عصر خودرو

تردیدافکنی بی مورد در اتصال سوییفت، ارزش سهام بانک ها را کاهش داد

عصر بازار- اصرار لجوجانه بر اینکه هیچ تغییری بعداز اجرای برجام در سوییفت رخ نداده باعث شده است سوییفت که خود به تنهایی محرک بزرگی برای بانک ها در بازار سهام و عامل بهبود وضعیت بانکها باشد، تبدیل شد به یک خبر بد!

تردیدافکنی بی مورد در اتصال سوییفت، ارزش سهام بانک ها را کاهش داد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصربازار» به نقل از خبرآنلاین، سید علی عباسی فعال و کارشناس بازار سرمایه  درباره تأثیر تردیدافکنی های بی مورد در اتصال بانک های ایران بر بازار سرمایه به سوییفت گفت:« واقعیت این است که بانک ها پس از اجرای برجام نتوانستند جایگاه خود را در بازار سهام پیدا کنند و هر روز را با منفی هایی بزرگ آغاز کرده و حتی باعث تخریب  روند بازار سهام هم شده اند. این وضعیت از آنجا نشات گرفت که عده ای همه حقیقت را به مردم نگفتند و در رسانه های سمعی و بصری حرف از بسته بودن سوییفت به میان آوردند».

    وی ادامه داد:« سخن گفتن پیرامون اینکه هیچ تغییری بعداز اجرای برجام در سوییفت رخ نداده و مانند گذشته ما از تحریم خارج نشده ایم و هیچ بانکی حاضر به همکاری با ما نیست و... باعث شده است سوییفت که خود به تنهایی محرک بزرگی برای بانک ها در بازار سهام و عامل بهبود وضعیت بانکها باشد، تبدیل شد به یک خبر بد! چراکه در سطح جامعه این گونه وانمود شده بود که هیچ تغییری در وضعیت سوییفت رخ نداده و روزهای بد برای بانک های ایرانی ادامه دارد و نمی توانند عملیات  ارزآوری را به داخل کشور انجام دهند و تراز خود را بهبود ببخشند».

    این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد:« حقیقت اما این نبود و سوییفت بازگشایی شده و تبادل ارز و ال سی امکان پذیر بود. این را می شد از وضعیت نزولی قیمت دلار و بالا رفتن ارزش پول ملی رصد کرد ولی مشکل این بود که این تحلیل را شاید صاحب نظران اقتصادی بتوانند انجام دهند ولی عامه مردم که از علوم اقتصادی بی بهره هستند چگونه می توانند بازارهای موازی را بررسی و تحلیل کنند؟! این مهم باید توسط خود بانک مرکزی رخ می داد تا از همه زوایای و حقایق این اتفاق بزرگ پرده برداری می شد».

    عباسی گفت:« بعد از گذشت چندین ماه و برنامه ریزی های انجام شده بانک مرکزی با اقدام خلاقانه و برگزاری همایش تجاری و بانکی ایران اروپا و دعوت از مدیران  بانکی اروپا  و گفت و گوهای مستمر با مدیران بانکی اروپا توانست این نوید را بدهد که این حضور بانک های بین المللی در ایران نشان دهنده از سرگیری مبادلات مالی با بانک های جهانی است و شائبه کذب بودن بازگشایی سوییفت هم از ذهن جامعه رخت بربست».

    وی افزود:« در این همایش مدیران بانکی اروپا اعلام کردند بانک مرکزی ایران باید بتواند بانک های اروپایی را درباره متن برجام توجیه کند چون برجام اتفاقی برای کشور ایران بوده و مردم ایران به تمام ابعاد آن واقف اند ولی بانکداران اروپایی از بسیاری از مفاد آن بی خبرند پس بانک مرکزی باید به همین منوال اطلاع رسانی خود را وسیع تر کند تا همه بانک های جهانی بتوانند اطمینان حاصل کنند که در برجام تمام مشکلات بانکی ایران مرتفع شده است».

    به گفته این فعال بازار سرمایه« اخبار همکاری های جدید بانک های ایرانی بانک های روسی و فرانسوی تاثیر زیادی بر بانک ها گذاشته و امیدواری را نسبت به آینده در میان سهامداران نمادهای بانکی در بازار سهام بوجود آورده تا جایی که در روز 16 اسفند نمادهای بانک از وضعیت منفی و نزولی خارج شد و به وضعیت مثبت و حتی در برخی نمادها به صف های خرید رسید».

    عباسی گفت:« واقعیت انکار ناپذیر بودن اتصال سوییفت و داد و ستد بانک های ایرانی با بانک های جهانی را می شد از زوایای مختلف رصد کرد و این آغاز همکاری برای کسانی که در اقتصادی دستی دارند بسیار ملموس بود چون نزول هر روزه قیمت دلار تنها نشان دهنده یک موضوع بود و آن ورود دلارهای تازه به کشور و تزریق ارز از محلی غیر از بانک مرکزی یعنی از محل صادرات، تنها علت ریزش قیمت دلار بود. این اقدام بانک مرکزی می تواند کسانی را که در بازار سهام دست به خرید سهام نمادهای بانکی زده اند وارد روزهای سبز کند».

    برچسب ها