عصر خودرو

پتانسیل میلیاردی آب برای جذب سرمایه

عصر بازار- در حال حاضر بیش از ۱۰۰ طرح آبی توسط بخش خصوصی با اعتباری بیش از ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در حال اجرا است اما این در حالی است که پتانسیل سرمایه گذاری تا سه برابر این عدد برای بخش آب وجود دارد و بر همین اساس بسیاری از دست اندرکاران آبی پایین بودن قیمت تعرفه های آب را دلیل عدم جذب سرمایه گذاران قلمداد می کنند.

پتانسیل میلیاردی آب برای جذب سرمایه
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، در برنامه پنجم کشور به صراحت عنوان شده که باید در حوزه آب به قیمت تمام شده دست می یافتیم اما تا کنون این اتفاق محقق نشد و این در حالی است قیمت آب در میز قضاوت قرار گرفته و هر روزه انتقاد هایی به آن وارد می شود ،همچنین باور های متعددی مبنی بر اینکه واقعی شدن قیمت آب کامل جذب بخش خصوصی است وجود دارد.

    همچنین کل سرمایه‌گذاری صورت گرفته توسط بخش خصوصی در کل پروژه‌های آب و فاضلاب تا امروز کمتر از 10 تا 15 درصد بوده اما به گفته قانع معاون برنامه‌ریزی وتوسعه شرکت مهندسی آب‌وفاضلاب کشور اگر روند به همین شکل پیش رود و امتیازاتی که در قانون پیش‌بینی شده را اخذ کنیم قطعا در دو سال آینده می‌توانیم این عدد را به 30 درصد برسانیم.

    وی با بیان اینکه در حال حاضر با توجه به شرایط دولت راهی جز واقعی‌شدن قیمت آب نیست و باید به این نکته توجه کرد که ورود بخش خصوصی به این حوزه در گرو قیمت‌ها و جذابیت آن‌ها است،اظهار کرد:این مساله موجب کاهش بار از دوش دولت برای تامین منابع می شود لذا با تحقق این امر قطعا ما می‌توانیم بسیاری از پروژه‌های ناتمام حوزه آب و فاضلاب را تکمیل کرده و به بهره‌برداری برسانیم.

    علاوه بر این نیز دائمی معاون وزیر نیرو در امور اقتصادی و برنامه ریزی از پتانسیل 15 میلیارد دلاری زمینه سرمایه‌گذاری در بخش آب خبر داده و معتقد است که در این بخش از احداث آب‌شیرین‌کن تا تصفیه‌خانه‌های آب و فاضلاب، طرح‌های انتقال اب و کاهش هدررفت شبکه همگی فرصت‌های سرمایه‌گذاری هستند که در ایران پیش روی سرمایه‌گذاران است.

    به طور کلی باید گفت بر اساس قرار‌داد‌های صورت گرفته با بخش خصوصی در حال حاضر 160 هزار مترمربع در شبانه‌روز فقط از طریق آب شیرین‌کن‌ها تولید و بخشی هم از طریق روش‌های تصفیه‌خانه‌های برای حذف فلزات سنگین تامین می‌شود همچنین قرار‌دادی برای تولید بیش از 300 هزار مترمکعب آب شرب با بخش خصوصی امضا شده است که پیش‌بینی می‌شود طی دو سال آینده به بهره‌برداری برسد.

    با توجه به نقش عمده بخش خصوصی برای ارتقای بهره وری در حوزه آب به نظر می رسد که باید پتنانسیل های ورود بخش خصوصی بیش از پیش محیا شود البته در دولت یازدهم و پس از باز شدن د های کشور نسبت به جذب بخش خصوصی توجه زیادی صورت گرفته اما هنوز تا پتانسیل 15 میلیارد دلاری سرمایه گذاری در حوزه فاصله زیادی وجود دارد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها