عصر خودرو

فرکانس منفی از آمار جدیدگمرک

عصر بازار- در آخرین گزارش ۱۱ ماهه گمرک جمهوری اسلامی ایران منتهی به بهمن ماه اعلام شده که مجموع صادرات غیرنفتی کشور ۳۲ میلیارد و ۵۳۸ میلیون دلار و مجموع واردات ۳۷ میلیارد و ۷۶ میلیون دلار بوده است. به نظر کارشناسان، کاهش حجم مبادلات پیام خوبی برای اقتصاد ندارد، بنابراین در ایران نظام عرضه و تقاضا در وضعیت متعادلی قرار ندارد، به طوری که عرضه با کمبود تقاضا روبه‌رو شده است.

فرکانس منفی از آمار جدیدگمرک
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تابناک، گزارش 9 ماه نخست امسال مرکز آمار ایران نشان می‌دهد تراز تجاری ایران مانند ماه‌های گذشته همچنان مثبت است.
    گمرک ایران گزارش عملکرد تجاری 9 ماهه سال 94 را در حالی منتشر می‌کند که بر این اساس حجم صادرات غیرنفتی ایران یک میلیارد و 864 میلیون دلار بیشتر از واردات است.
    واردات ایران در مدت یاد شده به 30 میلیارد و 167 میلیون دلار رسیده است که میزان 22.34 درصد کمتر از مدت مشابه سال قبل بوده است.
    بیشتر وارادات کشور در این مدت به ترتیب به ذرت دامی با سهم 3.5 درصدی از کل ارزش واردات، گندم با 2.9 درصد، لوبیای سویا با 1.9 درصد و کنجاله سویا با 1.7 درصد اختصاص دارد که به ترتیب از کشورهای چین، امارات متحده عربی، کره جنوبی، ترکیه و سوییس وارد کشور شده است.
    آمار تجارت خارجی 9 ماهه
    نکته ای که در این میان جالب توجه به نظر می‌رسد این است که از سال ها پیش دولت هابا قرار دادن ارزش میعانات گازی و محصولات پتروشیمی در آمار صادرات غیرنفتی‌تلاش کردند وابستگی کشور به در آمد های نفتی را کاهش دهند.
    تجارت خارجی یکی از ابزارهای اقتصادی مهمی است که با شاخص‌هایی نظیر شرایط تولید داخلی، تولید ناخالص ملی (GNP) یک کشور، رشد و توسعه اقتصادی، سطح روابط دیپلماتیک و... به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم ارتباط دارد.
    از نخستین سال‌های نیمه دوم دهه 80 به واسطه روند رو به رشد واردات و عدم هم‌سویی صادرات غیرنفتی با این روند، تجارت خارجی بیش از پیش دچار نوسان شد و تراز تجاری ایران با اغلب کشورهای طرف تجاری رو به منفی شدن گذاشت. تا حدود سه سال پیش ارزش صادرات غیرنفتی ما به 20 میلیارد دلار نمی‌رسید تا اینکه در سال 1387 جشن تحقق صادرات 20 میلیارد دلاری برگزار شد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار (http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها