عصر خودرو

مدیرعامل بورس کالای ایران در مراسم انتشار اوراق سلف تیرآهن مطرح کرد؛

اوراق سلف، مسیری جدید برای تامین مالی صنعت فولاد

عصر بازار- با انتشار اوراق سلف موازی تیرآهن شرکت ذوب آهن اصفهان در بورس کالای ایران، مسیری جدید برای تامین مالی صنعت فولاد کشور معرفی شده است.

اوراق سلف، مسیری جدید برای تامین مالی صنعت فولاد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس کالای ایران، مراسم انتشار اوراق سلف موازی تیرآهن به منظور تامین مالی شرکت ذوب آهن اصفهان امروز با حضور مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران، مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان، مدیرعامل تامین سرمایه امین و مدیرعامل شرکت کارگزاری امین آوید در شرکت بورس کالا برگزار شد.

    مدیر عامل بورس کالای ایران با قدردانی از همکاری شرکت های ذوب آهن، تامین سرمایه امین و کارگزاری امین آوید برای تحقق تامین مالی صنایع از طریق بورس کالای ایران، گفت: ذوب آهن اصفهان از اصلی ترین عرضه کنندگان در بورس کالای ایران است و امروز برای نخستین بار تامین مالی یکساله این شرکت با انتشار اوراق سلف موازی تیرآهن انجام می شود تا مسیری جدید برای تامین مالی صنعت فولاد کشور از طریق بازار سرمایه باز شود.  

    دکتر حامد سلطانی نژاد افزود: کالایی که امروز پشتوانه اوراق سلف قرار گرفته، یکی از بهترین و با کیفیت ترین محصولات فولادی در ایران و منطقه است؛ این کالا نقد شوندگی بالایی دارد و کسانی که این اوراق را خریداری می کنند و قصد تحویل محصول در زمان سررسید را دارند، می توانند از دریافت کالاهای خود از سوی ذوب آهن مطمئن باشند.

    دکتر سلطانی نژاد افزود: اوراق سلف ذوب آهن اصفهان در هیات پذیرش به مبلغ 250 میلیار تومان به منظور تامین سرمایه در گردش این شرکت تصویب شده است و امروز در مرحله اول شاهد انتشار 150 میلیارد تومان از اوراق هستیم.

    وی اظهار داشت: ارزش هر قرارداد سلف، یک تن تیرآهن14 و کل حجم عرضه اوراق حدود 111 هزار تن است؛ همچنین نرخ سودی که برای این اوراق در سررسید درنظر گرفته شده حداقل 24درصد و حداکثر 27 درصد خواهد بود. ضمن این که شرکت تامین سرمایه با توجه به تعهدی که در پذیره نویسی دارد، نرخ 23 درصد روز شمار را برای این اوراق تعهد کرده است.

    کارایی گواهی سپرده کالایی در صنعت فولاد

    مدیرعامل بورس کالای ایران در ادامه به گواهی سپرده کالایی اشاره کرد و گفت: امروز فعالان صنعت فولاد شاهد یک یا دوبار عرضه محصولات فولادی طی هر هفته در بورس کالا هستند که برای تشکیل بازاری مستمر و روزانه برای کشف هر چه بهتر قیمت ها، نیاز به اوراق بهادار سازی معاملات کالاها از جمله فولاد داریم تا این اوراق مبتنی بر کالا هر روز مانند سهام شرکت ها در بورس اوراق بهادار مورد معامله قرار گیرد.

    دکتر سلطانی نژاد ادامه داد: گواهی سپرده کالایی همان ابزاری است که سال ها در بورس فلزات لندن بر روی فلزات غیر آهنی انجام شده و ما نیز امروز در راستای توسعه این بازار در حرکت هستیم.

    به گفته وی، برای مثال شرکت ذوب آهن اصفهان می تواند براساس موجودی انبارش - که این انبار باید مورد پذیرش بورس کالا قرار گیرد- گواهی سپرده کالایی منتشر کند و به نوعی موجودی راکد انبارهایش را نقد کند. همچنین مزیت دیگر گواهی سپرده کالایی، کمک به تامین مالی شرکت هاست به طوریکه در آینده می توان از گواهی سپرده کالایی به جای تضامین در انتشار اوراق سلف موازی استفاده کرد.

    مدیرعامل بورس کالای ایران در پایان گفت: امیدوار هستم با گسترش تامین مالی از طریق ابزارهای مالی، به سمت اقصاد بازار محور حرکت کنیم؛ موضوعی که مورد تاکید مسئولان نظام هم قرار دارد چرا که سیستم بانکی کشور به تنهایی پاسخگوی تامین مالی صنایع نیست و اگر می خواهیم اقتصاد شکوفایی داشته باشیم، باید به سمت اقتصاد مبتنی بر بازار حرکت کنیم.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار (http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها