عصر خودرو

سلطانی نژاد در مراسم راه اندازی گواهی سپرده کالایی مطرح کرد:

گواهی سپرده کالایی، نقد شوندگی کالاها را تسهیل می کند

عصر بازار-صبح امروز مراسم راه اندازی معاملات گواهی سپرده کالایی و گواهی سپرده سکه طلا در بورس کالای ایران برگزار شد. در این مراسم که قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران و مدیرعامل بانک رفاه حضور داشتند، مزایای ورود گواهی های سپرده کالایی و تاثیر آن در اقتصاد کشور بررسی شد.

گواهی سپرده کالایی، نقد شوندگی کالاها را تسهیل می کند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار»، در این مراسم، حامد سلطانی نژاد، مدیرعامل بورس کالای ایران گفت: ابزار سپرده کالایی در کشورهای پیشرفته رونق زیادی دارد. این ابزار کمک زیادی به اقتصاد مبتنی بر بازار می کند. کارکرد این ابزار به این صورت است که ابزار مبتنی بر کالای شناخته شده در انبار بورس ها منتشر می شود. در گزارش های رسمی فائو از این ابزار به عنوان ابزاری برای ساماندهی محصولات استفاده می شود.

    او افزود: استفاده از این ابزار باعث می شود که کالا به گزدش دربیاید و قابلیت نقدشوندگی بالا پیدا کند. همچنین از این گواهی ها می توان به عوان وثیقه بانکی برای تامین اعتبار استفاده کرد.

    سلطانی نژاد به اقدامات بورس کالا در راستای اجرای ماده 33 قانون افزایش بهره وری کشاورزی اشاره کرد و گفت: پذیرش 9 انبار در استان کرمانشاه برای محصول جو و 26 انبار در استان خوزستان برای محصول ذرت دانه‌ای به همراه برگزاری دوره‌های آموزشی و توجیهی برای کشاورزان، مدیران استان‎های منتخب و انبارداران به مدت 3520 نفرساعت از مجموعه اقدامات بورس کالا برای اجرای هر چه بهتر ماده 33 قانون افزایش بهره وری کشاورزی بوده است.

    وی به دستاوردهای اجرای ماده 33 در عرصه اقتصاد ملی اشاره کرد و گفت: کاهش بار مالی دولت ، حمایت کارآمدتر از بخش کشاورزی، محدود شدن فعالیت های غیر مولد همچون واسطه گری از جمله دستاوردهای ملی این طرح بوده است.

    مدیرعامل بورس کالای ایران گفت: دولت امسال با اجرای طرح قیمت تضمینی ذرت خوزستان به جای خرید تضمینی با کاهش بیش از 60 درصدی هزینه های خود در این طرح مواجه شد که این رویداد مهم می تواند برای بیشتر کالاهای کشاورزی کشور اجرایی شود.

    وی با بیان اینکه امروز باید توسعه ارتباط میان بازار سرمایه و بخش کشاورزی را به فال نیک بگیریم، گفت: باتوجه به اجرای آزمایشی و موفق این طرح، از سال آینده شاهد توسعه طرح قیمت تضمینی در استان های مختلف خواهیم بود.

    افتتاح رسمی گواهی سپرده سکه طلا

    مدیرعامل بورس کالای ایران در ادامه به آغاز به کار گواهی سپرده سکه طلا با حمایت های بانک رفاه کارگران اشاره کرد و گفت: مردم ما علاقه زیادی به سکه طلا دارد و بعضا از این دارایی برای پس اندازهای خود استفاده می کنند، از این سکه طلا دارایی مناسبی برای انتشار گواهی سپرده به شمار می رود.

    مدیرعامل بورس کالای ایران به کارکردهای گواهی سپرده سکه طلا اشاره کرد و گفت: این گواهی، ابزاری برای تسهیل معاملات قراردادهای آتی در سررسید، ابزاری برای راه اندازی بازار معاملات آتی یک روزه و همچنین معاملاتی برای تاسیس صندوق های کالایی به شمار می رود.

    وی در پایان گفت: راه اندازی معاملات گواهی سپرده کالایی می تواند روی محصولات پتروشیمی و صنعتی هم انجام شود که بررسی های بورس کالا در این زمینه آغاز شده است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار (http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها