عصر خودرو

بررسی وضعیت بورس کالای ایران در اواخر تیرماه

عصر بازار: فعالیت بورس کالا ایران در زمینه های فلزات و مواد معدنی( کانی های فلزی) و فرآورده های نفتی و پتروشیمی مورد بررسی قرار گرفته است.

بررسی وضعیت بورس کالای ایران در اواخر تیرماه
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تامین سرمایه نوین، فعالیت این گروه ها در بورس کالا به شرح زیر می باشد:

    فلزات و مواد معدنی
    شرکت ذوب آهن اصفهان در هفته آخر تیرماه ، هفته کم معامله ای را گذراند و اقدام به عرضه 88  تن سبد میلگرد نمود که مورد داد وستد قرار گرفت. ارزش فروش بالغ بر 1میلیارد ریال بود که نسبت به آخرین معاملات ، حجم معاملاتی  کمتری را نشان می دهد.
    شرکت فولاد مبارکه اصفهان در آخرین هفته تیر ماه اقدام به عرضه بیش از 67هزار تن ورق گرم و سرد نمود که مورد معامله قرار گرفت.ارزش فروش محصولات فولاد بالغ بر بیش از 967.میلیارد ریال بوده و به صورت اعتباری و تحویل 2 ماهه است.
    فروش انواع محصول ورق گرم و سرد فولاد مبارکه 12% نسبت به هفته اول تیر ماه کاهش داشته است که متاثر از رکود شدید حاکم بر بازار که ناشی از کاهش قیمت های داخلی و جهانی طی یکسال و نیم گذشته بوده است و فولاد مبارکه در مقابل کاهش قیمت بیش از 16 ماه مقاومت کرده است اما مجبور به کاهش قیمت گردید.
    همچنین ابلاغ دستور کاهش قیمت گندله و سنگ آهن از سوی وزارت صنایع به شرکت های فولادی و سنگ آهنی از دیگر دلایل کاهش آن بوده است.
    بر اساس بررسی های انجام شده کاهش 1% قیمت جهانی آلومینیوم در هفته اخیر بر کاهش مجدد قیمت محصولات فایرا در بورس  کالا ، اثر گذاشته است.شرکت آلومینیوم ایران در هفته آخر تیرماه 1540 تن محصول به ارزش فروش بیش از 103 میلیارد ریال را در بورس کالا مورد معامله قرار داد.
    قیمت شمش بیلت در آخرین معاملات بورس کالا به قیمت 65.270 میلیون ریال بر تن با حجم معاملاتی 240 تن معامله شد. که نسبت به روزهای گذشته کاهش 4 درصدی داشته است.
    شمش آلیاژ و شمش خالص نیزبه ترتیب  به قیمت 69.6 و 61.0 میلیون ریال بر تن معامله شد که نسبت به هفته های گذشته 4 درصد کاهش داشته است.
    فروش محصولات شرکت ملی صنایع مس ایران در بورس کالا به شدت وابسته به نرخ جهانی فروش مس می باشد. کاهش 5 درصدی  قیمت جهانی مس در یک ماه اخیر موجب افت بیش از 12% این فلز در بورس کالا نسبت به معاملات ماه های گذشته شده است.همچنین عامل تاثیر گذار دیگر در فروش محصولات فملی نرخ تسعیر ارز می باشد.
    مفتول مس در هفته آخر تیرماه به طور میانگین به قیمت 181میلیون ریال بر تن  و کاتد مس نیز 174میلیون ریال بر تن به فروش رسیده است.
    لازم به ذکر است که شرکت ملی صنایع مس ایران در هفته آخر تیرماه حدود 1180 تن محصول به ارزش فروش بالغ بر207 میلیارد ریال معامله کرده است.
    شرکت فولاد خوزستان ،نیز در هفته آخر تیرماه اقدام به فروش بیش از 90 هزار تن محصول  با ارزش فروش بالغ بر 1.213 میلیارد ریال نمود. فخوز، قیمت تختال C  را برای فروش اعتباری وتقاضای بیش از 90هزار تن و  تحویل40 روزه به طور به مبلغ 13500 میلیون ریال بر تن ریال فروخت. در حالی که در بودجه سال 94 فخوز، این محصول 14615 ریال پیش بینی شده است. که رقم فعلی   8% کمتر است.
    فرآورده های نفتی و پتروشیمی
    کاهش 5 درصدی قیمت جهانی نفت نسبت به ماه گذشته بر قیمت محصولات پالایشی اثر گذاشته و روند نزولی محصولات نفتی از جمله وکیوم باتوم، لوبکات را در بورس کالا در پی داشته است.
    وکیوم باتوم پالایش نفت تهران درماه جاری با قیمت پایه 7.830 ریال عرضه و معامله گردید که کاهش بیش از 5 درصدی نسبت به آخرین قیمت معاملاتی ماه گذشته نشان می دهد.
    در ماه گذشته ، لوبکات سبک پالایش نفت تهران در قیمت 12282 ریال معامله شد اما این ماه شاهد ریزش قیمت پایه لوبکات سبک بوده است . و لوبکات سنگین نیز از 11970 ریال به 10983 ریال کاهش داشته است  که کاهش 8% در هر دو نوع لوبکات را نشان می دهد.
    اوره صنعتی پتروشیمی خراسان در هفته آخر تیرماه 670 تن با ارزش فروش بالغ بر 6میلیارد ریال معامله شد. اوره صنعتی به طور میانگین 9322 ریال معامله شد که نسبت به هفته های گذشته 3% کاهش را نشان می دهد.
    محصولات پتروشیمی جم از جمله پلی اتیلن سنگین  در بورس کالا 2431 تن به ارزش معاملاتی حدود 101میلیارد ریال به قیمت میانگین 41.616 میلیون ریال بر تن معامله گردید که نسبت به هفته های اول تیرماه کاهش 5 درصدی داشته است.
    همچنین پلی اتیلن سبک نیز در ماه جاری با حجم معاملاتی 110 تن و ارزش فروش بیش از 4 میلیارد ریال به قیمت میانگین 40.890 میلیون ریال برتن معامله گردید که نسبت به اوایل تیر ماه 5 درصد کاهش داشته است.

    برچسب ها