عصر خودرو

مدیرعامل بورس کالا خبر داد:

راه‌اندازی بازار مشتقات ارز در انتظار اعلام بانک‌مرکزی

عصر بازار-مدیرعامل بورس کالا از تقویت رینگ صادراتی و تسویه معاملات با ارزهای خارجی خبر داد و گفت: معاملات قرارداد آتی سکه آنلاین می‌شود.

راه‌اندازی بازار مشتقات ارز در انتظار اعلام بانک‌مرکزی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، حامد سلطانی نژاد امروز در نشست خبری از راه اندازی معاملات و گواهی سپرده سکه طلای بهار آزادی به صورت پایلوت طی چند روز گذشته خبر داد و افزود: با این اقدام به سمت نسل دوم بورس کالا مهاجرت می کنیم به طوری که به سمت معاملات مبتنی بر اوراق بهادار ساده و قابل ترویج و قابل معامله مانند اوراق گواهی سپرده و سلف موازی می رویم.

    مدیرعامل بورس کالای ایران با اشاره به اینکه صندوق های کالایی را به عنوان یکی از ارکان بورس های کالایی راه اندازی خواهیم کرد، افزود: قرارداد آتی ارز از پروژه هایی بود که به عنوان بورس کالا در حوزه نرم افزار و تدوین مقررات در حوزه زیرساخت ها کارها انجام شده است.

    وی افزود: راه اندازی قرارداد آتی ارز در شورای عالی بورس به تصویب رسیده و منتظر اعلام نظر بانک مرکزی در این خصوص هستیم به طوری که باید مشخص شود آیا این قرارداد پس از یکسان سازی نرخ ارز اجرایی خواهد شد یا خیر و با اعلام آمادگی بانک مرکزی، این بازار قابلیت راه اندازی دارد.

    این مقام مسئول در بازار سرمایه ای ایران در پاسخ به این سوال که به نظر می رسد بورس تهران نیز برنامه ای برای راه اندازی بازار مشتقات ارزی دارد بالاخره این بازار در بورس کالا یا در بورس تهران عملیاتی خواهد شد، اظهار داشت: این تصمیم یعنی اینکه در کجا بازار مشتقات ارزی راه اندازی شود، از جنس سیاست گذاری است.

    وی گفت: اما در مصوبات کمیته فقهی، بورس ارز یک نوع کالا در نظر گرفته شده و این در حالی است که بورس کالا زیرساخت های لازم را مهیا کرده و ظرف یک هفته پس از اعلام از سوی بانک مرکزی می توانیم آن را راه اندازی کنیم. 

    سلطانی نژاد از تقویت رینگ صادراتی با همکاری بانک های خارجی و داخلی خبر داد و با بیان اینکه با تقویت این بازار تسویه معاملات بورس کال با ارزهای خارجی انجام خواهد شد افزود: پیش بینی می شود که با این کار حجم خریداران خارجی با رینگ صادراتی افزایش یابد.

    مدیرعامل بورس کالای ایران یکی از برنامه های بورس کالا را انجام آنلاین معاملات قرارداد آتی سکه اعلام کرد و افزود: تاکنون دو شرکت مجوز انجام این کار را از سازمان بورس دریافت کردند و دو تا سه شرکت دیگر باقی مانده اند و به سمت 24 در هفت کردن معاملات قرارداد آتی سکه پیش خواهیم رفت. همچنین در بازار مشتقه ارز نیز همین برنامه پیاده سازی خواهد شد.

    وی گفت: در صدد هستیم که بورس کالا را به عنوان یک مرجع قیمت گذاری کالاهای اساسی بشناسیم تا با این کار بسیاری از تجار برای قیمت گذاری و تامین نیازها از بورس کالا استفاده کنند. کشف نرخ کالاهای اساسی را براساس مکانیزم عرضه و تقاضا اجرایی خواهیم کرد.

    سلطانی نژاد درباره پرونده خروج پتروشیمی ها از بورس گفت: با جمع بندی که با بورس و مجلس به آن رسیده ایم، سیاست، تضعیف بورس کالا نیست بلکه تقویت آن است. همه بورس های کالایی سیر تکاملی شان از بازار فیزیکی به سمت بازار مالی بوده است. از مبانی تشکیل بازار مالی قوی داشتن بازار نقدی قوی است و به نظر نمی رسد که کسی بخواهد بورس کالا را تضعیف کند.

    مدیرعامل بورس کالای ایران از برنامه تشکیل صندوق های طلا و محصولات کشاورزی برای رفع دغدغه های صنایع پایین دستی خبر داد.

    وی در پاسخ به این سوال که آیا بورس کالا برنامه ای برای فعالیت در حوزه مسکن دارد یا خیر افزود: اینگونه نیست که بورس کالا بخواهد معاملاتی در زمینه آپارتمان انجام دهد و هیچ برنامه ای برای ورود به این موضوع نداریم اما بورس کالایی محمل خوبی برای اوراقی که پشتوانه آن به بخش مسکن اهدا شده یا اوراق مبتنی بر دین برای فروش محصولات می تواند باشد و قصد داریم که این موضوع را نهایی کنیم.

    سلطانی نژاد ادامه داد: در حوزه مسکن وام هایی که باقی مانده و راکد شده می تواند به اوراق دین مبتنی بر مسکن در بورس کالا تبدیل شود.

    مدیرعامل بورس کالای ایران درباره برنامه بورس کالا به منظور فروش اموال مازاد بانک ها در این بورس گفت: مشغول بازاریابی برای املاک و مستغلات مازاد بانک ها هستیم. اگر تا پایان سال برنامه فروش اموال مازاد بانک ها اجرایی نشود قطعا در سال 95 عملیاتی خواهد شد.

    وی گفت: ارتباط با نهادهای مالی بین المللی این امکان را در پسابرجام فراهم کرده که بتوانیم سرمایه گذاران و خریداران خارجی را به شیوه بهتری پذیرا باشیم؛ ضمن اینکه باز شدن مسیرهای پرداخت و تبادل مالی، زمینه پرداخت های ارزی را فراهم خواهد کرد.

    سلطانی نژاد با اشاره به تحولات مثبت در این بورس در پسابرجام، اظهارداشت: بورس کالای ایران با ایجاد بازار شفاف برای کشف نرخ قیمت کالاهای اساسی در راهبردهای سال آینده بازنگری خواهد کرد.

    وی افزود: ارتباط ما با نهادهای مالی بین المللی، این امکان را در پسابرجام فراهم کرده که بتوانیم سرمایه گذاران و خریداران خارجی را بهتر پذیرا باشیم. انتظار داریم در سال 95 با گشایش های ناشی از پسابرجام حجم معاملات در رینگ صادراتی و در داخل افزایش یابد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار (http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها