عصر خودرو

در یک تحلیل بررسی شد

فرصت‌های پساتحریمی در سهام حمل‌و‌نقلی

عصر بازار- موقعیت ویژه ایران در دنیا و خاورمیانه سبب شده در حوزه حمل‌ونقل بین‌المللی دارای پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های فراوانی باشد. این امر در صورت فراهم ‌بودن بسترهای لازم و شبکه زیرساخت‌های حمل‌ونقل مناسب می‌تواند سهم چشمگیری در ترانزیت کالا و مسافر برای ایران به ارمغان آورد.

فرصت‌های پساتحریمی در سهام حمل‌و‌نقلی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، عبور از تحریم‌ها ایران را در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی وارد شرایط متفاوتی کرده است. بدون شک با رفع تحریم‌ها صنعت حمل‌و‌نقل وارد فاز جدیدی از فعالیت شده که در صورت استفاده مناسب از فرصت‌ها می‌تواند موجب شکوفایی اقتصاد کشور شود. در گزارش زیر عملکرد میان دوره‌ای (9 ماهه) شرکت‌های گروه حمل‌و‌نقل، ارتباطات و انبارداری و همچنین اولین گزارش بودجه سال 95 آنها بررسی شده است.

    خروج «حکشتی» از لیست تحریم

    کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران بزرگ‌ترین شرکت این گروه از منظر ارزش بازار است.«حکشتی»با سرمایه یک هزار و 693 میلیارد تومانی، میزان سود پیش‌بینی شده برای سال مالی منتهی به 31 خرداد 95 را 145 ریال به ازای هر سهم اعلام کرده است. این شرکت در سال مالی منتهی به 31 خرداد 94 و 93 به ترتیب موفق شده بود 158 ریال و 156 ریال به ازای هر سهم محقق کند. اما عملکرد شرکت در 6 ماه ابتدایی دوره جاری با زیان همراه بوده است و شرکت در گزارش عملکرد 6 ماهه منتهی به 30 آذر 94 مبلغ 11ریال زیان به ازای هر سهم شناسایی کرده است.

    1- همزمان با اجرایی شدن برجام تارنمای رسمی دفتر کنترل سرمایه‌های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا (OFAC) از خروج همه کشتی‌های ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از فهرست تحریم‌های هشت ساله خبر داده است. 2- یکی از مهم‌ترین‌ دلایل عملکرد ضعیف کشتیرانی در 6 ماه اول سال مالی، تغییرات مدیریتی و تجدید ساختار ناشی از آن است که با گذشت زمان و هماهنگی‌های لازم به نظر می‌رسد «حکشتی» عملکرد قابل قبول تری داشته باشد. 3- کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران هم‌اکنون رتبه 21 دنیا را در اختیار دارد و مدیریت شرکت در نظر دارد با توجه به قابلیت‌ها، ظرفیت‌ها و نیروهای توانمندی که در اختیار دارد، ظرف دو سال آینده به رتبه 15 دنیا و مطابق یک برنامه پنج ساله به یکی از 10شرکت برتر کشتیرانی دنیا تبدیل شود. 6- باوجود شناسایی زیان در عملکرد 6 ماهه، حکشتی با استقبال خوبی از سوی سرمایه‌گذاران مواجه شد و سهام این شرکت از 15 دی‌ماه 94 رشد 21 درصدی را تجربه کرد. این شرکت هم‌اکنون بالاترین ضریب P/ E را در گروه حمل‌و‌نقل دارد که نشان‌دهنده انتظارات سرمایه‌گذاران از افزایش سودآوری شرکت با لغو تحریم‌ها است.

    «حسینا» در مسیر افزایش سرمایه

    شرکت توسعه خدمات بندری و دریایی سینا یکی دیگر از شرکت‌های مهم گروه حمل‌و‌نقل است که در بازار اول فرابورس معامله می‌شود. این شرکت با سرمایه 16 میلیارد و 700 میلیون تومانی در سال‌های اخیر روند رو به رشدی را در سودآوری تجربه کرده است. «حسینا» در سال 93 موفق شد مبلغ 4210 ریال سود به ازای هر سهم محقق کند. شرکت در آخرین گزارش پیش‌بینی سال 94، میزان سود هر سهم را 4779 ریال اعلام کرده که در عملکرد 9 ماهه 3440 ریال (معادل 72درصد) آن را محقق کرده است.

    «حسینا» اولین پیش‌بینی سود هر سهم سال 95 را با تعدیل منفی 9 درصدی نسبت به آخرین پیش‌بینی سال 94، مبلغ 4333 ریال اعلام کرده است. نکته جالب توجه در مورد «حسینا» اینکه شرکت در زمان تحریم‌ها همواره فعالیت خود را با تعدیل مثبت پشت سرنهاده، اما برای دوران پسا‌تحریم که قاعدتا انتظار افزایش سودآوری شرکت وجود دارد، تعدیل منفی داده است. 1- اگر چه به نظر می‌رسد سازمان بنادر و دریانوردی تا اواسط سال 95 اقدام به برگزاری مزایده اپراتوری ترمینال 2 بندر شهید رجایی نکند، اما عدم لغو تحریم‌های تایدواتر باعث ثبات و ماندگاری بیشتر شرکت سینا در ترمینال 2 خواهد شد. 83 درصد عملیات تخلیه و بارگیری کانتینر کشور در بندر شهید رجائی و عمدتا در ترمینال 2 صورت می‌گیرد، بنابراین با افزایش حجم مبادلات تجاری و لاینر‌های بزرگ چشم انداز خوبی پیش روی شرکت سینا قرار دارد. 2- حسینا در نظر دارد میزان سرمایه خود را با افزایش 395 درصدی از 16 میلیارد و 700 میلیون تومان به مبلغ 82 میلیارد و 800 میلیون تومان افزایش دهد. افزایش سرمایه فوق از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی به منظور توسعه فعالیت‌های شرکت است که توسط هیات‌مدیره تصویب شده و منتظر اظهار‌نظر حسابرس است.

    تحریم‌های «حتاید» لغو نشد

    تایدواتر خاورمیانه با سرمایه 63 میلیارد تومانی در اولین گزارش پیش‌بینی سال 94 خود، میزان سود هر سهم را مبلغ 655 ریال اعلام کرد. این شرکت در آخرین گزارش میان دوره‌ای خود (گزارش پیش‌بینی سود سال 94 بر مبنای عملکرد 9 ماهه) میزان سود هر سهم را با تعدیل مثبت 33درصدی نسبت به اولین پیش‌بینی سال، مبلغ 876 ریال اعلام کرده است. این شرکت همچنین در عملکرد 9 ماهه موفق شده است 571 ریال، معادل 65 درصد آخرین پیش‌بینی خود را محقق کند. شرکت در اولین گزارش پیش‌بینی خود از سال 95، میزان سود هر سهم را با تعدیل منفی 12درصدی نسبت به آخرین پیش‌بینی سال 94، مبلغ 771 ریال اعلام کرده است. نکات مهم پیرامون وضعیت «حتاید»: 1- یکی از مهم‌ترین مسائلی که تایدواتر هم‌اکنون و در آینده با آن روبه‌رو‌ خواهد بود لغو نشدن تحریم‌های این شرکت همزمان با اجرایی شدن برجام است. ماهیت تحریم‌های شرکت تایدواتر خاورمیانه متفاوت از تحریم‌های هسته‌ای تحمیل شده به کشور است، بنابراین با اجرایی شدن برجام، تحریم‌های تاید واتر لغو نشد و این شرکت همچنان در لیست تحریم قرار دارد. 2- همزمان با اجرایی شدن برجام و لغو تحریم‌ها، مبادلات اقتصادی کشور افزایش خواهد یافت و حتاید نیز تحت تاثیر این رونق با افزایش سودآوری روبه‌رو‌ خواهد شد. پس حتی با وجود اینکه این شرکت از لیست تحریم خارج نشده است باز هم وضعیت به مراتب بهتری نسبت به قبل از برجام خواهد داشت. اما به هر حال عدم لغو تحریم ها، قدرت مانور و رشد شرکت در آینده را با محدودیت‌هایی روبه‌رو‌ خواهد ساخت. یکی از راه‌ها برای حل این مشکل می‌تواند واگذاری بلوک 63 درصدی سهامدار عمده (مجموعه مهر اقتصاد) به بخش خصوصی یا کاهش میزان سهام مجموعه مزبور به کمتر از 20 درصد باشد. راه حلی که برای اولین بار توسط یکی از اعضای اتاق بازرگانی مطرح شد و هم اکنون با عدم لغو تحریم ها، رنگ و بوی قوی‌تری به خود گرفته است. 3- باوجود کاهش 30درصدی سرفصل «فروش و درآمد ارائه خدمات» در بودجه سال 94 نسبت به سال 93، میزان سود هر سهم با افزایش 233 درصدی همراه بوده است که مهم‌ترین‌ دلیل آن افزایش حاشیه سود ناخالص از 8 درصد در سال 93 به 38 درصد در سال 94 است. تحقق حاشیه سود ناخالص پیش‌بینی شده در گزارش بودجه سال 94، می‌تواند نشان دهنده افزایش میزان بهره‌وری در مجموعه تایدواتر برای سال جاری باشد.

    تعدیل مثبت 8 درصدی «حتوکا»

    شرکت حمل‌و‌نقل توکا با سرمایه 20 میلیارد تومانی در حالی در اولین پیش‌بینی سال مالی منتهی به 29 اسفند 94 میزان سود هر سهم را 454 ریال اعلام کرد که در مدت مشابه قبل موفق شده بود 395 ریال به ازای هر سهم محقق کند. این شرکت در گزارش پیش‌بینی بر مبنای عملکرد 9 ماهه سال 94، میزان سود هر سهم را با کاهش 17 درصدی مبلغ 379 ریال به ازای هر سهم اعلام کرد. این شرکت در عملکرد 9 ماهه موفق شده است 264 ریال معادل 70 درصد آخرین پیش‌بینی خود را محقق کند. شرکت در اولین گزارش پیش‌بینی سال 95، میزان سود هر سهم را با تعدیل مثبت 8درصدی مبلغ 409 ریال اعلام کرده است.

    تحقق 63 درصدی «توریل» در 9 ماه

    این شرکت 200 میلیارد تومانی در حالی سود هر سهم سال مالی منتهی به 29 اسفند 94 را 262ریال اعلام کرد که برای سال مالی 93 موفق شده بود 201 ریال به ازای هر سهم محقق کند. این شرکت در عملکرد 9 ماهه خود موفق شده است 166 ریال معادل 63 درصد پیش‌بینی فوق را محقق کند. شرکت میزان سود هر سهم سال 95 را خود را با تعدیل مثبت 13 درصدی نسبت به آخرین پیش‌بینی سال 95، مبلغ 288 ریال اعلام کرده است.

    بررسی صورت مالی «حپترو»

    این شرکت 20 میلیارد تومانی میزان سود هر سهم سال مالی منتهی به 29 اسفند 94 را 126 ریال اعلام کرد در حالی‌که موفق شده بود برای سال 93 مبلغ 99ریال به ازای هر سهم محقق کند. حپترو در گزارش پیش‌بینی بر مبنای عملکرد 9 ماهه 94 میزان سود هر سهم را با تعدیل مثبت 28 درصدی مبلغ 162 ریال اعلام کرد که در عملکرد 9 ماهه 76 درصد آن را محقق کرده است. شرکت در اولین گزارش پیش‌بینی سال 95، میزان سود هر سهم را با تعدیل مثبت 11 درصدی مبلغ 180 ریال اعلام کرده است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار (http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها