عصر خودرو

رونق بورس‌های آسیایی در پی جهش قیمت نفت

عصر بازار- بازارهای سهام آسیایی در معاملات روز جاری تحت تاثیر آمار اقتصادی مثبت آمریکا، بهبود قیمت نفت و سایر کالاها، به روند رشد هفته گذشته ادامه داده و به بالاترین سطح دو ماه گذشته صعود کردند.

رونق بورس‌های آسیایی در پی جهش قیمت نفت
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، شاخص ام اس سی آی بازارهای سهام آسیا اقیانوسیه بجز ژاپن 0.6 درصد رشد کرد و اکنون حدود 80 درصد از ضرری که از ابتدای سال 2016 داشت را جبران کرده است.

    شاخص نیک‌کی 225 ژاپن با نگرانی نسبت به قوی شدن ارزش ین و اقدام معامله گران در سودبری، 0.4 درصد افت کرد. پس از اینکه لی کی‌کیانگ، نخست وزیر چین طرح اقتصادی پنج ساله ای رونمایی کرد که رشد اقتصادی 6.5 تا هفت درصدی و افزایش اندک کسری مالی به سه درصد تولید ناخالص داخلی در سال جاری میلادی را هدف گذاری کرده است، بازارهای چینی اندکی افزایش یافتند. به گفته نائوکی تاشیرو، رییس شرکت "تی اس چاینا ریسرچ"، سرمایه گذاران چینی به هیچ وجه منتظر اعلام تدابیر محرک مالی بیشتری نبودند از این رو بیانیه نخست وزیر چین باعث ناامیدی بازار نشد. شاخص شانگهای کامپوزیت پس از ثبت بزرگترین رشد هفتگی در سه ماه گذشته، 0.5 درصد رشد کرد. این شاخص به دلیل نگرانیها درباره ضعیف‌تر شدن ارزش یوان و تاثیر آن بر خروج سرمایه از ابتدای امسال تاکنون حدود 18 درصد از ارزش خود را از دست داده است. شاخص هانگ سنگ هنگ کنگ 0.1 درصد دچار نزول شد. شاخص اس اند پی/ای اس ایکس 200 استرالیا یک درصد جهش کرد و کسپی کره جنوبی 0.2 درصد رشد کرد. شرکتهای انرژی با ادامه بهبود قیمت نفت یکی از بزرگترین برندگان معاملات روز جاری بودند.

    رهبران چین در هفته‌های اخیر تلاش کرده اند با دادن این پیام که مقامات چینی همچنان ابزارهای لازم برای حفظ رونق اقتصادی و جلوگیری از کندی بیشتر نرخ رشد آن را در اختیار دارند، التهاب بازارهای جهانی را آرام کنند.

    شاخص ام اس سی آی بازارهای سهام جهان روز جمعه به بالاترین سطح دو ماه گذشته صعود کرده و بزرگترین رشد هفتگی از اکتبر را ثبت کرده بود.

    در وال استریت روز جمعه شاخصهای بزرگ سهام مثبت شدند. شاخص استاندارد اند پورز 0.3 درصد افزایش یافت و در 1999.99 واحد بسته شد که نزدیک به مرز روانی بااهمیت 2000 واحد بود. شاخص داوجونز اینداستریال اوریج برای نخستین بار از پنجم ژانویه به بالای 17000 واحد صعود کرد و با 0.4 درصد رشد، در 17006.77 واحد قرار گرفت. شاخص نزدک کامپوزیت 0.2 درصد افزایش یافت.

    وزارت کار آمریکا روز جمعه آماری منتشر کرد که نشان داد 242 هزار شغل در فوریه ایجاد شده است و این رقم بالاتر از 190 هزار شغل جدید مورد پیش بینی اقتصاددانان بود.

    بر اساس گزارش رویترز، این آمار بدنبال آماری منتشر شد که از نشانه‌های احیای بخش تولید آمریکا حکایت داشت و نگرانیها نسبت به اینکه اقتصاد این کشور تحت فشار نفت ارزان و دلار قوی‌تر به سوی رکود حرکت می‌کند را تخفیف داد. به گفته استراتژیست شرکت سومیتومو میتسویی، آمار اشتغال کمک کرد بدبینی فوق العاده نسبت به اقتصاد آمریکا کمتر شود و روشن شدن دورنمای اقتصادی این کشور از دارایی‌های پرریسک مانند سهام حمایت کرد.

    از سوی دیگر متوسط دستمزد ساعتی آمریکا پس از رشد 0.5 درصدی در ژانویه، به میزان 0.1 درصد در فوریه کاهش یافت و احتمال انتظار طولانی‌تر بانک مرکزی آمریکا برای تصویب دور بعدی افزایش نرخهای بهره را تقویت کرد. در نتیجه بازارها اکنون روی یک دور افزایش نرخهای بهره تا پایان امسال حساب می‌کنند و احتمال افزایش نرخها در نشست مارس این بانک را بعید می‌دانند.

    بازده اوراق خزانه 10 ساله آمریکا روز جمعه به 1.902 درصد افزایش یافته بود اما همچنان پایین سطح 2.25 درصد است که در دسامبر زمانی که نخستین افزایش نرخهای بهره تصویب شد، مشاهده شده بود. این امر جذابیت دلار در برابر ارزهای دیگر را محدود کرد. شاخص دلار در برابر سبدی از شش ارز بزرگ به 97.019 واحد اُفت کرد که پایین‌ترین سطح دو هفته گذشته بود و آخرین بار در 97.349 واحد ایستاد.

    یورو روز جمعه به 1.1043 دلار صعود کرد و آخرین بار 1.0992 دلار معامله شد. ارز واحد اروپایی با انتظارات گسترده برای تصویب تدابیر محرک مالی جدید در نشست سیاستگذاری روز پنج شنبه بانک مرکزی اروپا، تحت فشار قرار گرفته است. ارز ژاپن تغییر چندانی در برابر دلار نداشت و 113.88 ین معامله شد.

    قیمت نفت پس از رشد حدود 10 درصدی در هفته گذشته، به بالاترین سطح سه ماه گذشته صعود کرد. روند احیای قیمت نفت به مدد آمار اشتغال مثبت آمریکا، کاهش شمار دکلهای نفتی فعال تولیدکنندگان آمریکایی و احتمال توافق تولیدکنندگان بزرگ برای محدود کردن اشباع عرضه ادامه پیدا کرده است. بهای معاملات نفت برنت به 39.50 دلار در هر بشکه رسید که بالاترین قیمت از اواسط دسامبر بود. نفت خام آمریکا با 71 سنت افزایش، 36.63 دلار در هر بشکه معامله شد.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار (http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها