عصر خودرو

هفتمین روز قرمز بازار

عصر بازار: بورس تهران دیروز برای هفتمین روز پیاپی ریزش شاخص را تجربه کرد. در حالی که روز یکشنبه از سرعت افت بازار کاسته شده بود و معامله‌گران امیدوار بودند یک بازگشت موقت در بازار شکل بگیرد اما بار دیگر بازار با کاهش شدید مواجه شد و شاخص با کاهش ۸/ ۰ درصدی معادل ۵۳۶واحد به رقم ۶۶هزار و ۴۴۱واحد رسید تا زیان معامله‌گران در موج اخیر کاهش شاخص به بیش از ۴درصد برسد.

هفتمین روز قرمز بازار
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، در بازار دیروز همچنان بازار با فروش‌های هیجانی معامله‌گران مواجه بود. گزارش‌های نامناسب سه ماهه شرکت‌ها و نبود نقدینگی در بازار موجب تداوم افت شده است. در بازار دیروز شمار قابل ملاحظه‌ای از نمادهای متوقف بازگشایی شد که در این میان بازگشایی بانک‌هایی نظیر تجارت با افت قیمت همراه شد. در تحولات اقتصادی مهم دیروز بانک مرکزی تورم را 6/ 15 درصد اعلام کرد. براساس اعلام بانک مرکزی شاخص مذکور در تیرماه 1394 نسبت به ماه مشابه سال قبل معادل 2/ 14 درصد افزایش داشته است. این در حالی است که مرکز آمار ایران، نرخ تورم در 12ماه منتهی به تیرماه سال جاری را 1/ 14 درصد اعلام کرده بود.  همچنین براساس اعلام مرکز آمار، نرخ تورم نقطه به نقطه 8/ 12 درصد (تیر 94 نسبت به تیر 93)و نرخ تورم ماهانه یعنی 31 روز منتهی به آخر تیر در مقایسه با 31 روز منتهی به خرداد 94 معادل 2/ 1 درصد برآورد شده است.

    دیروز همچنین بانک‌ مرکزی در بخشنامه‌ای، بانک‌ها را از ارائه هرگونه تضمین برای ضمانت بازپرداخت تسهیلات و تعهدات مربوط به شرکت‌های تابعه و متقابلا از پذیرش تضمین سایر بانک‌ها و موسسات اعتباری نیز برای ضمانت بازپرداخت منابع تخصیصی منع کرد.

    در بازار دیروز معامله‌گران در بازگشایی بازارهای جهانی ادامه کاهش قیمت نفت و مواد خام را شاهد بودند. با ادامه کاهش بهای سنگ‌آهن شرایط دشوار شرکت‌های معدنی بیش از پیش رو به وخامت گذاشته است. دیروز عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی از ورود این کمیسیون برای تعیین دستوری قیمت محصولات معدنی خبر داد و گفت: تعیین دستوری قیمت محصولات معدنی به ویژه گندله آهن و زیر سوال بردن مکانیزم عرضه و تقاضا در بورس کالا سبب شد کمیسیون صنایع و معادن مجلس به‌صورت جدی‌تر وارد عمل شود.

    در گروه حمل‌ونقل‌، دیروز مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: با وجود اینکه شرکت‌های کشتیرانی ایران از لیست تحریم‌ها خارج شده‌اند هنوز کشتی‌های ما نمی‌توانند به بنادر برخی کشورها وارد شوند و برای بارگیری‌ کالا اقدام کنند. محمدحسین داجمر در گفت‌وگو با «ایسنا»، اظهار کرد: در چند هفته‌ اخیر و بعد از توافقات هسته‌ای شاهد ورود کشتی‌های خارجی به بنادر ایران به ویژه بندرعباس، هستیم. وی افزود: با توجه به اینکه بسیاری از کشورها در دوران تحریم ورود به بنادر ایران را برای کشتی‌های خود تحریم کرده بودند بعد از توافقات هسته‌ای، بنادر ایران را از لیست تحریم‌هایشان خارج کردند ولی هنوز کشتی‌های ما نمی‌توانند به بنادر برخی کشورها وارد شوند و برای بارگیری‌ کالا اقدام کنند.

    مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران گفت: یکی از مهم‌ترین مواردی که بعد از لغو تحریم‌ها شاهد آن خواهیم بود، برداشتن محدودیت‌های بانکی است که با این اقدام طبیعی است بسیاری از مشکلات کشتیرانی‌ها برطرف می‌شود و با توجه به مبادلات پولی، میزان بارگیری‌ها و به دنبال آن مبادلات اقتصادی افزایش می‌یابد. داجمر اظهار کرد: با توجه به شرایط دوران تحریم، محدودیت‌هایی برای کشتی‌های ما وجود داشت و این در حالی است که کشتیرانی قبل از تحریم سهم مناسبی از بازارهای بین‌المللی را داشته و سهم قابل توجهی از خطوط کانتینری در کشورهای جنوب مدیترانه را در اختیار داشت که همه این موضوعات به دلیل تحریم‌ها از بین رفته است. در گروه خودرویی رکود بازار خودرو و کاهش تقاضای خرید باعث شد بعد از گذشت چند سال، قیمت برخی خودروها در بازار به زیر قیمت کارخانه برسد به‌طوری که رانا 700 هزار تومان و پژو 206 صندوق‌دار 200 هزار تومان ارزان‌تر از کارخانه در بازار معامله می‌شوند.

    در گروه سیمانی، شرکت سیمان قاین با پیش‌بینی سود 286 تومانی هر سهم دارای قیمت‌های حدود 2369 تومانی هر سهم، جزو 10 سهم گران بورس به‌شمار می‌رود، حمید اقبالیان مدیرعامل این شرکت سوم تیر از موافقت هیات مدیره با افزایش سرمایه، تهیه گزارش توجیهی و اخذ نظر هلدینگ سیمان تامین (مالک 53 درصد سهام «سقاین») خبر داده اما مشخص نکرده بود این تامین مالی از چه محلی و برای چه منظوری انجام خواهد شد. حال طبق اظهارنظر حسابرس و بازرس قانونی (موسسه حسابرسی فراز مشاور) معلوم شده این افزایش سرمایه از محل آورده نقدی و مطالبات حال شده سهامداران و سود انباشته بوده که صرف جبران هزینه‌های سرمایه‌گذاری انجام شده طی سال‌های 90 تا 93 خواهد شد. در گروه سیمانی دیروز مدیرعامل سیمان خزر دلایل تعدیل منفی سنگین این نماد را تشریح کرد. این شرکت بورسی سود سال جاری را تعدیل سنگین و منفی 5/ 76 درصدی داد و مدیرعامل آن دلایل این رویداد ناخوشایند را اعلام کرد.

    منصور قدمی مدیرعامل این شرکت از تعدیل سنگین 23 میلیارد تومانی در این نامه خبر داده (از 542 به 127 ریال) و دلایل آن را اعلام کرده است. وی با اشاره به اطلاعات و عملکرد واقعی سه ماه اول و پیش‌بینی تا پایان سال 94 این شرکت، درباره علل کاهش EPS نسبت به EPS پیش‌بینی اولیه سال جاری توضیحاتی به شرح ذیل داده است. براین اساس به‌رغم تولید کلینکر بیش از بودجه مصوب در سه ماه اول، به‌دلیل کاهش تقاضا تولید سیمان به میزان 33 درصد کاهش یافته و مازاد کلینکر ناشی از کاهش میزان فروش، در محوطه کارخانه دپو شده است.

    به دلیل کاهش تقاضای خرید سیمان در سه ماه اول تناژ فروش به میزان 36 درصد نسبت به بودجه مصوب انحراف منفی داشته است. با توجه به کاهش تقاضای خرید سیمان و رقابت بین تولیدکنندگان سیمان، این شرکت نیز ناچار به اعطای تخفیفات تا میزان 22 درصد شده است. در نهایت با توجه به کلیه موارد مطرح شده، منجر به کاهش EPS پیش‌بینی شده اولیه سال 94 از مبلغ 542 ریال به مبلغ 127 ریال شده است.   در این گروه همچنین دبیر انجمن سیمان با بیان اینکه فعلا افزایش قیمت سیمان در دستور کار قرار ندارد از اعمال قوانین جدید تولید و صادرات سیمان از 15 مرداد ماه خبر داد.

    عبدالرضا شیخان در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، با اشاره به اینکه قرار است از 15 مردادماه کارخانه‌های سیمان تولید خود را براساس نیاز بازار داخل انجام دهند، اظهار کرد: به شرط تامین نیاز داخلی مابقی تولیدات کارخانه‌ها صادر خواهد شد. وی با بیان اینکه در کنار این، کارخانه‌هایی که به بازارهای هدف صادراتی نزدیک هستند باید اولویت خود را صادرات قرار دهند، افزود: این امر باعث می‌شود تا واحدهایی که امکان صادرات سیمان ندارند تمرکز خود را بر تامین نیاز داخلی قرار دهند.

    دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان با اعلام اینکه فعلا افزایش قیمت سیمان در دستور کار قرار ندارد، گفت: قرار است در آینده قیمت سیمان براساس عرضه و تقاضا تعیین شود و سازمان حمایت هم نظارت‌های لازم را بر بازار داشته باشد. شیخان اضافه کرد: شرط اجرایی شدن این هدف بهبود وضعیت و منطقی شدن بازار عرضه و تقاضای سیمان است. وی با اشاره به اینکه به‌صورت کلی نیاز داخلی کشور 52 میلیون تن سیمان است، گفت: بازار صادراتی ما هم حدود 11 تا 13 میلیون تن اعلام شده است.


    Read more: http://www.donya-e-eqtesad.com/news/904956/#ixzz3hChTryY1

    برچسب ها