عصر خودرو

زیان ۸۱ درصدی شرکت‌های پتروشیمی در ۳۰۰ روز نخست امسال

عصر بازار- در ۳۰۰ روز نخست امسال تنها ۱۹ درصد از شرکتهای پتروشیمی حاضر در بورس سود خالص بیشتری نسبت به سال ۹۳ بدست آورده‌اند و ۸۱ درصد آنها با کاهش سود خالص و یا شناسایی زیان مواجه شده‌اند.

زیان ۸۱ درصدی شرکت‌های پتروشیمی در ۳۰۰ روز نخست امسال
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار» به نقل از نسیم، صنعت پتروشیمی در دو سال و نیم گذشته روزهای بسیار بدی را پشت سر گذاشته است. شاید بدبین ترین فعال صنعت پتروشیمی هم فکر نمی کرد که با روی کار دولت حسن روحانی آب خوش هم از گلوی پتروشیمی و صنایع شیمیایی ایران پایین نرود. رئیس دولت یازدهم در بدو به دست گرفتن سکان قوه مجریه کسی را به عنوان وزیر پیشنهادی نفت به مجلس معرفی کرد که میانه چندان خوبی با صنعت پتروشیمی نداشت. بیژن نامدار زنگنه در هشت سال فعالیت خود در وزارت نفت دولت اصلاحات ساخت و توسعه پالایشگاههای صنایع پایین دستی به خصوص در صنعت پتروشیمی را متوقف کرده و در دو دوم حضور خود در وزارت نفت هم همین رویه را در پیش گرفت. ژنرال کابینه روحانی در اقدامی دیگر با همراهی معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست انتقادات زیادی را به بنزین تولید پتروشیمی ها وارد ساخت تا مقدمات واردات بنزین  را فراهم سازد. به این ترتیب بنزین تولید پتروشیمی ها برای مدتی متوقف شد اما در نهایت وزیر نفت مجبور به پذیرش اشتباه خود شد تا علی رغم تداوم واردات بنزین بار دیگر دست به دامن بنزین تولید پتروشیمی ها شود!

    ماجرای تیره روزی های صنعت پتروشیمی در دولت تدبیر و امید به همین چند مشکل ختم نمی شود. اعلام نرخ خوراک پتروشیمی ها در دولت روحانی هم همواره از معضلات مهمی بود که این صنعت با آن دست و پنجه نرم کرده است. در دو سال اخیر اکثر واحدهای تولیدی با تاخیرهای مکرر دولتمردان تدبیر و امید در اعلام نرخ خوراک پتروشیمی ها با مشکل رو به رو شده اند. تیم اقتصادی دولت یازدهم همواره از نرخ خوراک پتروشیمی ها به عنوان حربه ای برای رونق بازار سرمایه استفاده کرده و با اعلام نرخ های پایین خوراک در مواقع حساس مانند مذاکرات هسته ای سعی کرده تا از هر طریقی که می تواند شاخص بورس را افزایش دهد. آخرین بار دولتمردان روحانی درست در زمانی که برجام به روزهای اجرایی خود نزدیک می شد نرخ خوراک پتروشیمی ها را اعلام کرد تا به افزایش شاخص بورس کمک کرده باشد.

    اما در تیره روزی های این ایام صنعت پتروشیمی کشور، پای یکی دیگر از وزرای کابینه هم در میان است. محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت که قبلا سابقه حضور در معاونت پتروشیمی وزارت نفت را هم داشت از جمله کسانی است که همواره سعی بر اعمال نفوذ در صنعت پتروشیمی کشور دارد. وی که در این خصوص اختلافات زیادی را هم با زنگنه دارد اصرار عجیبب به خروج پتروشیمی ها از بورس کالا دارد. احمد توکلی نماینده مردم تهران پیش از این در این خصوص اعلام کرده بود وزیر کهنه کار روحانی به همراه همسر و فرزندانش در 14 هیات مدیره شرکتهای پتروشیمی حضور دارند. این اتفاقات همه شرایطی را فراهم کرده اند تا صنعت پتروشیمی در دو سال و نیم گذشته به خصوص در سال 94  ایام بسیار سختی را سپری کند. گزارش 300 روز نخست وضعیت شرکتهای پتروشیمی و صنایع شیمیایی در بورس هم موید همین مسئله است.

    به گزارش نسیم‌آنلاین، براساس این گزارش، همانطور که در جدول زیر ملاحظه می کنید 81 درصد از شرکتهای این گروه نسبت به سال 93 با کاهش فروش  مواجه شده اند. همچنین 52 درصد از شرکتها نسبت به سال 93 کاهش تولید داشته اند. بررسی دقیق اطلاعات این شرکتها در بورس نشان می دهد که تنها 19 درصد از شرکتهای این گروه سود خالص بیشتری نسبت به سال 93 بدست آورده اند و 81 درصد آنها با کاهش سود خالص و یا شناسایی زیان مواجه شده اند.  سال مالی شرکتهای صنایع شیمیایی ایران، گلتاش و پاکسان انتهای آذرماه است و به همین دلیل در آذر ماه در دوره 12 ماهه قرار داشته اند.

     

    شرکتهای کربن ایران، لعاب ایران و دوده صنعتی پارس علیرغم پیش بینی سود در 9 ماهه زیان شناسایی کرده اند. در این گروه 5 شرکت با اعلام تعدیل منفی پیش بینی سود سالیانه خود را با توجه به عملکرد 9 ماهه کاهش داده اند و تنها یک شرکت اقدام به افزایش پیش بینی سود سالیانه و اعلام تعدیل مثبت کرده است.

    با این تفاسیر باید گفت صنعتی که روزی نقطه اتکای ما در بخش نفت و انرژی به شمار می رفت این روزها در گرداب بزرگی گرفتار شده و با زیان سنگینی مواجه است که اگر دولتمردان تدبیر و امید توجهی به آن نکنند روزهای بسیار سخت تری را در پیش دارد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار (http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها