عصر خودرو

قیمت‌های پایه جدید با جهت‌گیری کاهشی عنوان شد

تب افت قیمت‌های جهانی به بازار داخلی سرایت کرد

عصر بازار: احتمال کاهش قیمت‌های پایه که در افت نرخ پلیمرها در بازار خودنمایی می‌کرد محقق شد تا جایی که قیمت‌های جدید را می‌توان یکی از ضعیف‌ترین نرخ‌ها در ماه‌های گذشته برشمرد، زیرا افت شدیدی را به دلیل کاهش قیمت‌های جهانی نشان می‌دهد. با توجه به این اوضاع از یک سو کاهش قیمت‌ها در بازار و از سوی دیگر رشد حجم معاملات می‌تواند یکی از خروجی‌های بازار باشد.

تب افت قیمت‌های جهانی به بازار داخلی سرایت کرد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، قیمت‌های پایه جدید محصولات پتروشیمی در ابتدای روز دوشنبه و همزمان با زمان مقرر آن اعلام شد که از کاهش‌های شدیدی حکایت داشت تا جایی که تمامی گریدهای پلیمری با افت نرخ مواجه شدند. این کاهش قیمت‌ها که از 23/ 1 درصد افت تا 21/ 8 درصد کاهش را شامل می‌شد را می‌توان یکی از شدیدترین کاهش قیمت‌های پایه در ماه‌های اخیر به‌شمار آورد.

    این در حالی است که به دلیل این اعلام نرخ، اغلب تولیدکنندگان از عرضه محصولات خودداری کردند و کالاهای محدودی به معامله منتهی شد که باز هم شاهد افت قیمت‌های پیشنهادی و نرخ‌های مورد معامله بودیم. به نظر می‌رسد با توجه به اعلام ریزشی قیمت‌ها، در روزهای پیش رو تغییرات گسترده‌ای در بازار روی دهد.

    این در حالی است که در روز گذشته نیز تا ساعات پایانی فعالیت بازار، بسیاری از فروشندگان از اعلام قیمت خودداری کردند هر چند که خریداران نیز تا مشخص شدن شرایط پیش رو به نظاره خواهند نشست. با توجه به این موارد به نظر می‌رسد از امروز بازار با کاهش قیمت‌ها وارد فاز قدرتمندتری شود.

    در بازار داخلی محصولات پتروشیمی چند روز بود که قیمت‌ها با جهت‌گیری نزولی نوسان می‌کردند هرچند که برخی جرقه‌های افزایش قیمت نیز دیده می‌شد. البته با توجه به انتظار بازار برای افت قیمت‌های پایه روند ریزشی نرخ‌ها شتاب بیشتری به خود گرفت تا در ضعف شدید تقاضا، بازار کاهش شدیدی را تجربه کند. البته افت حجم معاملات در بورس کالا تاکنون به ضعف موجودی انبارها منتهی شده که همین چند جرقه رشد قیمت نیز به دلیل ضعف عرضه‌ها به وجود آمد.

    در قیمت‌های پایه جدید شاهد آن بودیم که قیمت دلار با نرخ 3237 تومان محاسبه شده که به نسبت قیمت‌های پیشین 03/ 1 درصد افت نرخ را شاهد است.

    از سویی شرایط سخت بازار داخلی نشان می‌دهد که به قیمت‌های پایین تری نیاز داریم بنابراین هر تلاشی برای کاهش نرخ‌ها می‌تواند برای کل بازار مفید واقع شود. این در حالی است که آمارهای رسمی نشان می‌دهد حجم تولید در صنایع بزرگ پتروشیمی مدتی است که در حال کاهش است که ضعف تقاضا در بازارهای داخلی و بین‌المللی را باید از دلایل اصلی آن برشمرد. از طرفی شرکت‌های بزرگ پتروشیمی از هیچ کدام از صنایع پایین‌دستی و بازار مصرف دائمی خود آن هم در شرایط سخت بازار حمایت نکردند بنابراین وضعیت سخت تولید در صنایع مصرف‌کننده محصولات پتروشیمی به صنایع بزرگ بالادستی نیز سرایت کرد. خروجی تمامی این موارد تاکنون به ضربه خوردن هر دو صنعت منجر شده زیرا حجم تولید در هر دو بخش با کاهش سودآوری محدود شده است.

    عدم تحقق سودآوری پیش بینی شده در سه ماه اول سال جاری برای بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده پلیمرها را می‌توان یکی از خروجی‌های این وضعیت برشمرد.

    مهم‌ترین‌ دلیل کاهش قیمت‌های پایه را باید افت قیمت‌های جهانی محصولات پتروشیمی به شمار بیاوریم. هم‌اکنون مدتی است که قیمت‌ها در بازارهای جهانی به‌صورت محسوسی در مسیر کاهش قرار گرفته است تا جایی که برای بسیاری از کالاها، این افت نرخ بسیار شدیدتر از کاهش قیمت نفت بوده و هست.

    این در حالی است که با توجه به کاهش قیمت مواد اولیه صنایع پتروشیمی همچون خوراک مایع و برخی از الفین‌ها احتمال ریزش بیشتر نرخ‌ها به کمک کاهش قیمت‌های تمام شده نیز وجود دارد که تجمیع این موارد در کل به افت بیشتر بهای پلیمرها منجر خواهد شد.

    در لحظه تنظیم این گزارش قیمت نفت خام آمریکا با شکستن کف قیمتی 48 دلار وارد یک فاز نزولی عمیق‌تر شد و با افت 64/ 0 درصدی به 47 دلار و 83 سنت در هر بشکه رسید. نفت برنت نیز با کاهشی نزدیک به یک درصد به 54 دلار و 10 سنت سقوط کرد که به رغم ثبت رکوردهای بسیار ضعیف، باز هم در مسیر کاهش قیمت‌ها نوسان می‌کند.

    با توجه به این وضعیت ممکن است قیمت‌های جهانی محصولات پلیمری باز هم کاهش یابد بنابراین روزهای سخت بازارهای جهانی محصولات پتروشیمی باز هم ادامه خواهد داشت.

    یکی از دلایل مهم در کاهش قیمت‌های جهانی محصولات پتروشیمی در کنار کاهش قیمت‌های تمام شده، افزایش حجم تولید در بازارهای مصرف مهمی همچون چین است، زیرا این کشور به کمک ذخایر عظیم زغال‌سنگ خود و همچنین تکنولوژی‌های نوین تولید پلیمرها و الفین‌ها از زغال‌سنگ، در حال مقاوم‌سازی اقتصاد خود از محصولات وارداتی هستند.

    البته این استراتژی با رویکرد محدودسازی واردات حتی مواد اولیه تنها به بازار پلیمرها محدود نشده و در بازارهای فلزی نیز شاهد آن هستیم که کاهش شدید قیمت فلزات را نیز باید در این خصوص یادآور شد.

    برچسب ها