عصر خودرو

رییس سازمان توسعه و تجارت ایران:

ارزهای صادراتی ۲۲۸۶ صادرکننده بازگشت

عصر بازار- رییس سازمان توسعه و تجارت ایران گفت: تعداد صادرکنندگانی که تا پایان مرداد ماه امسال ۱۰۰ درصد تعهدات ارزی خود را ایفا کرده‌اند ۲۲۸۶ نفر است.

ارزهای صادراتی ۲۲۸۶ صادرکننده بازگشت
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایبِنا، بانک ‌مرکزی چندی پیش اعلام کرده بود که 27 میلیارد یورو ارز از سوی بخش خصوصی به کشور بازنگشته است و حالا در تازه ترین خبر از سوی رییس کل بانک مرکزی اعلام شد: صادرکنندگان بیش از 8 میلیارد دلار از تعهدات ارزی 27 میلیارد دلاری ایفانشده شان، مربوط به پروانه‌های صادراتی سال‌های 1397 - 1398 خود را به تدریج به چرخه اقتصاد کشور آورده و مانده تعهدات آنها به حدود 19 میلیارد دلار کاهش یافته است.

    در همین باره حمید زادبوم معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت می گوید: تاکنون 35 میلیارد یورو ارز به کشور بازگشته است و این امر نشانگر بازگشت 68 درصدی ارز صادراتی به چرخه اقتصادی کشور است.

    وی به خبرنگار ایبِنا گفت: بازگشت ارز صادراتی به چرخه اقتصادی هر کشوری به طور قطع در توسعه اقتصادی آن تاثیرگذار است و در واقع جریان رفت و آمد ارز مانند گردش خون در رگ هاست.

    زادبوم همچنین با اشاره به اینکه 21 هزار و 254 نفر صادرکننده در مدت زمانی 22 فروردین 97 تا فروردین 99 ارز خود را به اقتصاد کشور بازگرداندند، تصریح کرد: تعداد صادرکنندگانی که تا پایان مرداد ماه امسال 100 درصد تعهدات ارزی خود را ایفا کرده‌اند 2286 نفر صادرکننده بود که این رقم در بازه زمانی فروردین تا تیرماه، 2014 نفر بود.

    رییس سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه تراز پرداختی و تراز تجاری دو شاخص مهم در اقتصاد است، تاکید کرد: تراز پرداختی همان ورود و خروج ارز است که کشورها نیز به دنبال متعادل سازی آن هستند چرا که اگر دچار کسری شوند باید به فکر تامین ارز از منابع دیگر باشند. مانند تراز تجاری که اگر برابر یا حتی مثبت باشد نیز به سود اقتصاد کشور خواهد بود.

    وی با تاکید بر اینکه روند بازگشت ارز صادراتی به چرخه اقتصادی بهبود یافته و صادرکنندگان بیشتری این قانون را رعایت کردند، گفت: 3225 نفر صادرکننده تعهدات ارزی خود را بین یک تا 99 درصد ایفا کرده‌اند که 19 درصد از تعداد کل صادرکنندگان بوده و 53 درصد از میزان صادرات و همچنین 54 درصد از میزان بازگشت ارز حاصل از صادرات را به خود اختصاص داده‌اند.

    برچسب ها