عصر خودرو

در سمینار تامین مالی صنعت آب و برق مطرح شد:

در صندوق پروژه ها، کمبود مالی باعث لغو پروژه نمی‌شود

عصر بازار- روز گذشته سمینار تامین مالی در صنعت آب و برق در محل شرکت سپرده گذاری مرکزی به همت مرکز مالی ایران و شرکت مشاور سرمایه گذاری آرمان آتی برگزار شد. در این سمینار روش های نوین تامین مالی صنایع آب و برق با تمرکز بر صندوق پروژه ها بیان شد.

در صندوق پروژه ها، کمبود مالی باعث لغو پروژه نمی‌شود
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار»، امیرتقی خان تجریشی، مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه گذاری آرمان آتی در این سمینار گفت: اکنون ایران، کشوری در حال توسعه است و از خصوصیات بارز هر کشور در حال توسعه ، نیاز شدید به منابع مالی جهت سرمایه‌گذاری و تولید است. با درنظر داشتن سند چشم انداز 20 ساله که کسب جایگاه اول اقتصادی منطقه خاورمیانه و غرب آسیا را هدف‏گذاری کرده است، لزوم توجه بیشتر به مسائل تأمین مالی به‌عنوان یکی از ارکان کلیدی راه‏اندازی پروژه‌های توسعه‏ای در کشور غیر قابل انکار است.
    او افزود: در حال حاضر با محدودیت های پیش‏رو و تنگناهای بین‏المللی و همچنین نیاز بنگاه ها به ایجاد موقعیت رقابتی بیشتر در بازار در کنار افزایش نرخ ارز، تامین مالی از محل منابع داخلی بیشتر از گذشته احساس می‏شود.
    تجریشی خاطرنشان کرد: فرآیند توسعه سیستم مالی ایران سه مرحله دارد. در مرحله اول سیستم مالی محدود به بازار پول بود. هم اکنون به دلیل ضعف قوای تسهیلات دهی بانک ها، باید سیستم مالی برخوردار از بازار پول و سرمایه جایگزین شود و در نهایت به نقطه ای برسیم که سیستم مالی برخورد از بازار پول، سرمایه و اطمینان را داشته باشیم.
    این کارشناس بازار سرمایه افزود: یکی از روش های نوین تامین مالی، تامین مالی از طریق صندوق پروژه است. صندوق پروژه، نهاد مالی است که با اخذ مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار تأسیس شده و به جمع آوری سرمایه از عموم و تخصیص آن به سرمایه گذاری در ساخت و تکمیل پروژه معین اشاره شده در اساسنامه صندوق، می پردازد. هدف از تأسیس این صندوق‌ها استفاده از فرصت‌های سرمایه‌گذاری موجود در بازار سرمایه برای کمک به پیشبرد تامین مالی پروژه‌ها و استفاده از فرصت‌های سرمایه‌گذاری موجود در این پروژه‌ها برای عموم سرمایه‌گذاران است.
    به گفته مدیرعامل شرکت آرمان آتی در این روش مدت پذیره نویسی کم می شود، به ثبت تغییرات سرمایه نزد مرجع ثبت شرکت ها نیازی نیست. ریسک پروژه کنترل می شود و امکان بهره مندی از مزایای مالیاتی صندوق وجود دارد. همچنین هیچگاه پروژه به دلیل کمبود منابع مالی لغو نمی شود.

    تجریشی در ادامه این سمینار به شروط اساسی موفقیت صندوق پروژه اشاره کرد و گفت: برای موفقیت این صندوق ها ابتدا باید قراردادهای تامین مالی (استفاده از روشهای تعریف شده برای تأمین مالی صندوق) صورت بگیرد. سپس قراردادهای پیش خرید محصولات off-takersانجام شود.
    او افزود: رعایت استانداردهای مدیریت پروژه و تأمین مالی پروژه نیز از مهم ترین پیش نیازهای موفقیت این صندوق هاست که باید در کنار پوشش دهندگان ریسک اعم از ریسک نوسانات ارز، ریسک نوسانات قیمت مواد اولیه، ریسک نوسانات قیمت محصولات پوشش نوسانات قیمت انرژی مورد توجه قرار بگیرد.
    مدیرعامل آرمان آتی خاطرنشان کرد:در صورت ناموفق بودن تأمین مالی عمومی پروژه ها ریسک انتشار مجدد (Reissue Risk) ایجاد شده و ناشر برای سایر پروژه ها امکان تأمین مالی عمومی را از دست خواهد داد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار (http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها