عصر خودرو

مدیر عامل بورس کالا خبر داد

انتقال اتاق پایاپای از تالار نقره‌ای به سمات

عصر بازار- مدیرعامل بورس کالا از انتقال عملیات پایاپای معاملات بورس کالا به سمات خبر داد و تصریح کرد: همه تولید‌کنندگان کشور می‌توانند با استفاده از گواهی سپرده کالایی از فرصت توثیق این اوراق در فرایند تامین مالی استفاده کنند.

انتقال اتاق پایاپای از تالار نقره‌ای به سمات
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، مدیر عامل بورس کالا (IME)  از انتقال عملیات پایاپای و تسویه معاملات بورس کالا به شرکت سپرده گذاری مرکزی و تسویه وجوه (سمات) خبر داد و گفت:  به نظر می‌رسد با توجه به توسعه بازارها ، با روش های قبلی تسویه معاملات اوراق بهادار که در گذشته در بورس کالا رفتار می شد چنین امکانی از این پس وجود ندارد و باید از روش های ریسک پذیر‌تری بورس کالا را مدیریت کرد.

    حامد سلطانی نژاد با بیان اینکه بورس کالا بر بستری از ریسک بنا شده ، عنوان کرد:  در گذشته تمامی مدیران عامل بورس کالا به دلیل برخورداری از روحیه ریسک پذیری بالا حتی بر روی اوراق بهاداری که شاید تضامین آنها در دیگر مراجع تجاری مورد پذیرش نبوده اما به پشتوانه تولید و عرضه محصولات شرکت ها در بورس کالا اقدام به پذیرش تضامین آنها در این بازار می کردند.

    بر همین اساس با انتقال اتاق پایاپای و تسویه وجوه بورس کالا به سمات به نظر فصل نوینی در ضمانت پذیری و مدیریت وثایق در شرکت سپرده گذاری مرکزی و تسویه وجوه  شکل خواهد گرفت که با همکاری این رکن بازار بطور حرفه ای می توان به چشم انداز روشنی از مدیریت یکپارچه در بازار امیدوار بود و از ارزش افزوده ایجاد شده در سمات بتوان استفاده کرد تا سهام و اوراق بهاداری که در سمات سپرده شده به عنوان پشتوانه دارایی های مالی استفاده کرد بطوریکه حتی گواهی های سپرده کالایی نیز می توانند به عنوان تضامین در نهاد های مالی مورد استفاده قرار گیرند.

    وی در برابر این پرسش که آیا کارمزد کارگزاران بورس کالا در این فرآیند انتقال دستخوش تغییر خواهد شد، عنوان کرد: در این فرایند برنامه ای برای کاهش کارمزد هیچ کارگزاری دیده نشده و حتی در توافقی که با سمات در کنار نظارت سازمان بورس تدوین کردیم قرار بر تغییر کارمزد هیچ کارگزاری وجود ندارد و حتی کارمزد بورس کالا نیز متمرکزترخواهد شد.

    وی با اشاره به راه اندازی معاملات اوراق سپرده کالایی بر روی سکه طلا و ذرت در روز جاری گفت: در نظر داریم برای کلیه عرضه کنندگان بورس کالا که محصولات آنها قابلیت های گواهی سپرده کالایی مثل ذخیره پذیر بودن،ماندگاری در یک عرف مشخص، قابلیت انبار شدن،استاندارد ملی یا جهانی داشتن را دارند برای این ظرفیت جدید استفاده کنیم.

    بر اساس این گزارش، نتقال اتاق پایاپای و توسعه معاملات بورس کالا به سمات در حالی مطابق با قانون برنامه پنجم توسعه محقق شده که هنوز بر سر قیمت گذاری نرم افزار بومی تسویه پایاپای معاملات بورس کالا اختلاف نظر وجود دارد.

    مطابق با بررسی ها نرم افزار بومی پایاپای بورس کالا سال گذشته مبلغ 20 میلیارد تومان قیمت گذاری شده بود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار (http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها