عصر خودرو

فلز زرد روی رکورد ۱۳ ماهه ماند

استارت ۳ درصدی اونس در مارس

عصر بازار- اونس طلا در ۵ روز کاری گذشته با ۳۷ دلار جهش به قیمت ۱۲۵۹ دلار رسید تا در اولین هفته کاری ماه مارس رشد ۳ درصدی ارزش خود را تجربه کرده باشد.

استارت ۳ درصدی اونس در مارس
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، با آنکه بازارهای جهانی طلا در روز جمعه به شدت نوسان داشتند و بهای فلز زرد تحت‌تاثیر داده‌های خوب از اقتصاد آمریکا با افت روبه‌رو شد، اونس هم‌اکنون روی بالاترین قیمت در 13 ماه گذشته قرار دارد تا خوش‌بینی به ادامه رشد آن تداوم داشته باشد. رشد ابتدای مارس، جهش ارزش طلا از ابتدای سال 2016 را به 66/ 18 درصد رسانده است.

    رشد هفته گذشته از همان روز اول آغاز شد. اونس در این روز با 16 دلار جهش به قیمت 1238 دلار رسید. جهش روز دوشنبه که آخرین روز ماه فوریه بود عمدتا ناشی از تشدید تقاضای طلا به‌عنوان سرمایه امن، خرید فنی و انتشار داده‌های بد از اقتصاد آمریکا بود. روند روز دوشنبه که در ادامه روند رشد هفته‌های پیشین بود باعث شد اونس در ماه فوریه بهترین ماه خود در حدود 4 سال گذشته را ثبت کند. در این روز داده‌های اقتصاد آمریکا در کل بدتر از انتظار بودند و به نفع طلا کار کردند. مقام‌های چین روز دوشنبه، برای پنجمین بار در حدود یک سال گذشته، نرخ سپرده قانونی بانک‌ها را کاهش دادند به این امید که این حرکت انبساطی به رشد بیشتر اقتصاد منجر شود. شاخص سهام شانگهای در آخرین روز فوریه، 9/ 2 درصد سقوط کرد.

    اما سه‌شنبه روز تعدیل قیمت‌ها بود. اونس در این روز با 7 دلار افت به بهای 1231 دلار رسید، افتی که عمدتا ناشی از سودگیری معامله‌گران بود. معامله‌گران که روز دوشنبه قیمت 1254دلار را هم تجربه کرده بودند، روز سه‌شنبه دست به سودگیری زدند تا با افزایش فروش، قیمت‌ها افت کند. داده‌های روز سه‌شنبه از اقتصاد آمریکا در کل خوب بودند و شاخص‌های بازارهای سهام و شاخص دلار را رشد دادند تا فشار روی فلز زرد تشدید شود. پیش از بازارهای سهام آمریکا، بورس‌های آسیا و اروپا هم رشد را تجربه کرده بودند. جالب اینجا است که رشد بازارهای سهام آسیا به‌دلیل خوش‌بینی به افزایش محرک‌ها در روزی بود که چین آمار بدی منتشر کرد.

    چهارشنبه روز بازگشت قیمتی بود. اونس در سومین روز کاری هفته با 8 دلار رشد به قیمت 1239 دلار رسید. رشد این روز عمدتا ناشی از تشدید تقاضای طلا به‌عنوان سرمایه امن و افزایش خریدهای فنی بود. مهم‌ترین عامل رشد خرید در این روز، افت شاخص‌های سهام آمریکا بود. همچنین در قدرت ماندن افزایشی‌های کوتاه‌مدت، خریدهای فنی را افزایش داد. دیگر موضوعی که چهارشنبه مورد توجه قرار گرفت، شایعاتی بود مبنی‌بر اینکه عربستان سعودی مشکلات مالی را تجربه می‌کند. این در حالی بود که رشد بازارهای سهام آسیا و اروپا پیش‌تر بر فلز زرد فشار وارد کرده بودند.

    پنج‌شنبه روز پرواز اونس بود. ثبت قیمت 1264 دلار برای این کالای ماندگار در چهارمین روز کاری هفته عمدتا ناشی از افت شاخص‌های بازارهای سهام آمریکا و همچنین تضعیف دلار بود. این عوامل باعث شدند اونس در بالاترین قیمت خود در بیش از 13 ماه گذشته تثبیت شود. تصویر فنی هم به شدت به نفع خرید بیشتر کار کرد. بورس‌های جهان روز پنج‌شنبه به شدت در انتظار گزارش اشتغال‌زایی روز جمعه بودند،‌ اما نگرانی‌های دیگر کار خود را کردند. جالب اینجا است که با وجود آنکه بهای نفت خام در هفته گذشته از زیر 30 دلار به قیمت‌های موجود احیا شد، نگرانی بازارهای سهام ادامه یافت تا طلا برنده اصلی این داستان باشد. اونس روز جمعه نوسان‌های بسیار شدیدی را تجربه کرد که نتیجه آنها افت 5 دلاری اونس بود، با این همه، اونس در طول هفته رشد قابل توجه خود را حفظ کرد. در آخرین روز هفته، در حالی که خریدهای فنی و شناسایی سود برخی معامله‌گران به نفع طلا عمل می‌کرد، سودگیری برخی دیگر از معامله‌گران و اثرگذاری گزارش اشتغا‌ل‌زایی آمریکا به ضرر طلا کار می‌کردند. کمترین و بیشترین قیمت‌های اونس در روز جمعه 1250 و 1281 دلار بودند، اما اونس در نهایت روی قیمت 1259 دلار ایستاد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار (http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها