عصر خودرو

اونس از قله ۱۳ ماهه هم فراتر خواهد رفت؟

خوش‌بینی به رکورد نحس طلا

عصر بازار- اونس طلا که هفته گذشته با ۳ درصد رشد به بالاترین قیمت در ۱۳ ماه گذشته رسید، همچنان با خوش‌بینی سرمایه‌گذاران خرد و کارشناسان حرفه‌ای روبه‌رو است.

خوش‌بینی به رکورد نحس طلا
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، ثبت قیمت 1259 دلار که رشد ارزش طلا از ابتدای سال 2016 را به بیش از 18 درصد رسانده باعث شده اکثر حاضران و ناظران بازار انتظار ادامه رشد قیمت در روزهای آینده را داشته باشند. این در حالی است که داده‌های خوب از اقتصاد آمریکا روز جمعه بهای اونس را کاهش داد. در آخرین نظرسنجی پایگاه اینترنتی کیتکو از مخاطبان، 1254 نفر شرکت کرده‌اند که از این میان، 1047 پاسخ‌دهنده معادل 83 درصد، افزایش و 121 نفر معادل 10 درصد، کاهش قیمت‌ها را در هفته جدید کاری پیش‌بینی کرده‌اند. 86 نفر معادل 7 درصد هم نظری خنثی داشته‌اند. در نظرسنجی از کارشناسان هم 19 نفر شرکت کرده‌اند که از این میان، 10 نفر معادل 53 درصد، افزایش و 4 نفر معادل 21 درصد، کاهش قیمت‌ها را پیش‌بینی کرده‌اند. 5 کارشناس معادل 26 درصد نیز نظری خنثی داشته‌اند.

    خوش‌بینی سرمایه‌گذاران خرد از ابتدای سال جدید میلادی تاکنون تغییری نکرده است، با این همه روند جالبی که قابل تشخیص است اینکه با تداوم افزایش قیمت‌ها، تحلیلگران افزایشی بیشتر و بیشتری خود را از بازار کنار می‌کشند؛ چراکه به باور برخی فلز زرد خریدهای بیش از اندازه‌ای را تجربه کرده است. جرج گرو، مدیر موسسه «مدیریت ثروت آر‌بی‌سی» می‌گوید: «در مقطعی، بازار باید این حرکت را هضم کند.» با این همه او می‌افزاید که با وجود خطر تثبیت قیمت‌ها در کوتاه‌مدت، روند درازمدت همچنان افزایشی است؛ چراکه صندوق‌های پوشش ریسک به خرید طلا ادامه می‌دهند: «طلا تا این مقطع از سال، بهترین عملکرد را در میان دیگر سرمایه‌ها داشته و این امر توجه زیادی را به این کالا جلب کرده است.»

    رونالد پیتر استوئفرل، مدیر صندوق در موسسه «اینکرمنتوم‌ای جی» می‌گوید که روند طلا در درازمدت قطعا افزایشی است چراکه بازار کاملا تحت‌تاثیر عوامل افزایشی است، با این حال، او می‌افزاید در مورد روند کوتاه‌مدت خنثی است؛ زیرا خریدهای اخیر بسیار زیاد بوده است. اما دیگر کارشناسان درباره روند کوتاه‌مدت هم افزایشی هستند. آنها عمدتا به اخبار فنی بنیادین توجه می‌کنند. آدام باتن، استراتژیست ارزی «فارکس لایو» می‌گوید: «تصویر فنی طلا تقریبا بی نقص است و باید دید بعد از این چه خواهد شد. همه عوامل به نفع طلا عمل می‌کنند و طلا هم دقیقا همان رفتاری را دارد که باید داشته باشد.» بارت ملک، رئیس بخش استراتژی کالا در موسسه «تی دی سکیوریتیز» متذکر می‌شود که طلا در مسیر رسیدن به نرخ هدف 1300 دلار است که معامله‌گران از ابتدای سال به آن چشم داشته‌اند. او می‌گوید: «دلایل زیادی وجود دارد که فکر کنیم اونس از مرز 1300 دلار خواهد گذشت.» اونس که هفته گذشته به دو هفته افت خود پایان داد و بر قله 13 ماهه ایستاد در صورت ادامه اثرگذاری عوامل افزایشی ممکن است به رفتن به کانال 1400 دلار در انتهای سال هم فکر کند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار (http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها