عصر خودرو

قائم مقام وزیر ارتباطات اعلام کرد

مبادلات تجاری ایران با ترکیه و روسیه در حال افزایش است

عصر بازار- قائم مقام وزیر ارتباطات و فناوری اعلام کرد که مبادلات تجاری ایران با ترکیه و روسیه در حال افزایش است.

مبادلات تجاری ایران با ترکیه و روسیه در حال افزایش است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، مهدی محتشمی امروز در جلسه سرعت بخشی به صادرات غیرنفتی در ساری گفت: جمهوری اسلامی ایران با 60 کشور کمیسیون همکاری مشترک اقتصادی دارد که این فعالیت در 9 وزارتخانه اقتصادی تقسیم شده است.

    وی افزود: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مسئولیت همکاری اقتصادی با هفت کشور همچون روسیه، ترکیه، اندونزی، مالزی، فیلیپین و... را بر عهده دارد.

    قائم مقام وزیر ارتباطات و فناوری با اشاره به استقبال کشورهای خارجی از ایران در زمینه توسعه ارتباطات تجاری تصریح کرد: امروز صف ورود مسئولان رده بالای کشورهای مختلف به ایران برای ارتباط تجاری افزایش یافته است.

    وی با اشاره به شیطنت‎های برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس در ایجاد اخلال در روابط با ایران افزود: امیدواریم بتوانیم ارتباط با کشورهای حاشیه خلیج فارس را عادی سازی کنیم، زیرا این منطقه از نظر سیاسی و استراتژیکی برای ایران حائز اهمیت است.

    محتشمی با اشاره به این سند توسعه ششم و سند اقتصاد مقامتی دو سند پیشرفت کشور است، اظهار کرد: توجه به توسعه صادرات در این حوزه یک ضرورت است و دولت معتقد است که باید با رونق بخش خصوصی بتوانیم به اهداف این دو سند دست پیدا کنیم.

    وی با بیان اینکه انجام ارتباطات خارجی به صورت متمرکز از تهران پاسخگوی استقبال کشورها نیست، افزود: استان‌ها باید برای پیشبرد روابط و تجارت خارجی استان‌ها با تمام توان وارد شوند.

    قائم مقام وزیر ارتباطات و فناوری با اشاره به ضرورت تامین زیر ساخت‌های لازم در توسعه صادرات عنوان کرد: بخشی از این اقدامات همچون تسهیل در امور گمرکی بر عهده دولت است.

    وی عنوان کرد: یکی از اقدامات در توسعه صادرات توسعه حمل و نقل است و کشور روسیه با اختصاص مبالغ قابل توجه در توسعه حمل و نقل نیز وارد شده است.

    محتشمی گفت: درباره مسائل بانکی موافقت‌نامه‌هایی با ترکیه و روسیه صورت گرفته است تا همه بانک‌های عامل در توسعه صادرات فعال شود و اکنون بانک مرکزی و بانک‌های تجاری به دنبال افزایش ارتباطات با بانک‌های خارجی هستند.

    وی ادامه داد: موافقتی برای تسهیل صدور روادید با روسیه ایجاد شده و این موضع حل شده است.

    محتشمی با اشاره به انعقاد هشت سند بسیار مهم ایران و روسیه، عنوان کرد: سه موضوع انرژی در نفت و گاز، صنعت و کشاورزی در روابط ایران با روسیه مهم است.

    وی افزود: در موضوع انرژی و نفت و گاز همکاری چهار جانبه بین این و روسیه و دو کشور دیگر منعقد شده و اقداماتی برای افزایش قیمت نفت در حال انجام است.

    قائم مقام وزیر ارتباطات و فناوری با بیان اینکه روسیه 500 میلیارد دلار واردات کشاورزی دارد، افزود: اکنون 19 شرکت ایرانی مجوز گرفتند تا کالا و محصولات خود همچون محصولات لبنی و مرغ را به بازار روسیه صادر کنند.

    محتشمی تصریح کرد: از روسیه خواسته شده در حال حاضر نسبت به کاهش تعرفه صادرات اقدام کند تا بازرگانان ایرانی بتوانند با کشورهای صادرکننده به روسیه رقابت کنند.

    وی با اشاره به تحریم هایی که برای روسیه اعمال شد، بیان کرد: تحریم ترکیه از سوی روسیه برای روسیه نیز مسائل و مشکلاتی داشت و با وجود این مشکلات، روسیه هیچگاه راضی به استفاده از کالاهای ترکیه نیست و نظارت شدیدی در کنترل و ورد کالای ترکیه به کشور خود دارد.

    قائم مقام وزیر ارتباطات و فناوری گفت: روابط ایران با روسیه یه روابط استراتژیک است و باید از این بازار 450 میلیارد دلاری بهره ببریم.

    وی ادامه داد: اگر قرار است به توسعه صادرات بپردازیم باید استانها با تمام قدرت و توان وارد شوند و دولت، نهایت کمک را برای توسعه صادرات استان‌ها انجام می دهد.

    محتشمی گفت: روس‌ها اخیرا تصمیم گرفتند 16 تا 20 میلیارد دلار روابط تجاری که با کشورهای خلیج فارس انجام می شد را از طریق مرز خشکی ایران انجام دهند که این اقدام سهم خوبی در ترانزیت کالا خواهد داشت.

    وی اظهار کرد: تجارت یک بعد از سیاست خارجی است و سرمایه گذاری‌ها بخش مهمی از تجارت خارجی به شمار می رود و بخش خصوصی ترکیه آمادگی سرمایه گذاری مشترک با بخش خصوصی ایران را دارد.

    وی با بیان اینکه یخ روابط ایران و ترکیه درحال آب شدن است، افزود: دولت مصمم است توانایی استان‌ها را در توسعه روابط خارجی و سرمایه گذاری دخیل کند.

    محتشمی با بیان اینکه دو برابر شدن صادرات گاز به ترکیه پیگیری می شود، گفت: با ایجاد روابط حسنه با کشور آذربایجان 250 میلیون دلار از دارایی‌های ایران در این کشور آزاد شد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار (http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو