عصر خودرو

یک دستاورد مهم سفر سوئیسی‌ها به ایران

عصر بازار- نتایج مثبت مهمترین سفر رئیس‌جمهور سوئیس بعد از ۱۴۰ سال به ایران، حوزه ریلی را هم بی‌نصیب نگذاشت. از جمله ۴۰ گروه همراه رئیس‌جمهور سوئیس، مدیران شرکت استادلر، یکی از بزرگ‌ترین واگن‌سازهای دنیا بودند.

یک دستاورد مهم سفر سوئیسی‌ها به ایران
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، البته نام استادلر یا «اشتادلر» در ایران چندان هم غریبه نیست. نزدیک به دو سال پیش بود که شرکت رجا، مذاکراتی با استادلر شروع کرد که تعدادی واگن از آن خریده و برای انتقال تکنولوژی آن به ایران اقدام کنند.

    این مذکرات که در طول این مدت ادامه داشت، در این سفر به مرحله انتخاب شریک (پارنتر) ایرانی رسیده و تقریبا در حال نهایی شدن و انعقاد قرارداد است.

    پیتر ینلتن - مدیرعامل شرکت استادلر - در گفت‌وگو با «تین‌نیوز»، این سفر را در تاریخ کشورش بی‌سابقه دانست، چراکه تاکنون رئیس‌جمهور سوئیس با چنین هیات بزرگی به هیچ کشوری سفر نکرده است.

    ینلتن این سفر را خاص، بی‌سابقه، تاریخی و بسیار مفید خواند: در اهمیت این سفر همین بس که بعد از 140 سال رییس‌جمهور سوییس به ایران سفر کرد، هیات بزرگی از شرکت‌ها و صاحبان صنایع ایشان را همراهی می‌کرد و دیداری 10 دقیقه‌ای برای دو رئیس‌جمهور تدارک دیده شده بود که در نهایت یک ساعت به‌طول انجامید.

    مدیرعامل شرکت استادلر در با رئیس‌جمهور، محمد نهاوندیان، وزیر راه و شهرسازی، وزیر صنعت، معدن و تجارت و مقامات این وزارتخانه‌ها و اتاق بازرگانی دیدار و گفت‌گوهایی به صورت گروهی و دیدارهایی خصوصی با برخی تجار اعضای اتاق بازرگانی ایران داشته است.

    ینلتن این دیدارها را از لحاظ سیاسی بسیار مفید و مثمر ثمر ارزیابی کرد: همانطور که اشاره شد این سفر کاملا خاص بود و در نتیجه دیدارها و مذاکرات هم به همین شکل است. در این دیدارها علاوه بر مباحث سیاسی که مطرح شد، بحث عضویت ایران در WTO طرح شد که مطابق توافقات بناست سوییس این مساله را به نتیجه برساند. همچنین قدم بسیار خوبی در زمینه تبادلات دانشگاهی بین دانشگاه‌های لوزان و زوریخ با دانشگاه‌های تهران و اصفهان در زمینه تبادل علمی و تبادل آسان‌تر دانشجو برداشته شد.

    به گفته مدیرعامل استادلر در زمینه اقتصادی هم در نتیجه دیدارهایی که با وزرای اقتصاد و صنایع انجام شد توافقاتی صورت گرفت که ارتباط این دو کشور و تجار آن در زمینه تجاری و بانکی با هم آسانتر شود که اهمیت این مساله را هم رهبر عالی ایران به ظرافت اشاره کرده‌اند که کشور سوئیس کشور بی‌طرفی است به همین خاطر تعاملات اقتصادی باید با آن بیشتر شود چون این بی طرف بودن در مواردی مانند تحریم‌ها تاثیر مثبت بسیار بالایی دارد.

    پیتر ینلتن درباره مذاکرات و دیدارهایی که به‌صورت اختصاصی برای استادلر انجام شده هم توضیح داد: سفر رئیس‌جمهور خیلی کوتاه بوده و 36 ساعت بیشتر نبود اما بعد از آن ما در ایران مانده‌ایم که کارهای استادلر را پیش ببریم. یک سال و نیم است که استادلر وارد ایران شده و با شرکت‌های مختلفی در حال مذاکره است که یکی از بزرگترین آنها رجا است که برای نوسازی ناوگان رجا انجام شده که اطلاعات فنی کاملا رد و بدل و کارهای زمینه‌ای آن انجام شده است. اما آنچه قرار است اتفاق بیفتد فراتر از فروش واگن یعنی انتقال تکنولوژی استادلر به ایران است.

    بر اساس توافقات مقدماتی انجام شده بین استادلر و رجا، مهندسان رجا در استادلر آموزش لازم را می‌بینند و رجا صرفا خریدار واگن نخواهد بود و از یک مرحله به بعد طرف ایرانی خودش تولیدکننده این واگن‌ها خواهد شد و واگن‌سازی به طور کامل بومی شده و بخش اعظم کارها در ایران و از سوی متخصصان ایرانی انجام می‌شود.

    بر همین مبنا مدیرعامل استادلر می‌گوید خود را موظف می‌دانند که تکنولوژی تولید بومی این واگن‌ها را هم به ایران وارد کنند.

    به گفته ینلتن مذاکرات برای انتخاب شریک (پارتنر) ایرانی است و مدیران استادلر در ایران در حال مذاکره با شرکت‌های واگن‌ساز هستند که از بین آنها بهترین گزینه را برای شراکت انتخاب کرده و تکنولوژی ساخت واگن را به آن انتقال دهند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار (http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو