عصر خودرو

صلاله با بنادر ایرانی توافق‌نامه تجاری امضا کرد

عصر بازار- بزرگ‌ترین بندر عمان در جدید‌ترین تلاش‌های این کشور برای گسترش روابط کشتیرانی با تهران در دوران پساتحریم، توافق‌نامه‌های تجاری با پایانه‌های ایرانی مهم امضا کرد.

صلاله با بنادر ایرانی توافق‌نامه تجاری امضا کرد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، در پی اجرایی‌شدن توافق هسته‌ای در ژانویه تحریم‌های بین‌المللی علیه تهران که طی آن روابط صنعت کشتیرانی بین‌المللی قطع و واردات کالا به ایران مختل شده بود، برچیده شد و در همین راستا، بنادر عمان درصدد هستند روابط تجاری و کشتیرانی با ایران را گسترش داده و از رقیبان خود پیش بیافتند.

    بر اساس گزارش رویترز، امارات متحده عربی پیش از این فعالیت کشتیرانی قابل توجهی با ایران داشت و حجم مبادلات کانتینری سالانه میان امارات و ایران پیش از دوران تحریم‌ها یک و نیم میلیون TEU برآورد شده بود. اما اکنون بندر سوهار عمان در نظر دارد از فضای ایجاد شده استفاده کرده و روابط کشتیرانی با ایران را گسترش دهد بویژه که عمان روابط گرم خود با تهران را حفظ کرده است.

    عمان می‌تواند از اختلاف دیپلماتیکی که میان عربستان و ایران به وجود آمده و درپی آن ریاض روابط دیپلماتیک خود را با تهران قطع کرد و سایر کشورهای منطقه مانند امارات سطح روابط‌شان را تنزل دادند سود ببرد. گزارش‌هایی که به نقل از شرکت‌های بیمه کشتی منتشر شده اند از ممنوعیت ورود کشتی‌ها با پرچم ایران در بنادر عربستان و بحرین حکایت دارند.

    صلاله که در نزدیکی خلیج عدن واقع شده اعلام کرد با بندرعباس در بندر چابهار تفاهم‌نامه‌هایی امضا کرده که رشد روابط کشتیرانی، تجاری و بازرگانی میان دو کشور را تسهیل خواهد کرد.

    دیوید گلدهیل مدیر عامل این بندر در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما این تصور را داریم که کشورهایی که به آب‌های آزاد دسترسی ندارند و در مجاورت ایران قرار دارند از این توافق‌نامه‌های چند جانبه برای کریدورهای حمل‌ونقل به منظور دسترسی به بازار‌های جدید استفاده کنند.

    دولت عمان سهم عمده‌ای در صلاله دارد که بزرگ‌ترین بندر صادراتی این کشور بوده و سال گذشته 2.6 میلیون TEU تجارت کانتینری و همچنین 12.5 میلیون تن محموله باری داشت. واحد APM Terminals شرکت مولر مرسک 30.1 درصد در این بندر سهم دارد.

    پیش از این مقامات بندر سوهار که در شمال خلیج عمان واقع است و دولت عمان 50 درصد در آن سهم دارد، به رویترز اظهار کرد‌ه‌ بودند برای گسترش تجارت در بحبوحه رکود بازار‌های کشتیرانی سرگرم مذاکره با خطوط کشتیرانی و بنادر ایرانی هستند.
     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار (http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها