عصر خودرو

مدیرعامل کارگزاری بانک کشاورزی در سمینار اسناد خزانه مطرح کرد

بازارگردانی مکانیزه اسناد خزانه از فردا

عصر بازار- مدیرعامل کارگزاری بانک کشاورزی گفت: از فردا (دوشنبه) کلیه سفارش‌های خرید و فروش بازارگردانی اسناد خزانه به روش مکانیزه یا خودکار انجام خواهد شد.

بازارگردانی مکانیزه اسناد خزانه از فردا
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار»، حسین خزلی خرازی در سمینار تخصصی اسناد خزانه اسلامی با اشاره به اینکه کارگزاری بانک کشاورزی وظیفه بازار گردانی اسناد خزانه را دارد، افزود: در بهترین سال مالی بورس ایران یعنی سال 92 تنها 30 درصد ارزش بازار جا‌به‌جا شده که این مورد در بورس‌های جهانی 120 درصد است. البته در برخی از سال‌ها این میزان به 450 درصد هم رسیده است. بنابراین به نظر می‌رسد نقدشوندگی بورس ما نسبت به دنیا پایین باشد که می‌توان با بازارگردانی این میزان از نقدشوندگی را افزایش داد.
    این مقام مسئول بیان کرد: کارگزاربازارگردان معامله‌گری است که با اخذ مجوز لازم با تعهد به افزایش نقدشوندگی و تنظیم عرضه ‌و ‌تقاضای اوراق بهادار معین و تحدید دامنة‌ نوسان قیمت آن، به دادوستد اوراق می‌پردازد. همچنین بازارگردان در کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا شرکتی است که آمادگی دارد تا سهام و سایر اوراق بهادار را بصورت پیوسته و منظم، در قیمت‌های اعلام شده خرید و فروش کند.
    به گفته مدیرعامل کارگزاری بانک کشاورزی از فردا کلیه سفارش‌های خرید و فروش بازارگردانی به روش مکانیزه یا خودکار انجام خواهد شد.
    وی به اهداف بازارگردانی اشاره و ادامه داد: اهداف بازارگردان ایجاد اطمینان برای خریدار و فروشنده اوراق نسبت به نقدشوندگی، کنترل قیمت ورقه بهادار در یک محدوده معین و جلوگیری از نوسانات شدید قیمتی، کاهش هزینه های معاملاتی از طریق کاهش شکاف قیمتی خرید و فروش و تثبیت نقدینگی در بازار سرمایه است.
    خزلی خرازی انواع روش‌های بازارگردانی را بر مبنای سفارش و مظنه تقسیم و اضافه کرد: أخذ مجوز فعالیت بازارگردانی، دسترسی به سامانه معاملاتی (ایستگاه معاملاتی)، منابع مالی لازم (کفایت سرمایه)، موجودی اوراق برای انجام سفارشات فروش، دانش و تخصصی بازارگردانی یا الگوریتم مناسب و تحلیل بنیادین و تکنیکال از اوراق موضوع بازارگردانی از بایسته‌های این کار است.
    مدیرعامل کارگزاری بانک کشاورزی در خصوص کسب درآمد توسط بازارگردان نیز یادآور شد: بازارگردانان می‌توانند با استفاده از تفاوت قیمت خرید و فروش ، کارمزد دریافتی بعنوان کارگزار، کسب دانش معاملات الگوریتمی برای شناسایی آربیتراژ قیمتی و دریافت اطلاعات ویژه از اوراق موضوع بازارگردانی برای تعیین  ارزش ذاتی درآمد کسب کنند.
    این مقام مسئول در تشریح بازارگردانی مبتنی بر حراج نیز گفت: قیمت‌های پیشنهادی در این سفارش‌ها باید در دامنة مجاز نوسان باشند. همچنین باید تفاوت بین کمترین قیمت خرید در سفارش‌های خرید و بیشترین قیمت فروش در سفارش‌های فروش بازارگردان، حداکثر برابر دامنة مظنه باشد. حجم سفارش‌های خرید و فروش نیز باید با یکدیگر برابر و هر یک معادل یا بیش از حداقل سفارش انباشته باشد.
    خزلی خرازی به کاهش دامنه مظنه از 1 درصد به 0.5 درصد اشاره و اظهار کرد: بیش از 80 درصد معاملات بازارهای جهانی بر اساس معاملات الگوریتمی  (2015 میلادی) انجام می‌شود. بازارگردانی توسط عامل انسانی مشکلاتی مانند سرعت عمل پایین، دقت کمتر نسبت به سیستم ماشینی، تاثیر هیجانات روحی و دسترسی های محدود را به همراه دارد.
    مدیرعامل کارگزاری بانک کشاورزی افزود: معاملات الگوریتمی (بازارگردانی خودکار) حجم زیادی داده را در مدت زمانی کوتاه توسط نرم افزار تحلیل می‌کند و اقدام به ارسال سفارش خرید و فروش بر اساس استراتژی‌های از پیش تعریف شده روی تابلو معاملات توسط رایانه می‌کند.
    به گفته وی، مزایای بازارگردانی خودکار (الگوریتمی) رعایت قوانین و چارچوب های مصوب بدون نظارت مستمر، همیشه در دسترس بودن، توسعه سریع استراتژی‌های مختلف معاملاتی پس از کمّی کردن آنها، کنترل قیمت اوراق بهادار و هدایت آن در مسیر مناسب، ارسال، پایش و اصلاح سفارشات در کسری از ثانیه و ریسک کمتر نسبت به سفارش گیری دستی است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار (http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها