نهایی شود.

    در ادامه نشست مشترک مدیران ارشد صندوق های ثروت ملی ایران و ایتالیا، محمدسعید نوری نائینی، معاون اقتصادی صندوق توسعه ملی ایران گفت: اقتصادکشاورزی ایران در حال حاضر نیازمند معرفی تکنولوژی های نوین در حوزه کاهش اتلاف آب و افزایش بهره وری آب است و از این رو طرح های شرکت های ایتالیایی برای مدرنیزه کرده بخش کشاورزی ایران می تواند جذاب باشد.

    وی افزود: توسعه صادرات، در بخش های تولید کشاورزی و صنعتی راهبرد اصلی ایران برای توسعه فعالیت های بین المللی در دوره پساتحریم است و از این نظر طرح های ارائه شده از سوی طرف ایتالیایی قابل تامل و بررسی است.

    همچنین مسعود مزینی، معاون سرمایه گذاری خارجی صندوق توسعه ملی نیز در این نشست، خاطرنشان کرد: برای رسیدن به گام های اجرایی، در قالب یک برنامه زمانبندی طرح های پیشنهادی دو طرف باید مورد بررسی قرار گیرد تا در گام بعدی بتوان در خصوص مواردی که جذاب تشخیص داده شده، وارد فاز اجرا شد.

    مزینی ابراز امیدواری کرد که با توجه به نزدیک بودن سفر نخست وزیر به تهران، دو طرف بتوانند در مدت زمان باقی مانده، طرح سرمایه گذاری مشترک در صندوق 2 میلیارد دلاری را با اولویت بررسی و نهایی کنند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها